varme fra lydpotte

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
ståle

varme fra lydpotte

Post by ståle »

Hei!

Gulvet over fremre lydpotte på min 57 mod. blir veldig varmt når bilen er i bruk, kan nesten ikke ta på gulvet. Det er ca. 10 mm klaring mellom potte og gulv, heller ikke noe varmeskjold,lurer litt på om noen av dere vet hva som kan gjøre dette. Kan det være uorginal potte??? :shock:

MVH Ståle
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Kan ikke hjelpe deg med fornuftig svar, men en sidekommentar: Så hyggelig at noen bruker ordet "lydpotte"! Utmerket språkbruk i PV-sammenheng...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
ståle

Post by ståle »

hehe! Har nå alltid kalt det lydpotte, prøver å skrive bokmål her på disse sidene, snakker dialekt fra vestlandet( stril) ikke alltid like lett å forstå, men men får SO VERA! hehe!

MVH
Ståle
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei Ståle
På vestlandet må da dette bare være en fordel, for da tørker gulvet ut og en slipper rust :lol: .
Men spøk til side: Kan være flere årsaker. Tom lydpotte kan være en årsak, feil tenning en annen. Er tenningen for lav går mye av varmen ut i eksosanlegget. Med vanlig bensin skal vel motoren din ha ca 4grader fortenning. Mager bensinblanding kan gi høyere eksostemperatur.
Men, det er vanlig at gulvet blir litt varmt, så dersom lydpotta er i orden og ikke hul og tom bør dette ikke være noe problem. Mener at pottene på PV'n er rett gjennomløpstype. Dvs ett perforert rør som går igjennom det store ytre (Potta) Imellom disse lagene ligger det isolasjon ala tung Rockwool/Glava.
Så da er det vel bare å ta en tur i PVbua å forske litt :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
ståle

Post by ståle »

Hei Reodor 57, og Takk for svar!!

Har vært en tur i PV bua nå i ettermiddag og studert litt som du sa.
Såg litt på potten det gjelder, er bare 2 såkalte stusser på potten, som røret forfra og bakfra går inn på, altså ingen rør som er fastsveist i potten, hvordan er det på din 57 mod? Er det varmeskjold? Har fortsatt en mistanke om at potten på min bil ikker er orginal! Når det gjelder tenning har jeg hørt tidligere at feiltenning kan gi økt varme. Sist vinter da jeg shinet litt i motorrom justerte jeg tenningen selv med hjelp av stroboskoplampe, koblet da fra vakumregulatoren og stilte tenningen på 19 gr.leste i rep. boken,kansje jeg har misforstått dette. Noen mening om dette? Kjører bilen på 98 oktan! :shock: :D

Ha en fin helg!

MVH

Ståle
445

Post by 445 »

Sjekket klaringen mellom potte og bunnplate på Duetten. Den var ca 10 cm. Har jo bare 1 potte, så det er vel ikke direkte sammenlignbart.
ståle

Post by ståle »

Hei 445, og takk for svar!

Hmm... 10 cm, her er det bare 10 mm. Hvor ligger den ene potten på duetten da? :D

Ha en fin helg du og :D
MVH Ståle
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

ved ca 1500 o/min er tenningen riktig med 19-21 grader og vakumrøret av. Ved tomgang skal den fortsatt være ca 4 grader. Alt når en bruker 98 oktan.
Selv kjører jeg 95 blyfri uten tilsetting. Så lenge en bare kjører kosekjøring og ikke belaster motoren hardt ser jeg ingen grunn til å bruke blyerstattning. Motoren er laget for 83 oktan, og det var først på 60 og 70 tallet det var virkelig mye bly i bensinen. Jeg har søkt etter bilder av eksosanlegget, men ikke funnet noe i farten som sier om potta skal ha bare korte stusser i hver ende eller langt rør. Det er også et modellskifte på eksos anleggene i 57... Har sikkert noe med B16 motoren å gjøre.
Det som gir varme i eksosanlegget er lav tenning, og der er ikke du og mager blanding, samt at når anlegget begynner å bli slitt slik at platene er tynne blir det også varmere utvendig enn normalt. Kan ikke huske at det er noe varmeskjold heller, men dette er jo enkelt å lage selv i så fall. Bare å klippe til en passe stor stålplate og bore noen festehull i den. Om en skrur eller popper blir jo opp til en selv, men husk en skive eller tre mellom plata og karosseriet for å få luft imellom.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Hvorfor kjører du med 98 oktan? Har du høy kompresjon?
Høyoktanbensin er bortkastet om kompresjonsforholdet er rundt 9:1. Den gir ikke mer effekt, heller tvert i mot... Den brenner jo mer skate og teoretisk akn eksostemperaturer bli unødig høy.
Har prøvd dette ut på dynamometer - testet forsjellige bensintyper.
Bruk av Formulabensinen til Shell er også helt uten effekt om none sklulle prøve seg på den...
- Man vet jo aldri?
Post Reply