Radiator - hvordan rengjøre utvendig og innvendig?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
445

Radiator - hvordan rengjøre utvendig og innvendig?

Post by 445 »

Da jeg for 17 år siden kjøpte Duetten etter min onkel, fikk jeg med en tilsynelatende nesten ny radiator.
Radiatoren som sitter i bilen i dag er ikke pen, og er troligvis både litt tett og litt lekk. Har derfor tenkt å skifte til den andre radiatoren.

Ønsker å påse at radiatoren er så ren som mulig før montering.
Hvilke rengjøringsmetoder skal jeg bruke innvendig og utvendig av den "nye" radiatoren?
Tenkte å fylle den med noe mildt "lurium A" og suge gjennom med en vannsuger noen ganger.
Utvendig legger jeg den i et bad av "lurium B" og dusjer/spyler forsiktig etterpå.

Er det noen som har tips til hvilke "luriumer" som skal brukes?

Image
Torbo2

Re: Radiator - hvordan rengjøre utvendig og innvendig?

Post by Torbo2 »

445 wrote:Da jeg for 17 år siden kjøpte Duetten etter min onkel, fikk jeg med en tilsynelatende nesten ny radiator.
Radiatoren som sitter i bilen i dag er ikke pen, og er troligvis både litt tett og litt lekk. Har derfor tenkt å skifte til den andre radiatoren.

Ønsker å påse at radiatoren er så ren som mulig før montering.
Hvilke rengjøringsmetoder skal jeg bruke innvendig og utvendig av den "nye" radiatoren?
Tenkte å fylle den med noe mildt "lurium A" og suge gjennom med en vannsuger noen ganger.
Utvendig legger jeg den i et bad av "lurium B" og dusjer/spyler forsiktig etterpå.

Er det noen som har tips til hvilke "luriumer" som skal brukes?

Image
Den var flott! Utvendig vet jeg ikke hva som er best.
Innvendig skal det visst være bra med oppvaksmiddel. Nevnte dette nylig på Østfoldtreffet, og Reodors kommentar var: "Sun oppvaskmiddel"...
Man kan sikkert bruke oppvaskmiddel, hvilket som helst merke, tror jeg, utvendig også, det fjerner jo fett til de grader og det er jo bra når den skal males/lakkes. Det er vel på høyde med siilkonfjerner... Stålbørste er vel også bra, men da bør man investere i ny slik at man ikke får fett på overflaten...
Jeg har ikke gjort det ennå, da jeg skal vente til en uke før jeg tar motoren fra hverandre.
Dette - denne rensemetoden er nok mest effektivt når radiatoren står i bilen og kjøres, men det er vel ikke noe i veien for at man tar en rens i tillegg etter oppstart med reint vann og oppvaksmiddel for så å skylle i alle retninger og så på med 50/50% frostvæske og vann.
Problemet er vel at når bilen kommer på veien så er det så mange andre småjusteringer at det kan gå i glemmeboka... Som "listene langs taket på kjøkkenet som aldri kom opp"........ Fikk solgt leiligheten likevel.....
445

Post by 445 »

Oppvaskmiddel er notert.
Hva tror du/dere om følgende metode:
Korke nederste hull i radiatoren (som dere ser allerede er gjort)
Løse opp oppvaskmiddel i varmt vann, og fylle radiatoren med dette.
La stå en halvtime og godgjøre seg.
Suge radiatoren tom med en vannsuger mens man fyller på mer vann.
Tenkte at med slik suging så får man med mer av den gamle møkka.

Er det fare for at en vannsuger kan ødelegge kjøleribbene?
Hvilket trykk er det på kjølevannet når det sirkulerer til vanlig?
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Oppvaskmiddel er notert.
Hva tror du/dere om følgende metode:
Korke nederste hull i radiatoren (som dere ser allerede er gjort)
Løse opp oppvaskmiddel i varmt vann, og fylle radiatoren med dette.
La stå en halvtime og godgjøre seg.
Suge radiatoren tom med en vannsuger mens man fyller på mer vann.
Tenkte at med slik suging så får man med mer av den gamle møkka.

Er det fare for at en vannsuger kan ødelegge kjøleribbene?
Hvilket trykk er det på kjølevannet når det sirkulerer til vanlig?
Bare noen tanker her.. En time eller to bør ikke være noe problem. Riste på rardiatoren noen ganger innimellon, kan være smartt. Etter et par timer ville jeg gått på med spylerslange om mulig. Jeg tok en i badekaret en gang med dusjslangen da det var så kaldt ute, men da var det ingen hjemme....
Da kom masse gørr ut og det gikk litt tid til jeg fikk rent vann igjennom.
Trykket systemet opererer med er ca. 0,5 kg/c (bar). Kjenner jeg Volvos sikkerhetstaktorer vil den nok tåler vanlig vanntrykk på 5 - 6 kg/cm. Men det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Så lenge det er åpning i andre enden når du spyler, er det ingen fare, og trykket vil neppe komme over en halv kilo... Langt under det...

Vannsuger har jeg ingen erfaring med.....
Det må et. andre svare på.....
445

Post by 445 »

Operasjon radiatorrens er fullført.

Her er rapport med få ord og mange bilder:

Tok først en utvendig rens.
Fant ut at murerbalja var passe stor, og faktisk helt ren.

Image

Nedsenket legemet i vann og lot det bløtgjøre seg en stund.
Image

Etter en stund testet jeg med tilkobling av vannsuger, og begynte å få ut en del "gørr".
Image

Deretter var det utrydding av flue-lik med hjelp av trykkluft:
Image
Skal spare dere for detaljbilder, men kan kommentere at det er plass til veldig mange døde fluer i en radiator.

Så foretok jeg en innvendig rens. Skylte gjennom med vann først.
Blandet deretter oppvaskmiddel og varmt vann. Lot det være i et par timer, og "mellomristet".
Dette sugde jeg det ut med våtsuger, og etterskylte med vann.
Image

Til slutt ga jeg radiatoren et boblebad. Plugget igjen radiatoråpningene for ikke å få mer "gørr" inn i radiatoren. Brukte murerbalja, fylte opp med godt zalovann, og pøste på med trykkluft fra undersiden.
Image

Gøy for barn i alle aldre....
Image

Dette var faktisk veldig effektivt, og radiatoren ble meget ren og pen etterpå.
445

Post by 445 »

Jobber i kveld med gjennomskylling/innvendig vask av varmeapparatregisteret.
Har koblet av begge slangene og bruker våtsuger, varmt vann og oppvaskmaskinmiddel.
Har ikke mye bildedokumentasjon av dette, men kan i alle fall vise hvordan første skyllevann så ut.
Dette er IKKE tomatsuppe......

Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

Imoponerende prosjekt!
Etter dette vil nok grunning og lakk bite seg fast for lang tid.
Vet ikke om det er interressant for deg, men de radiatorene jeg har hatt ute har vært løsnet i loddinger i hjørner og på rørstusser. Kanskje en ide å sjekke med lupe? Selv om radiatoren ser strøken ut, og sjansene for det er små, kan det være små "usynlige sprekker". Litt kjedelig å oppdage det senere.
Kjørte selv med oppvaskmiddel på radiatoren fra i går til i dag. Spylte igjennom, men hadde ikke særlig godt utstyr til formålet. Men det kom mange liter med brun guffe før det kom rent vann fra rasoator og motor.
Dette i tillegg til 88 graders termostat ga mer futt i varmeapparatet.
Kan ikke si jeg er 100% fornøyd, men du verden for en deilig følelse å få ut den gamle suppa!
Tar en runde til når motoren skal ut om en måneds tid....

Lykke til!
445

Post by 445 »

Hyggelig med tilbakemelding.
Er ikke sikker på at jeg skal male så mye, synes det er greit med et litt "brukt" utseende i motorrommet. Det er tross alt 50 år...
Viktigst for meg er at det er rent og velfungerende innvendig. På varme dager ser jeg at motoren er i varmeste laget. Synes derfor det er deilig å ha et gjennomrenset system.

Som jeg skrev på fredag så driver jeg nå med varmeapparatregisteret. Etter den 20 gjennomskyllingen med kaldt og varmt vann, med og uten oppvaskmiddel, så har fargen blitt mer som tynn kaffe.
Det kommer fortsatt en god del flak ut med skyllevannet. Tror likevel at jeg snart får si meg fornøyd for denne gang.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg har heller ikke brydd meg med å male, men det er kanskje penere? Det er nok flere meninger her...Det blir jo lettere å se om det skulle komme noen støvfnugg på, osv..
Ellers er det jo de indre kvaliteter som er viktigst. Kan jo bli spennende å se om temeraturen blir mer stabil - bedre kjøling av motoren?
Det fungerte på min Duett.... Der lå nåla helt på topp (for høyt da jeg hentet bilen i Sverige), og det første jeg gjorde var å spyle igjennom systemet.
Vil anta at det gikk med noen liter vann og timer på jobben?
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Vil anta at det gikk med noen liter vann og timer på jobben?
Helgen har vært preget av varmekabelmontering hos mine foreldre. Har kun vært på verkstedet av og til. Litt vanskelig å si antall timer, men noen har det blitt...
Har sikkert brukt godt over 100 liter vann. Det er matet gjennom trakt i den ene slangen og sugd ut med vannsuger i den andre slangen.

Fant riktig teknikk etterhvert:
Våtsugeren suger på maks.
Helle på en skvett vann (ca halvliter).
Vente til sugeren slurper luft
Helle på ny skvett med vann.
Mener å ha belegg for å påstå at denne "slurpingen" gjør at gørra løsner bedre.
pals

Post by pals »

Dette var bra dokumentasjon, 445. Takk for at du deler erfaringen.

Jeg kommer nok til å gjøre det samme etter hvert. Har to radiatorer stående. Det blir å velge den beste, og få den gullende ren både inni og utenpå før den kommer på bilen.
445

Post by 445 »

Da er dette prosjektet avsluttet (tror jeg...)
Siden radiatoren var så godt rengjort, så lakket jeg den likeså godt.
Først maskering og grunning (med Biltemas primer).
Deretter Biltemas matte motorlakk:

Image

Image

Image

Ferdig montert:

Image
pals

Post by pals »

Dette ble riktig pent å se på. Godt jobba!
terjehva

Post by terjehva »

Veldig bra dokumentasjon du har gjort. Vurderer å gjøre det samme med radiatoren i PVen. Jeg tror ikke den har vært ute under mine 28år som eier, og da er det vel på tide...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Suverent! Tenkte meg at det kom lakk på radiatoren.
Litt fett på gjengene på tappepluggen kanskje (pertentlig)? Så slipper du å slite med den om fem år....
Post Reply