Underdelsbehandling
Underdelsbehandling
Ser at min duett fortjener å få en underdelsbehandling nå.
Noen som har noen bra tips?
Heller er det noen steder i Oslo området som gjør en billig/bra jobb på våre biler ?
Noen som har noen bra tips?
Heller er det noen steder i Oslo området som gjør en billig/bra jobb på våre biler ?
Re: Underdelsbehandling
Her finnes det vel flere "religioner", minst 3!
For noen er undestellsbehandling = Tectyl
Andre sverger til Tuff Cote Dinol.
Og noen vil bare ha oljebehandling av bilen.
Dette bør kunne bli en interessant debatt!
For noen er undestellsbehandling = Tectyl
Andre sverger til Tuff Cote Dinol.
Og noen vil bare ha oljebehandling av bilen.
Dette bør kunne bli en interessant debatt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 58
- Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
- Location: hokksund
Re: Underdelsbehandling
Hei. Her er det nok mange meninger og varierernde erfaring. Av de 3 alternativer 445 nevner er jeg av den mening at olje er det beste og billigeste. Dette begrunner jeg med erfaring fra egen bil. På 60 tallet hadde jeg en PV 47 A mod. som fikk en omgang med olje hver sommer etter anbefaling av en gammel bilmann. Etter at bilen hadde fått en ordentlig omgang med olje var det å finne en tørr grusvei som støvet godt. Dette støvet bant seg i oljen og ga en smidig og vannavvisende overflate. Den gang fikk jeg fatt i et skjema som viste hvor det var hull i bjelker og kanaler som var beregnet for innsprøiting samt en henvisning til steder man kunne borre nye hull som skulle tettes etter sprøiting. Det er en grisete jobb , men effektiv. Det du trenger er en sprøyte og trykkluft , motorolje,witesprit for å tynne oljen. Bruk ikke spillolje da denne kan inneholde en del uønskede materialer. Etter 45 år ute ville det ikke vere mye igjen av et karosseri under normale omstendigheter. Når bilen var demontert er det ikke mer rust i karosseriet enn at dersom en sveiser et par dager er alt borte. Dette er min erfaring med olje.
Hilsen E Laag.
Hilsen E Laag.
Re: Underdelsbehandling
Om man skulle tvile på Laags påstander kan man lete etter rust under en bil der hvor det har vært oljelekkasje!
Skal ikke forkludre innlegget, men jeg kjenner til noen Renault Dauphiner som fikk oppvarmet BP-fett i kanaler og hulrom. Og disse bilene, som var kjent for å ruste var rustfrie i 50 år, inkludert min 61-modell....
Dette var bare en bekreftelse i tillegg på at det beste er det som ikke tørker opp og sprekker og flasser osv....
Skal ikke forkludre innlegget, men jeg kjenner til noen Renault Dauphiner som fikk oppvarmet BP-fett i kanaler og hulrom. Og disse bilene, som var kjent for å ruste var rustfrie i 50 år, inkludert min 61-modell....
Dette var bare en bekreftelse i tillegg på at det beste er det som ikke tørker opp og sprekker og flasser osv....
Re: Underdelsbehandling
Oljebehandling har noen åpenbare fordeler. Olje er tyntflytende, og trenger godt inn i underlaget. Den herder ikke, sprekker ikke, men danner et tynt fleksibelt belegg som beskytter mot fukt og oksygen. Den skjuler heller ikke eventuelle rustangrep. All plate er fortsatt synlig. Olje er også lett å påføre på egen hånd.
Ulempen er mekanisk holdbarhet. Olje vil slites vekk raskt av de påkjenningene en norsk sommer (eventuelt også vinter) påfører bilen. Det kreves derfor gjentatte behandlinger og ettersyn for å vedlikeholde beskyttelsen.
Alternativene er mer holdbare, men har også svakheter. Jeg mener at valget avgjøres av brukerens ambisjoner. Vil man ha en beskyttelse som ikke behøver jevnlig ettersyn og vedlikehold, så velger man chassislakk, tectyl eller liknende. Hvis ikke, er olje et glimrende alternativ.
Ulempen er mekanisk holdbarhet. Olje vil slites vekk raskt av de påkjenningene en norsk sommer (eventuelt også vinter) påfører bilen. Det kreves derfor gjentatte behandlinger og ettersyn for å vedlikeholde beskyttelsen.
Alternativene er mer holdbare, men har også svakheter. Jeg mener at valget avgjøres av brukerens ambisjoner. Vil man ha en beskyttelse som ikke behøver jevnlig ettersyn og vedlikehold, så velger man chassislakk, tectyl eller liknende. Hvis ikke, er olje et glimrende alternativ.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Underdelsbehandling
Dette er et tema man ikke blir klok på. Men for 98 av 100 veteranentusiaster er det olje som gjelder.
Under skjermene i hjulspruten er det selvfølgelig et slitasjeproblem. Men det er heller ikke der farlig rust oppstår!
Farlig rust kommer innefra! Og da olje ikke tørker vil den krype inn i sprekker og skjøter i årevis og beskytte mot "naturens gang"...
Alternativt kan man bruke tynnstoff fra en kjent leverandør i hjulhusene.
Om man kikker under av og til ser man fort om man må etterbehandle litt f.eks. med sprayboks.. Vasking under skjermene (også bak de viktige skjermkantene) holder også fuktighet og rust borte...
Det er ofte det tykke som har en tendens til å tørke og sprekke og etter en tid suge fuktighet... Eller lukke fuktighet inne....
En liten bekymring ang. bremseslangene? Er ikke helt sikker på at alle fabrikat av bremseslanger tåler animalsk ojle (motorolje)?
Andre har bekymringer ang. søl på bakken....
Vell som sagt her kan man holde diskusjonen gående. VW har eksempelvis bruks voks fra 70-tallet med hell...
Vet ikke hvem som behandler med tilsvarende stoff? Merkatol kanskje?
Har selv brukt Biltemas hulromsbeskyttelse uten løsemidler i boksevis og har svært god erfaring. Det er seig som sirup og tørker ikke biter seg fast og på grunn av sammensetningen sitte det meste på etter behandling, i motsetning til andre stoffer som innehlder opptil 80 % løsemidler - ergo bare 20 % guffe igjen når løsemidlene har dampet bort (som med vanlig spraylakk)....
Ifølge Korrosjonsinstituttet i Sverige (tror de har byttet navn nå) ga de gode karakterer på biler som var beskyttet med voks i kanalene. men dette var på nye biler, så derfor kunne de ikke si så mye om olje...
Men som det er nevnt i en annen tråd: Har noen sett rustskader på deler av karosseriet der hvor det harvært oljelekkasje?
DEn som har det skal få en premie av meg....
Under skjermene i hjulspruten er det selvfølgelig et slitasjeproblem. Men det er heller ikke der farlig rust oppstår!
Farlig rust kommer innefra! Og da olje ikke tørker vil den krype inn i sprekker og skjøter i årevis og beskytte mot "naturens gang"...
Alternativt kan man bruke tynnstoff fra en kjent leverandør i hjulhusene.
Om man kikker under av og til ser man fort om man må etterbehandle litt f.eks. med sprayboks.. Vasking under skjermene (også bak de viktige skjermkantene) holder også fuktighet og rust borte...
Det er ofte det tykke som har en tendens til å tørke og sprekke og etter en tid suge fuktighet... Eller lukke fuktighet inne....
En liten bekymring ang. bremseslangene? Er ikke helt sikker på at alle fabrikat av bremseslanger tåler animalsk ojle (motorolje)?
Andre har bekymringer ang. søl på bakken....
Vell som sagt her kan man holde diskusjonen gående. VW har eksempelvis bruks voks fra 70-tallet med hell...
Vet ikke hvem som behandler med tilsvarende stoff? Merkatol kanskje?
Har selv brukt Biltemas hulromsbeskyttelse uten løsemidler i boksevis og har svært god erfaring. Det er seig som sirup og tørker ikke biter seg fast og på grunn av sammensetningen sitte det meste på etter behandling, i motsetning til andre stoffer som innehlder opptil 80 % løsemidler - ergo bare 20 % guffe igjen når løsemidlene har dampet bort (som med vanlig spraylakk)....
Ifølge Korrosjonsinstituttet i Sverige (tror de har byttet navn nå) ga de gode karakterer på biler som var beskyttet med voks i kanalene. men dette var på nye biler, så derfor kunne de ikke si så mye om olje...
Men som det er nevnt i en annen tråd: Har noen sett rustskader på deler av karosseriet der hvor det harvært oljelekkasje?
DEn som har det skal få en premie av meg....
Re: Underdelsbehandling
Har samme erfaring med Biltemas linoljebaserte rustbeskyttelse.Torbo2 wrote:Har selv brukt Biltemas hulromsbeskyttelse uten løsemidler i boksevis og har svært god erfaring. Det er seig som sirup og tørker ikke biter seg fast og på grunn av sammensetningen sitte det meste på etter behandling, i motsetning til andre stoffer som innehlder opptil 80 % løsemidler - ergo bare 20 % guffe igjen når løsemidlene har dampet bort (som med vanlig spraylakk)....
Jeg har brukt den inne i dører. Sist gang jeg sjekket, så hadde den fortsatt ikke tørket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Understellsbehandling
En biloppretter jeg hadde en del kontakt med for mange år siden sverget til sagkjedeolje inne i dører, kanaler og hulrom.pals wrote:Oljebehandling har noen åpenbare fordeler...
Ulempen er mekanisk holdbarhet. Olje vil slites vekk raskt av de påkjenningene en norsk sommer (eventuelt også vinter) påfører bilen. Det kreves derfor gjentatte behandlinger og ettersyn for å vedlikeholde beskyttelsen.
Han begrunnet dette med at den klistret seg fast over alt, og at den var syrefri.
Jeg har ikke hørt om andre som har gjort tilsvarende, har dere?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 58
- Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
- Location: hokksund
Re: Underdelsbehandling
Hei. Dette ser ut til å vere en evne som har mange forskjellige erfaringer. Bilen jeg omtaler kjørte jeg med noen år på 60 tallet og kjøpte tilbake for 4-5 år siden. Den tiden jeg ikke hadde den har den stått mer eller mindre UTE med en presenning over seg. OM det er noen som er i tvil om mine meninger så står karosseriet ribbet i min garage og er det av interesse å se det så ta kontakt.
Hilsen E Laag.
90674845
Hilsen E Laag.
90674845
Re: Underdelsbehandling
Tror faktisk ikke det er så mange ulike meninger, bare ulike bruksområder og erfaringer.Eivind Laag wrote:Den tiden jeg ikke hadde den har den stått mer eller mindre UTE med en presenning over seg.
Som du sier har bilen STÅTT ute i mange år.
Olje er et kjempefint middel til rustbehandling/konservering. Jeg tror det egner seg perfekt til våre gamle biler som kjøres vår, sommer og høst.
Skulle jeg rustbehandlet en veteranbil for vinterbruk i Oslo, så er jeg ikke like sikker på at olje vil være det riktige for daglig kjøring i saltlake.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Underdelsbehandling
Interessant tema det her!
Biltemasaker: De har vanlig tynnstofff, linoljebasert og et tynnstoff uten løsemidler. Det er det sistnevnte jeg roser opp i skyene.
De andre er også bra, men ikke like fyldig og tett som det nye uten løsemidler...
Jeg ville delt dette inn i to!
Hulromsbehandling og utvendig behandling.
Med tanke på hulromsbehandling (innvendig) er det neppe som som kan måle seg med olje, noen sverger til sagkjedeolje, da den kryper i alle retninger, også oppover på karosserifralter, sies det. Men det gjør olje også... Noen sier at spillolje ikke skal brukes, men bortsett fra at den er grisete, kan jeg aldri tenke meg at rusten orker å krype igjennom en skitten olje! Og som sagt jeg har aldri sett rustskader under en bil der hvor gammel sur olje har lekket på karosseriet! Om noen tenker sparing og evt. utnytte en ressurs...
Nå er det sikkert mange teoretikere som vil protestere, men her får man vel lov å mene noe også og ikke bare synse?
Jeg er heller ikke særlig betenkt over å bruke olje på utvendig detaljer, men det kreves oppfølging på slitasjeutsatte deler/steder, som i skjermene. Men her kan man jo se og følge med. Det er helst i sirkelen bak og over hjulene stoff kan slites bort, forøvrig sitter olje, fett og andre ikketørkende stofffer uten problemer...
Så går det jo også å spøryte på noe litt tykkere oppå tynnstoffet for å få litt tykkelse... Dessuten er jo ikke vinterbruk noe stort problem for de fleste..
Da kan vi også begynne å snakke om steinsprut, salt og lakkskader. Det er vel det som begrenser mest, det under er lett å holde rustfritt med alle de gode innspillene over...
Biltemasaker: De har vanlig tynnstofff, linoljebasert og et tynnstoff uten løsemidler. Det er det sistnevnte jeg roser opp i skyene.
De andre er også bra, men ikke like fyldig og tett som det nye uten løsemidler...
Jeg ville delt dette inn i to!
Hulromsbehandling og utvendig behandling.
Med tanke på hulromsbehandling (innvendig) er det neppe som som kan måle seg med olje, noen sverger til sagkjedeolje, da den kryper i alle retninger, også oppover på karosserifralter, sies det. Men det gjør olje også... Noen sier at spillolje ikke skal brukes, men bortsett fra at den er grisete, kan jeg aldri tenke meg at rusten orker å krype igjennom en skitten olje! Og som sagt jeg har aldri sett rustskader under en bil der hvor gammel sur olje har lekket på karosseriet! Om noen tenker sparing og evt. utnytte en ressurs...
Nå er det sikkert mange teoretikere som vil protestere, men her får man vel lov å mene noe også og ikke bare synse?
Jeg er heller ikke særlig betenkt over å bruke olje på utvendig detaljer, men det kreves oppfølging på slitasjeutsatte deler/steder, som i skjermene. Men her kan man jo se og følge med. Det er helst i sirkelen bak og over hjulene stoff kan slites bort, forøvrig sitter olje, fett og andre ikketørkende stofffer uten problemer...
Så går det jo også å spøryte på noe litt tykkere oppå tynnstoffet for å få litt tykkelse... Dessuten er jo ikke vinterbruk noe stort problem for de fleste..
Da kan vi også begynne å snakke om steinsprut, salt og lakkskader. Det er vel det som begrenser mest, det under er lett å holde rustfritt med alle de gode innspillene over...
Re: Underdelsbehandling
Takk for mange bra innlegg her !!
Re: Underdelsbehandling
Søkte litt på oljebehandling en kveld og fant disse trådene:
http://www.mbentusiastklubb.com/smf/ind ... ic=17990.0
http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=27&t=146
Alltid interessant å lese om andres erfaringer.
Kommer til å sprøyte hverdagsbilen med sagkjedeolje nå før vinteren. Så får vi se hvordan resultatet blir.
http://www.mbentusiastklubb.com/smf/ind ... ic=17990.0
http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=27&t=146
Alltid interessant å lese om andres erfaringer.
Kommer til å sprøyte hverdagsbilen med sagkjedeolje nå før vinteren. Så får vi se hvordan resultatet blir.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Underdelsbehandling
Kommer gjerne oppom for å se på "krypeegenskepene" til den sagkjedeolja?
Kanskje man kunne tatt fem ++ ikeaglass med forskjellige produkter oppi og like mange rørepinner fra biltema oppi og la de stå en uke og se på hvilken olje som har krøpet høyest opp på rørepinnene?
Har du labb, så har du labb ? Blir gjerne med på dette?
Kanskje man kunne tatt fem ++ ikeaglass med forskjellige produkter oppi og like mange rørepinner fra biltema oppi og la de stå en uke og se på hvilken olje som har krøpet høyest opp på rørepinnene?
Har du labb, så har du labb ? Blir gjerne med på dette?
Re: Underdelsbehandling
Den kryper noe helt fantastisk.
Sprøytet tilhengeren i går. Er faktisk litt engstelig for at jeg kom for nær bremsetromlene, men tror det gikk bra. Skal i alle fall passe meg for å komme for nær skivene på Hiacen.
Krypeprøver er jeg med på. Kan snakkes mer om det i kveld.
Sprøytet tilhengeren i går. Er faktisk litt engstelig for at jeg kom for nær bremsetromlene, men tror det gikk bra. Skal i alle fall passe meg for å komme for nær skivene på Hiacen.
Krypeprøver er jeg med på. Kan snakkes mer om det i kveld.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen