Demontere kamdrev deksel

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
bingsing

Demontere kamdrev deksel

Post by bingsing »

Hei. La ut en problemstilling i feil 'kurv" tidligere idag. Prøver på nytt her.
Er ny på forumet og fersk pv eier. Det er en 62 modell 544 b18, som min bestefar kjøpte ny og har vært i familien siden. Har byttet noen småting samt en nyoverhalt forgasser, som gjorde at det ble mulig å starte den på normal måte. Men det som er problemet er at motoren har en veldig klakke lyd, litt som en gammel diesel. Har fått noen tips om mulig slitte/slark kamdrev, og at jeg burde sjekke det ganske fort. Som sagt så gjort så demonterte jeg radiatoren, viftereim, vifte og skruene til dekselet. Men det nedre reimhjulet lurer jeg på hvordan jeg skal få av (regner med at det må av). Vanskelig med mothold uten å skade hjulet. Tips mottas med stor takk, da jeg er ganske "grønn" på området 😊
445

Re: Demontere kamdrev deksel

Post by 445 »

Hei! Så hyggelig med henvendelse på forumet. Dessverre liten aktivitet her, og det er dumt for her er det lett å søke frem gamle relevante poster. For å få av nedre reimhjul er det best med en avdrager, f.eks. en liten 3-armet en fra Biltema.
Vedr. klakkelyd - har du sjekket/justert ventilene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
bingsing

Post by bingsing »

Justere ventilene var tips det også. Hadde besøk av en som kunne hjelpe meg med det, men den klakke lyden hadde han aldri hørt før. Ble ikke så mye klokere, enn at det mulig var kamdreva som slarka. Tenkte det var greit å avkrefte/bekrefte om det evt er tilfelle.Men tilbake til reimhjulet så må vel bolten i midten skrus ut, før avdrager prøves. Det er den som er litt av utfordringa
445

Post by 445 »

Ja den bolten sitter godt. Sett bilen i gir og sett på brekket. Det bør være mothold godt nok.
bingsing

Post by bingsing »

Ok da skal jeg gjøre det. Regner med at det er vanlig gjenga, ikke links
bingsing

Post by bingsing »

Mente links😄
bingsing

Post by bingsing »

Det funka bra det, brukte gummiklubba itillegg på skralla. Reimhjulet løsna lett uten avdrager. Grunnen til ulyden virker åpenbar. Det store kamdrevet slarker veldig, blir mer eller mindre holdt på plass av det vesle. Blir vel da å bytte ut det store, eventuelt begge. Noen tips til fremgangsmåte?.
445

Post by 445 »

Travel, så litt kort svar nå. Drevene har hvert sitt merke som MÅ matche. Drei motoren til merkene matcher før du demonterer. Ta bilde av merkene. Dobbel og trippelsjekk at merkene stemmer når du monterer igjen. Har du ekstra bakelittdrev liggende?
bingsing

Post by bingsing »

Nei, jeg må skaffe meg det jeg trenger
bingsing

Post by bingsing »

Ser det er litt forskjellig materialvalg når det gjelder drev. Noen forskjeller?, mulig stål støyer mer. Er det bare filtpakning som passer til dekselet, eller er det mulighet for annen type?
445

Post by 445 »

Jeg har bare erfaring med den originale varianten fiber/stål. Jeg har trolig et pent brukt fiberdrev til salgs.
Du må være litt forsiktig med montering/demontering av fiberdrevet da det er litt "skjørt". Når det først sitter på plass er det ganske holdbart. Mulig at stål støyer, men bilen er jo ikke lydløs i utgangspunktet....
Du kan kjøpe nytt deksel foran med gummipakning. Den er mye tettere enn filtpakningen.
https://jorgenrud.no/no/artiklar/kamdre ... 18-20.html
bingsing

Post by bingsing »

Det kan være en løsning det. Er ikke helt sikker på tilstanden til det lille drevet, virker tight, men det ruller vel på lager vil jeg tro. Fremgangsmåten for demontering av drev er kassa i gir og brekket på?
445

Post by 445 »

Det lille drevet i stål er vel "uslitelig" og sitter godt på veiva. Har du mulighet til å legge ut et nærbilde av tennene i bakelittdrevet? Sitter bakelitten godt fast i metallet i senter av drevet? Det hender at det løsner.
For å dra av bakelittdrevet trenger du en avdrager. Jeg bruker den minste 3-armede fra Biltema. Med litt lirking får du de 3 armene i avdrageren inn i de 3 hullene i bakelittdrevet. Mulig at motoren/drevet må dreies litt for å få plass til alle 3 armene, da det enkelte steder er litt trangt på baksiden.
bingsing

Post by bingsing »

Bør la det lille drevet være da, det ser helt ut. Kan gjøre et forsøk på bilde/video av drevet,må lese meg opp på fremgangsmåten først. Har bare telefon mulighet. Vedr bakelittdrevet, så er det i praksis løst ved senter. Finner et lite merke på bakelittdrevet, men ingen på det lille. Regner med at når merket er rett imot det lille drevet så kan det demonteres. Ps. Er på tur frem til tirsdag/onsdag, skal se på det da
445

Post by 445 »

IMG_2622.JPG
Her ser du merket på det lille drevet. Bare en liten prikk som skal stå rett overfor streken. Merk at streken vil flytte seg nesten en hel tann sideveis ved montering på grunn av at tennene er skråstilte.
OBS! Når du har tatt bort mutteren som holder bakelittdrevet må du sette bilen i fri. Motoren må kunne rotere når du skal dra av bakelittdrevet slik at tennene ikke skades.
Post Reply