Bytte av vinduslister
Bytte av vinduslister
Gummilista rundt frontrua og bakruta mi har begynt å morkne og sprekke i hjørnene. Så jeg har kjøpt meg nye lister.
Noen som har bytte slike på sine biler?
Hvor generøs skal man være med tetningsmasse?
Hvilken tetningsmasse anbefales å bruke?
Listene er av typen som har kromlist.
Noen som har bytte slike på sine biler?
Hvor generøs skal man være med tetningsmasse?
Hvilken tetningsmasse anbefales å bruke?
Listene er av typen som har kromlist.
Jeg har dessverre ingen erfaring med dette.
Søkte litt på det svenske PV-forumet og fant et par relaterte linker:
http://volvopvlv.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=383
http://volvopvlv.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=706
Søkte litt på det svenske PV-forumet og fant et par relaterte linker:
http://volvopvlv.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=383
http://volvopvlv.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=706
-
- Posts: 58
- Joined: Mon 03 Mar 2008 20:44
- Location: hokksund
rutelister
Hei
Du har vel byttet listene dine, men her er et tips.
Skjær den gamle lista vekk med en skarp kniv. Dette for ikke å utsette ruta for den belastning det er å presse den ut. Kan fort sprekke.
Legg den nye listen på ruta,monter den blanke listen i sporet sitt (tape den faet). Bruk såpe /salo i sporet som skal ligge over karroseriet.
Legg en snor inn i sporet med endene i underkant av ruta. Legg så ruta på plass mot karosseriet. Det er en fordel om det er en person på utsideden som holder et svakt press mot ruta når du tar tak i den ene enden og trekker lista over karosserikanten. Trekk i ca 90 grader ut til begge sider og det avsluttes i midten oppe. Snora bør være 2 til 3 mm.
I utgangspunktet er det ikke nødvendig med noe tettemasse på en ny og myk list.
Lykke til.
Du har vel byttet listene dine, men her er et tips.
Skjær den gamle lista vekk med en skarp kniv. Dette for ikke å utsette ruta for den belastning det er å presse den ut. Kan fort sprekke.
Legg den nye listen på ruta,monter den blanke listen i sporet sitt (tape den faet). Bruk såpe /salo i sporet som skal ligge over karroseriet.
Legg en snor inn i sporet med endene i underkant av ruta. Legg så ruta på plass mot karosseriet. Det er en fordel om det er en person på utsideden som holder et svakt press mot ruta når du tar tak i den ene enden og trekker lista over karosserikanten. Trekk i ca 90 grader ut til begge sider og det avsluttes i midten oppe. Snora bør være 2 til 3 mm.
I utgangspunktet er det ikke nødvendig med noe tettemasse på en ny og myk list.
Lykke til.
Hei! Takk for tipset!
Har ikke bytta listene enda. Skal overlate det til en kar på et bilglassverksted her i byen når han kommer av ferie om ei ukes tid. Han har jobber bare med sånt som dette, så han kan sine saker.
PV og Amazon var kjent stoff for han!
Han regnet med en times arbeid på begge rutene. Så det blir å koste meg 500 - 1000 kr. Da er det egentlig ikke noe å tenke på... overlater det til ekspertisen!
Har ikke bytta listene enda. Skal overlate det til en kar på et bilglassverksted her i byen når han kommer av ferie om ei ukes tid. Han har jobber bare med sånt som dette, så han kan sine saker.
PV og Amazon var kjent stoff for han!
Han regnet med en times arbeid på begge rutene. Så det blir å koste meg 500 - 1000 kr. Da er det egentlig ikke noe å tenke på... overlater det til ekspertisen!
Godt tips!
Har samme problem med listene, men tror jeg skal bytte frontruta i samme slengen - den er temmelig ripete, og en utfordring i lav sol.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
I dag har PV'n fått nye vinduslister montert hos http://www.glassmester.com/
Og gjett om jeg er glad jeg ikke begynte med dette selv! Det var brukt tetningsmasse som hadde stivnet til noe bortimot betong! Skikkelig slit å få ut vinduene... han har holdt på hele dagen med bilen. Heldigvis var det ikke antydning til rust under pakningene.
Legger virkelig sin sjel i arbeidet på dette glassverkstedet! Tusenlappen skulle han ha for jobben... Verdt hver eneste krone!
Og gjett om jeg er glad jeg ikke begynte med dette selv! Det var brukt tetningsmasse som hadde stivnet til noe bortimot betong! Skikkelig slit å få ut vinduene... han har holdt på hele dagen med bilen. Heldigvis var det ikke antydning til rust under pakningene.
Legger virkelig sin sjel i arbeidet på dette glassverkstedet! Tusenlappen skulle han ha for jobben... Verdt hver eneste krone!
Re: Bytte av vinduslister
Krom-listen rundt bakruta mi er veldig stygg, så jeg fikk handlet ei ny hos cvi som kom i posten her om dagen.
Har lirket ut den gamle lista nå, men hva er teknikken for å få på plass den nye?
Må jeg virkelig ha ut ruta for å få krom-lista på plass?
Har lirket ut den gamle lista nå, men hva er teknikken for å få på plass den nye?
Må jeg virkelig ha ut ruta for å få krom-lista på plass?
Re: Bytte av vinduslister
Har ikkr gjort dette før, men har en teori på metode som kan fungere. . Gni inn sporet med zalo. Finn en segering tang som åpner utover når en klemmer på den. Sett den i sporet der du ønsker å begynne og klem til. En kan nå føre lista inn mellom kjeftene. Dra så tanga bortover i sporet og trykk lista på plass mellom kjeftene. Bør fungere . (man tager hva man haver )
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bytte av vinduslister
Hmm ja, det er mulig det kan funke. Men den lista er veldig stiv, så en må føre tanga så langt foran at åpningen i gummipakningen lukker seg før en får kromlista nedi... hvis du skjønner hva jeg mener.
Prøvde å legge ei snor nedi sporet, og dra ut åpningen med. Men det var ikke vellykket
Prøvde å legge ei snor nedi sporet, og dra ut åpningen med. Men det var ikke vellykket
Re: Bytte av vinduslister
Glassmesteren ble redningen igjen... svingte innom fredag morgen og spurte om han hadde noen tips. Han gjorde umiddelbart et forsøk med ei snor i sporet, men måtte gi seg. Vi må ta ut ruta, så du skal bare rusle på jobb i mellomtiden fikk jeg beskjed om
Var dårlig passform på de nye kromlistene, så de måtte være tre mann for å få de presset på plass. Listene var også for lange, så de måtte kappe av en cm i skjøten i nerkant.
Hadde nok aldri fått til dette på egen hånd, så en stor takk til Glassmestern nok en gang
Var dårlig passform på de nye kromlistene, så de måtte være tre mann for å få de presset på plass. Listene var også for lange, så de måtte kappe av en cm i skjøten i nerkant.
Hadde nok aldri fått til dette på egen hånd, så en stor takk til Glassmestern nok en gang
Re: Bytte av vinduslister
Flott at det ordnet seg. Slike mennesker er gull verdt.
Gi gjerne en tilbakemelding til leverandøren CVI om dårlig passform.
Gi gjerne en tilbakemelding til leverandøren CVI om dårlig passform.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen