Jeg hadde og har litt lugging i bremsene bak. Det merkes best ved bruk/test av håndremsen. Bremsene er at type "2" Duo Sevo, uten selvjustering.
Nye bånd og pussing av trommel hjalp litt, men de lugget litt fortsatt.
Tok av igjen og satte på bånd med full lengde på begge.
Fikk litt bedring, men er ikke i mål. Bremseskoene skal ifølge boka være eksentrisk slipt på den bakre skoen. Det er vel tvilsomt at dette er gjort på nye reservedeler? Dessuten skal radiusen på skoene være 0,4 mm under trommeldiameteren. Dette sjekket jeg og så bra ut med øyemål.
Bremsene med ful lengde på skoene virker bedre, men har kanskje et par prosent mindre effekt? Dette er bak så det skulle ikke være noe problem.
Trommel er ikke slitt, bilen er kjørt bare 150 000 km. Målte den med skyvelære i hele omkretsen og fant ikke noe avvik. Litt grov måling kanskje, men det virket helt jevnt.
http://lagrebilder.no/out.php/i79711_BR ... MMELPV.jpg
"Jevn og fin og lite slitt"
Sjekket igjen at kilen ikke var kommet for langt inn?
Prøvde igjen etter en ekstra finjustering. Ganske bra, men ikke helt 100.
Leste i amazonforumet at det kunne være skjev aksling? Et annet sted at slitte hjullagre kunne frambringe vibrasjon?
Må jeg ta det store skrittet å få tromlene dreid? Hvem gjør slikt?
Eller må jeg rett og slett være tålmodig og la bremsene slite seg til?
Dette er jo ikke "vinterbil", men må jo ha den ok i henhold til EU-kontroll og står den for lenge er det ikke bra det heller....
Gode råd og erfaringer mottas med takk!
Sjekket kilene i bremsetromlene bak i dag igjen og:
Kilen på høyre bremsmetrommel hadde trolig fulgt med for langt inn.
Fikk et tips av Kim Larsen i Amazonforumet om å sette inn kilen etter å ha satt på trommel.
Jeg valgte en mellomløsning – satet kilen havveis inn i trommelen og tredde den på og banket kilen litt inn og dro den helt på plass med mutter og skive. Og nå passet mutter med splinthull uten shims. Har derfor en mistanke om at kilen stod for langt inn. Dessuten ble luggingen i bakbremsene praktisk talt borte... Resten ordner seg nok nå jeg får kjørt noen mil. Om ikke må jeg nok besøke en med trommeldreiebenk...
Satte på "ny" trommel som var praktisk talt helt rund. Og nå er bremsene bak 100 prosent bra....
Så får jeg dreie reservetrommel og den som stod på så de er klar til Duetten.
Her fikk jeg et godt råd fra Laag i Byúskerudavd. så da er vel det meste under kontroll....
Bremsene bak lugger - Nå: Helt bra
Bremsene bak lugger - Nå: Helt bra
Last edited by Torbo2 on Sat 29 Jan 2011 18:26, edited 1 time in total.
- Man vet jo aldri?
Sjekket tromler og fant urundhet, retter sagt oalitet, på den ene som lugger. Fant en fin av mine reservetromler og den skal på til helgen. Da er trolig problemet helt løst...
Har vel kommet til at disse duoservobremsene med flytene sko er følsomme. Så her skal man være nøye for å få bra resultat.
Målte akslingen og den er ok.
Har vel kommet til at disse duoservobremsene med flytene sko er følsomme. Så her skal man være nøye for å få bra resultat.
Målte akslingen og den er ok.
- Man vet jo aldri?