Nødvendigheten av et bensinfilter

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Nødvendigheten av et bensinfilter

Post by Reodor57 »

Siden 445 og jeg overhaler forgassere på fritiden, ser vi stadig vekk at forgasserproblemet kunne vørt unngått ved at en hadde montert et bensinfilter på bensinslangen. Det koster ca 27 kroner på Biltema og kan spare en for tusenlapper. Problemet er ikke bare rust i bensintanken, men småpartikler som kommer med bensinen en fyller eller fra støv som kommer inn. Noen ganger er de så store at de stenger dyser slik at bilen stopper, og andre ganger kan det bygge seg opp over tid slik at bilen går dårligere og dårligere. Jeg hadde et tilfelle hvor en fabrikkny forgasser var full av sand etter 30-40 mil, og bilen begynte å gå dårlig på tomgang blant annet. Det viste seg at bilen gikk mye på støvete grusveier slik at fint sandstøv kom inn via bensinen. Overflaten inni forgasseren var dekket av fint sandstøv som måtte tørkes bort og blåses vekk, og det etter bare 40 mil. Jeg har nå rett før ferien måttet ta et par kriseoverhalinger av forgassere hvor flottørdysene hadde hengt seg opp. Ingen av bilene hadde bensinfilter. Selv har jeg kjørt i 15 år problemfritt etter at jeg satte inn et lite filter på røret mellom bensinpumpa og forgasseren på B16. Kappet røret og lagde plass for filter(kappet vekk 6mm delen i hver ende av filteret) satte på to 8mm slangestumper med klemmer med filteret i mellom. Hele jobben tok 10 min, men bilen har gått problemfritt når det gjelder forgasseren etter dette. Har byttet filter et par ganger bare. Med dette tipset blir jeg nok arbeidsledig tenker jeg hehe. Men folkens ikke tenk på meg, dette går bra allikevel.
GOD SOMMER!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Nødvendigheten av et bensinfilter

Post by uttern »

Hei Reodor57.
Kan det være like greit å sette filteret på slangen opp mot besinpumpa eller blir det da for tungt for pumpa? God sommer!

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Nødvendigheten av et bensinfilter

Post by Reodor57 »

Hei

Det går fint, men det jeg en gang opplevde var at et stort bensinfilter lagde for mye motstand. Men der løste seg med det lille filteret til Biltema. Mener å huske at slangen er 6mm på sugesiden. På noen biler er det trangt om saligheta som det heter, så har flyttet filteret opp ved siden av varmeboksen på en bil for å komme lettere til for senere skift. Fungerer greit det. Det kan også muligens gjøre noe med at bensinen ikke renner tilbake til tanken så lett..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Nødvendigheten av et bensinfilter

Post by 445 »

Jeg er selvfølgelig helt enig i at bensinfilter er en nødvendighet.
Synes det kan være en fordel å ha filteret på sugesiden. Jeg renoverer jo også bensinpumper og i fjor fikk jeg en pumpe i retur etter noen måneder fordi den ikke tettet skikkelig. Åpnet den og den var helt full av grums innvendig.
Reodors innspill om å forlenge bensinslangen på sugesiden og legge filteret litt høyt støttes også. Som han sier så letter dette bytte av filter, og hjelper til med at bensinen ikke renner tilbake i tanken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Nødvendigheten av et bensinfilter

Post by automania »

Husk og alltid monter filteret før bensinpumpa
Post Reply