Litt om dekkdimensjoner:
Om noen lurer på dekkalternativer, kan denne siden med kalkulator kanskje være nyttig?
http://www.motormann.no/
Legg inn originaldim. til venstre og prøv ut forskjellig på høyre side.
På min Duett valgte jeg dette, da jeg ville ha turtallet litt ned på langtur, i forhold til 195/65, som mange bruker på 5,5 tomers felger. ikke store utslaget, men likevel... Det funker...
Dette:
Alternative dekk og felger
Re: Alternative dekk og felger
Den var fin! Vet det er mange som lurer på dette.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Alternative dekk og felger
Og alle vet selvsagt hvilken profil de har i utgangspunktet?
De første bilene opp til ca 1959 hadde 95 profil. Dvs høyden på dekket er ca 95% av bredden. 5.90x15 (444) og 6,0x15 (445) Var slike dekk. I ca 1959 kom "lavprofil" dekkene. Dvs at de hadde 88 profil. 6.40x15 er et slikt dekk. På min Duett står det i dag 180/380/180 x 15. Skulle en valgt dekk fritt i forhold til bredder og høyder med dagens profiler ville det blitt va 180x15 i 80 profil. Tok da nærmeste valget og kjøpte 175x15 i 80 profil. Dette tilsvarer da litt større diameter enn 195x65x15.Ser en i reparasjonshåndboken står det ca 500 omdreininger per km for 444. Det gir en omkrets på ca 2 meter. De som er gode til å regne kan da kalkulere seg frem til diameteren . Duetten har forøvrig litt større hjul enn PVn.
De første bilene opp til ca 1959 hadde 95 profil. Dvs høyden på dekket er ca 95% av bredden. 5.90x15 (444) og 6,0x15 (445) Var slike dekk. I ca 1959 kom "lavprofil" dekkene. Dvs at de hadde 88 profil. 6.40x15 er et slikt dekk. På min Duett står det i dag 180/380/180 x 15. Skulle en valgt dekk fritt i forhold til bredder og høyder med dagens profiler ville det blitt va 180x15 i 80 profil. Tok da nærmeste valget og kjøpte 175x15 i 80 profil. Dette tilsvarer da litt større diameter enn 195x65x15.Ser en i reparasjonshåndboken står det ca 500 omdreininger per km for 444. Det gir en omkrets på ca 2 meter. De som er gode til å regne kan da kalkulere seg frem til diameteren . Duetten har forøvrig litt større hjul enn PVn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Alternative dekk og felger
Dekkdimensjonen på bilen er det vel ikke alle som husker, men det er ikke verre enn å ta en titt i vogkortet. Får man tak i STRO-boken (Standard Rim and Tire Organisatoions) - intranational dekkhåndbok, kan man finne alt innen dekk, felger, overganger og koder...Her kan man også finne overgang fra 82-profil som ble brukt på 60-tallet. Den ble etterhvert kalt 80-profil og etter hvert ble det ekte 80-profil.
Dett før 82-profil er tatt ut fra boken, men om noen er interessert i det, kan det hentes gratis på nett. Senere utgaver av STRO-data må man ha abonnement på....
Dett før 82-profil er tatt ut fra boken, men om noen er interessert i det, kan det hentes gratis på nett. Senere utgaver av STRO-data må man ha abonnement på....
Re: Alternative dekk og felger
Fant det http://www.stro.se/obsolete/obsoleten.pdf
Har en bok som sier at 6.0x15 er 95 profil og 6,40x15 er 88 profil. I tillegg står det i verkstedsboka at 6,40x15 etterfulgte 6,0x15... Men, men STRO data er vel neppe feil???
Har en bok som sier at 6.0x15 er 95 profil og 6,40x15 er 88 profil. I tillegg står det i verkstedsboka at 6,40x15 etterfulgte 6,0x15... Men, men STRO data er vel neppe feil???
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Alternative dekk og felger
Dette forumet og hjemmesidene er i ferd med å bli et oppkomme av interessant og lærerik informasjon.
Takk for dette!
Takk for dette!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Alternative dekk og felger
Godt noen setter pris på ting. Noen ganger tar det av litt, beklager det, men det er vel bare stryke det som ikke passer? Man kan jo ikke grave for dypt heller, men det er vel uansett greit å får opplyst hvor man kan finne ting når man måtte trenge det?
Reodor kan sikkert si mer om de gamle tommedimensjonene, jeg har har mest med dekk fra 60-tallet og senere. Og bare de viktigste av de gamle står i nyere STRO-bøker. Store dekkforhandlere skal ha disse bøkene, og er viser man interesse for å handle, kan man sikkert låne boka og ta noen kopier eller notere det som trengs... NAF-stasjonene har også disse bøkene om det skulle passe bedre.... Smart å sjekke ut ting her til nyere biler når man skal velge ut superdekkene kombinert med himmelske felger....
Reodor kan sikkert si mer om de gamle tommedimensjonene, jeg har har mest med dekk fra 60-tallet og senere. Og bare de viktigste av de gamle står i nyere STRO-bøker. Store dekkforhandlere skal ha disse bøkene, og er viser man interesse for å handle, kan man sikkert låne boka og ta noen kopier eller notere det som trengs... NAF-stasjonene har også disse bøkene om det skulle passe bedre.... Smart å sjekke ut ting her til nyere biler når man skal velge ut superdekkene kombinert med himmelske felger....
Re: Alternative dekk og felger
LItt mer om dekk om det skulle være aktuelt på denne tiden?
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm
Ved å bla nedover kan du kanskje finne svarene på det du var usikekr på?
ET er en ting man kan tenke på på Volvo, slik at man både plass i hjulhesene og god retningstabilitet.
Boltsirkel er noen som MÅ være riktig..
Og det er forskjellig fra PV/Duett/Amazon (likt 114,3) mens på 140 serien og oppover stememr det ikke lengre. Så trenger du ikke kjøpe feil felger...
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm
Ved å bla nedover kan du kanskje finne svarene på det du var usikekr på?
ET er en ting man kan tenke på på Volvo, slik at man både plass i hjulhesene og god retningstabilitet.
Boltsirkel er noen som MÅ være riktig..
Og det er forskjellig fra PV/Duett/Amazon (likt 114,3) mens på 140 serien og oppover stememr det ikke lengre. Så trenger du ikke kjøpe feil felger...