Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Møter og arrangementer i andres og klubbens regi som trenger ekstra markedsføring
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by Reodor57 »

Til de som håper på et smøretreff i vår på RUD som vanlig blir dette i år avlyst dessverre.
Men, vi slår ikke hånda av noen for det og gjennomfører lørdag 25/4 digitalt garantert smittefritt smøretreff. Dvs at dere kan ringe Dan Ståle Andersen og Lars Westgaard mellom 10.00 og 15.00 denne dagen for å få tips og råd for smøring og andre reparasjoner.

Ett tips kan jeg komme med med en gang: Det gjelder smøring av kingbolter. Dette er et svakt punkt som trenger ofte smøring, men som ofte gjøres feil også.
Smøring foregår på følgende måte. jekk opp bilen og sett den på bukker på karosseriet for å ha forhjulene fritthengende. Bruk en mekanisk fettpresse. Dvs en som ikke går på batteri eller trykkluft da disse lett sprenger ut endelokkene på kingboltene. Press forsiktig inn fett til det tyter litt ut i spalten under eller over smørenippelen. Få gjerne noen til å vri på rattet frem og tilbake mens dette gjøres. Bruk gjerne vannfast fett, men vær forsiktig da dette lettere sprenger ut endelokkene.

Smøring av øvre bærearm er veldig viktig. Fastkjøring av foringene her vil på kortere eller lengre sikt få toppen av tårnet på bærebrua til å ryke. Får en ikke inn fett, kan foringene skrus ut en tre fire runder, for så å presse inn fett og skru foringene inn igjen. Ta kun en av gangen.

Vedr motorolje, så kan en strengt tatt vente til høsten med dette dersom en har kjørt under 5000km på den som er i motoren. Dersom en må bytte og normalt bruker bilen lite, så bør en bruke mineralolje for klassiske biler. Grunnen til dette er at mineraloljen lager en bedre oljefilm for oppstart etter en lang stilleperiode.
Kjører en minst en gang i uka kan en bruke en god syntetisk olje som ikke er for tynn. 10w-40 eller 15w-40 er en grei viskositet. 5w-30 og 0w-30 er etter mitt skjønn for tynn.
Oljefilter kan vi fint bytte annenhver gang vi bytter olje. Skjriv gjerne på årstallet det ble byttet direkte på filteret. (Lett å glemme)

Så har vi bremsevæsken. Denne bør vi ikke glemme. Det viktigste er å få sjekket kokepunktet i første omgang. Mange av oss har skiftet til høy bremsevæskebeholder, slik at det er lett å sjekke, andre har beholderen på rammevangen, som gjør den vanskelig tilgjengelig, men allikevel har en en enda større grunn til å sjekke om det er bremsevæske i den. Jeg pleier å snike ned en pipe som passer og setter sammen det jeg har av forlengere for å nå ned fra toppen.
Tester til bremsevæsken har de på Biltema til 219 kroner. Delenummer 15-242. Viser den at den bør byttes kan dette gjøres på et verksted om en ikke er vant med å skru på bremser. I første omgang kan en uansett tømme beholderen ved å suge ut dette med en pumpe. NB! ikke få bremsevæske på lakken om en ikke vil ha bort lakken på stedet. Bremsevæske er en meget effektiv malingsfjerner. Fyll så på ny fersk bremsevæske. Det som nå er den store utfordringen er å få løsnet på lufteskruene på hjulene uten at disse blir ødelagt. De er svært ofte rustet fast om de ikke har blitt åpnet på noen år. Normalt skal en kunne åpne disse med en slange på og la det renne ned i et glass til fargen blir som det en har hatt i reservoaret. Dette gjøres på hvert hjul til alle er tatt. Begynn med det som er lengst unna masterpumpa, og la det renne av seg selv. Beholderen fylles etter hvert hjul, men en holder oppsyn med beholderen underveis slik at den ikke går tom.
Lykke til!

Telefonnummere som kan ringes kommer :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by 445 »

Telefonvakt den 25/4 kl. 10-15:
Lars Westgaard 97016751
Dan Ståle Andersen 92892169
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by 445 »

Et annet sjekkpunkt er olje i styresnekka.
De fleste styresnekkene har 2 "skruer" på toppen.
Den ene er en gammeldags rettspor skrue med mutter rundt. IKKE rør denne!
Den andre er en bolt med 4-kant-hode. Dette er en "propp" du kan skru opp og da ser du om det er olje i styresnekka.
Har du girolje tilgjengelig, så er dette bra å bruke her. Nivået skal være ca 1 cm nedenfor hullet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by 445 »

Fungerer alt det elektriske? Ikke det?
Start med å åpne sikringsboksen og ta ut 1 sikring. Puss denne med smergelpapir i begge ender, og puss samtidig kontaktpunktene i sikringsboksen. Har du vaselinolje eller batteripolfett, så smør litt på kontaktflatene før du setter sikringen tilbake på plass. Gjør tilsvarende for neste... og neste...

Når du først er i gang, så løsne batteripolene og puss polene med smergel. Rull smergepapiret til en sylinder med smergelen ut, og puss innsiden av polskoene. Sett inn med vaselinolje/fett og monter igjen.

Litt svakt lys? Start med jordingspunktet - altså der den tykke kabelen går fra minuspolen til godset. Demonter, rengjør og monter.

Går starteren litt ekstra sakte rundt? Demonter, rens og monter plusskabelen som går fra batteriet til starteren, men koble fra en batteripol først! Når du først er i gang, så legg deg på bakken og finn "jordings-lissa" som går fra rammevang til motor.
Demonter, rens og monter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by Reodor57 »

Jordingslissa er ofte et svakt punkt. Disse sitter utsatt til og har lett for å ryke noen tråder på grunn av vibrasjoner. Jeg har ofte byttet disse ut med en batterikabel på rundt 35 kvadrat lagt i en pen bue. Fletta tilsvarer som regel 25 kvadrat, og siden avstanden er kort holder 35 kvadrat i massevis. Et annet svakt punkt jeg har merket meg er den ekstra batteribryteren jeg har montert. Spesielt den typen med grønt ratt som sitter på batteripolen. Denne typen kan være litt skummel også da den ikke alltid kobler ut batteriet. Men, både denne og de større typene kan også være kilden til dårlig jording. Jeg har også opplevd at den største typen fra Biltema som skal tåle 2500A i startøyeblikket har gått i oppløsning etter en sommer. Sjekk huset for eventuelle sprekker. En kan gså måle om det er spenningsfall over bryteren ved å koble på en voltmeter mellom polene på bryteren. Den skal teoretisk vise null.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by Reodor57 »

Da har jeg laget en bruker for dette smøretreffet på www.pvklubben.no Dette for at det skal være mulig å hente ut en aktuell reparasjonsmanual om en vil ha noe håndfast. Disse manualene ligger under "teknisk" og "manualer" etter at en har gått inn på "brukerinnlogging" på hjemmesiden. Brukeren vil slettes 4 mai. NB! Husk å logge ut når dere er ferdige med å hente ut aktuell manual. Brukernavnet er "smoretreff" Passordet er året vi lever i nå :-). Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by hlyshaug »

Her er et par vårklargjøringstips som trillet inn via Facebook: "Kan supplere med at dørlåser og hengsler trenger en oljedråpe eller to, som ofte blir glemt. Vanlig motorolje fra en standard oljekanne duger. Tørre gummipakninger rundt dørene kan friskes opp med blank skokrem - (som poleringsmiddel)."
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Smøretreffet 25/4-2020 Oslo og Akershus

Post by Reodor57 »

Vi ble ikke akkurat nedringt på smøretreffet, men det ble et par telefoner ihvertfall. Ett tips for oss med hovedstrømbryter montert i bilen er å fylle en del motorolje i den før montering. Disse er ofte dårlig smurt fra fabrikk, og da kan det lett bli irr på kontaktene. Noe av det vanskeligste som er som vi også ble spurt om var: Stille blandingen på forgasser over telefon. Tenning går greit om en har lampe og turteller. Motorene går best om de har ca 20 grader fortenning uten vakuum ved 1500o/min. Gjelder både B16 og B18. Forgasser er litt mer tricky, for der oppfører B16 og 18 seg forskjellig, og mange B18 har ikke lenger standard kamaksel. Co måler kan da være det eneste riktige for de som har det.
Uansett så var det så mange gode råd her at vi på sikt flytter denne posten til generelt vedlikehold når perioden frem til 4 mai er over for "fri" tilgang til manualer. Og selv om smøretreffet er over, så ring oss gjerne selv om du bor utenfor "sonen" til Oslo og Akershus avd. også :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply