Registret til varmeapparatet
-
jangu1@hotmail.com
Registret til varmeapparatet
Det sitter la meg kalle det en bolt ut fra registret i varmeapparatet. Den er helt løs. Kan svises eller loddes eller noe sånt. Jeg fikk hvist slått den løs. Jeg skulle jo pusse boksen den satt i jo og da måtte jeg jo ha ut registeret. Så tror jeg en av de til og tre slangene inn på løsnet også.Ett av de vannrøra som kommer ut fra registeret altså. Eller er det lettere og billigere og bare bytte registeret? Hva mener og tror dere?
Mvh Jan-Gunnar
Mvh Jan-Gunnar
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Registret til varmeapparatet
Hei!
Jeg tror at min slitne hjerne forstår mer hvis du tar et bilde og legger inn...
Jeg tror at min slitne hjerne forstår mer hvis du tar et bilde og legger inn...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Fant et par bilder fra da vi hadde ut hlyshaugs register.
Er det denne tappepluggen du mener?
Den røk nemlig av for han også. Fikk den loddet på hos Andersens bilradiator i Oslo. Raskt og greit, og slett ikke så dyrt.
Legger ved et bilde til:

Er det denne tappepluggen du mener?
Den røk nemlig av for han også. Fikk den loddet på hos Andersens bilradiator i Oslo. Raskt og greit, og slett ikke så dyrt.
Legger ved et bilde til:

-
jangu1@hotmail.com
Ja det er den. Den er helt løs på min.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Som sagt, dette løste Andersen bilradiator i Oslo.
Mulig at en flink rørlegger kan gjøre det for deg.
En god kamerat av meg er rørlegger, men han tok ikke sjansen på å lodde såpass tynt gods.
Mulig at en flink rørlegger kan gjøre det for deg.
En god kamerat av meg er rørlegger, men han tok ikke sjansen på å lodde såpass tynt gods.
Med en stor loddebold går det fint å lodde slike ting. Men det være gullande rent der man skal lodde. Lodding med gassflamme er kanskje ikke like lett?
Men man bør ha loddet litt før for kunne gjøre jobben. Blant annet er det viktig å få samme temperatut på pluggen som det tynne metallet (messing).
Dette gjelder også større radiatorer. Det fin ingen snarveier her... Det må gjøres skikkelig....
Men man bør ha loddet litt før for kunne gjøre jobben. Blant annet er det viktig å få samme temperatut på pluggen som det tynne metallet (messing).
Dette gjelder også større radiatorer. Det fin ingen snarveier her... Det må gjøres skikkelig....
Lodding er selvfølgelig det helt riktig å gjøre.
Litt tankespinn: Hvis man vil gå for en "B-løsning", kan Tec-7 eller epoxylim være et holdbart alternativ??
Har egentlig ikke noe tro på det, men siden dette er et diskusjonsforum, så kan vi jo diskutere ulike løsninger.
Litt tankespinn: Hvis man vil gå for en "B-løsning", kan Tec-7 eller epoxylim være et holdbart alternativ??
Har egentlig ikke noe tro på det, men siden dette er et diskusjonsforum, så kan vi jo diskutere ulike løsninger.
Epoxy fungerer! Jeg "loddet" er radiator på en Renault 18 for mange år siden, og det holdt i resten av levetiden - mange år.
Men den samme regelen gjelder her: Det må være gullande rent på underlaget, pusse, rense og tørke med f.eks. lynol eller silikonfjerner. Da sitter det, og så kan man lage en fin "sveisefuge" (finner ikke noen nærmere sammenlikning) med fingeren, som langs vasken på kjøkkenbenken.
På proffpakninger av epoxy står strekkfastheten oppgitt. Og den er ikke langt unna loddetinn, en tiendel av stål om jeg ikke husker feill, så med en bitte litt størrre fuge eller "loddesveisen" man legger på skulle det holde i evigheter.
Om dette rikitg valg på våre "gull" er en annen sak. Det må i så fall gjøres pent...
Men den samme regelen gjelder her: Det må være gullande rent på underlaget, pusse, rense og tørke med f.eks. lynol eller silikonfjerner. Da sitter det, og så kan man lage en fin "sveisefuge" (finner ikke noen nærmere sammenlikning) med fingeren, som langs vasken på kjøkkenbenken.
På proffpakninger av epoxy står strekkfastheten oppgitt. Og den er ikke langt unna loddetinn, en tiendel av stål om jeg ikke husker feill, så med en bitte litt størrre fuge eller "loddesveisen" man legger på skulle det holde i evigheter.
Om dette rikitg valg på våre "gull" er en annen sak. Det må i så fall gjøres pent...
Hvordan gikk det, Jan-Gunnar? Fikk du reparert registeret?
Jeg hadde også lekkasje på tappekran til varmeapparatregistret. Ikke mye, men nok til at det alltid hang en dråpe fra krana. Nå har jeg plukket fra hverandre varmeapparatet i forbindelse med en liten oppshining av motorrommet. Da jeg fikk ut huset så jeg at registeret imidlertid så ganske slitent ut. Mye irr, svetting og bøyde lameller. Registeret til 445 ser veldig bra ut i forhold
. Jeg bestemte meg derfor for å få overhalt registeret. Planen er å slipe ned huset ordentlig og få det lakkert opp igjen sammen med noen andre deler, og da vil det jo være synd om registeret lekker inn i det ny-shina huset! Jeg valgte derfor å levere registeret på Oslo Radiatorservice. De skal plukke fra hverandre og bytte registeret, sandblåse og male hele stasen. Prisen blir 2500,-. Skulle egentlig ha mer, men fikk redusert prisen litt da jeg snakket om å kjøpe et nytt i steden... Leverte et Opel-register i fjor og det kom på 1400,-, men det er jo bittelite i forhold til det på PV'n. Blir morro å se det ferdige resultatet, og ikke minst kjenne hvor mye bedre det varmer!!!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... 
Sammenlignet du mot Andersens Bilradiator?
Har god erfaring med han.
Har god erfaring med han.
Nix, sjekket egentlig ikke så mye rundt. Var egentlig viktigst å få levert det slik at det blir ferdig til jeg får igjen varmeapparathuset fra lakk. Blir morro å sette det sammen når alt er nytt og fint. Jeg har en radiator som også har sett bedre dager. Må gjøre noe med den også før jeg befinner meg pokkerivold uten vann til sommeren!
Finnes det nye radiatorer, og hva koster de? Noen som vet? Lurer på om det kanskje lønner seg å få overhalt den originale, og da er jo også pris interessant. Noen som har fått overhalt radiatoren, som har noen å anbefale, bortsett fra Andersens, evt også pris???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... 
Ingen problem å fikse disse! En god loddebolt osv. gjør susen...
Ny radiator finnes, men er ikke billig:Røber'n wrote:Jeg har en radiator som også har sett bedre dager. Må gjøre noe med den også før jeg befinner meg pokkerivold uten vann til sommeren!Finnes det nye radiatorer, og hva koster de? Noen som vet?
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... vduett-b16
Det er stadig radiatorer til salgs. F.eks. i den svenske pv-klubben elelr blocket.se