Duett 210, Skapvogn. 67mod.
Duett 210, Skapvogn. 67mod.
Har i mange år ønsket meg en Duett. Nå har det endelig blitt en realitet.
Er vel slik når ungene begynner å stå på egne ben å tiden blir litt romsligere.
Fikk tak på en 67 mod 210, skapvogn. Bilen er et meget godt utgangspunkt da tidligere eier har tatt det meste av grovarbeidet. Det meste av kaross arbeid er tatt. Noe gjenstår, men det er for småplukk å regne. Motor er "nyovermalt", men bærer preg av å være i god skikk, starter meget lett å går fint.
Ramme, drivlinje, forstilling, bakaksel, bremser og interiør har derimot en del arbeidstimer å by på.
Er nybegynner da det gjelder restaurering av gammel bil, ganske ukjent med Volvo og bilens historikk. Har ingen kunnskap om tidsriktige detaljer mm.
Men håper å kunne suge kunnskap ut av forumet i tiden fremover.
Har som mål å bruke bilen mest mulig. Blir riktignok kun for sommerbruk, men som en bruksbil på fritid. Fiske, jakt, turer og kos.
Er vel slik når ungene begynner å stå på egne ben å tiden blir litt romsligere.
Fikk tak på en 67 mod 210, skapvogn. Bilen er et meget godt utgangspunkt da tidligere eier har tatt det meste av grovarbeidet. Det meste av kaross arbeid er tatt. Noe gjenstår, men det er for småplukk å regne. Motor er "nyovermalt", men bærer preg av å være i god skikk, starter meget lett å går fint.
Ramme, drivlinje, forstilling, bakaksel, bremser og interiør har derimot en del arbeidstimer å by på.
Er nybegynner da det gjelder restaurering av gammel bil, ganske ukjent med Volvo og bilens historikk. Har ingen kunnskap om tidsriktige detaljer mm.
Men håper å kunne suge kunnskap ut av forumet i tiden fremover.
Har som mål å bruke bilen mest mulig. Blir riktignok kun for sommerbruk, men som en bruksbil på fritid. Fiske, jakt, turer og kos.
Hallo Ståle. Nydelig vogn du har. Inspirerende å ha slike objekter å se på. Blir nok en litt røffere utgave den jeg har. Meningen er at jeg og junior skal ha noe å kose oss med i vinter. (Å sikkert felere vintre).
Bildet nedenfor ga tidligere eier inspirasjon til fargevalg.
Øvre delen av bilen er lakket, noe grovt grunnarb, men det får holde en to tre år. Fortsetter med de valgte farger på resten av bilen etter at resten av karosseriet er ferdigpreppet. Fikk med lakk til resten så da bruker jeg den. Hovedjobben blir alt under bilen, og når det er ferdig blir det ny runde med grunnarb og lakkering å sansynligvis andre farger på karosseriet.
Bildet nedenfor ga tidligere eier inspirasjon til fargevalg.
Øvre delen av bilen er lakket, noe grovt grunnarb, men det får holde en to tre år. Fortsetter med de valgte farger på resten av bilen etter at resten av karosseriet er ferdigpreppet. Fikk med lakk til resten så da bruker jeg den. Hovedjobben blir alt under bilen, og når det er ferdig blir det ny runde med grunnarb og lakkering å sansynligvis andre farger på karosseriet.
Ellers har vi demontert bakaksel / stilling. Her skal simringer byttes, den skal sandblåses og lakkes. Nye bremsesylindere og muligens nye band. Vil starte litt pent, så da var bakstilling et passende objekt. Neste skritt blir framstilling, så ramme, men da har jeg nok kjørt endel snø innen den tid.
Du får godkjent opp til 100 hk i en 544 (210) uten endringer i chassis eller bremser. Godkjent av Volvo, ref kode YV1-A2.RMH wrote:Det står klar og tydelig b20 innstøpt på blokkas venstre side fremkant. Om den kommer fra forsvaret vet jeg ikke, men i vognkortet står det at det skal være en b18, så jeg vet ikke helt hvordan det går i forhold til biltilsyn mm. Får vel sjekke med Volvo hvordan de stiller seg til det.
Det er vel en B20A som står i din, med 82hk (?) Bør være kurant å få godkjent den.