Hei!
Har i høst opplevd at det damper av motoroljen når motoren blir varm. Jeg kan se at det kommer hvit røyk / damp fra påfyllingslokket for olje etter kjøring. Antakeligvis trenger det kjølevann inn i motoroljen, hva kan årsaken til dette være? Toppakning?
Oljedamp!
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Oljedamp!
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Oljedamp!
Har samme dampingen hos meg.
Har ikke tenkt på dette som noe problem, da lokket er laget for å slippe ut dampen.
Tror det rett og slett er damping fra varm olje, og ikke nødvendigvis noe vann.
Forsvinner det noe kjølvæske?
Har ikke tenkt på dette som noe problem, da lokket er laget for å slippe ut dampen.
Tror det rett og slett er damping fra varm olje, og ikke nødvendigvis noe vann.
Forsvinner det noe kjølvæske?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Oljedamp!
Godt mulig det ikke er et problem. Tok bilen på veien nå i høst etter nesten 3 år i garasjen, kan ikke huske at det dampet eller luktet av bilen før den ble parkert. Det er ikke store lekkasjer av kjølevann, men så har jeg heller ikke kjørt så mye; avventer smøretreffet for å få en del andre ting av veien.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Oljedamp!
Så lenge olja har riktig farge, og det ikke lukter eksos av kjølevæska skal toppakningen være i orden. Gammel olje ryker mer enn ny er min erfaring. En skal også en gang i mellom rense stålullen som ligger i lokket. Gammel olje inneholder også en del vann da den er hygroskopisk. Sees på smøretreffet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").