Sliter med bremser.
Sliter med bremser.
Hei
Har fått et bremseproblem nå som jeg har tatt frem bilen igjen. Sliter med at den drar veldig til venstre da bremsene har blitt varme.
Har prøvd og bytte bremsevæske uten hell men merker at den vil mer og mer til venstre jo varmere bremsene blir.
Noen som har no tips på hva dette kan være?
Det vanlige trommelbremser på denne.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Har fått et bremseproblem nå som jeg har tatt frem bilen igjen. Sliter med at den drar veldig til venstre da bremsene har blitt varme.
Har prøvd og bytte bremsevæske uten hell men merker at den vil mer og mer til venstre jo varmere bremsene blir.
Noen som har no tips på hva dette kan være?
Det vanlige trommelbremser på denne.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: Sliter med bremser.
Det høres ut som om din venstre bremsepumpe går tregt eller sitter fast. Du må nok ta av trommelen og pumpa og sjekke funksjonen. Kan kanskje reddes ved honing, ellers må den byttes. Husk å lufte etterpå.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sliter med bremser.
Er det ikke høyre side som er problemet når bilen drar til venstre? Også bremser den rett frem når den er kald
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: Sliter med bremser.
Jeg mener den drar til den siden der bremsepumpa henger. Hydraulikktrykket gjør at bremsene går på, men returfjærene er ikke sterke nok til å dra skoene på plass hvis pumpa går tregt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sliter med bremser.
Hvordan går det med bremsene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sliter med bremser.
Går bedre, har overhalt bremsekraftforsterkeren og byttet begge pumpene forran samt alle fjærene. Men nå er det litt vilkårlig til hvilken side den drar, men dette gjelder kun hvis bremsene er varme. Når de er kalde bremser det likt.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: Sliter med bremser.
Justerte du bremsene når du først var i gang? Altså strammet til hjulet sto stille og deretter slakket 10-12 hakk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sliter med bremser.
Ja gjorde det. Men synes det blir bedre og bedre ettersom jeg kjører så jeg veit ikke om det må kjøres inn jeg?
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: Sliter med bremser.
De har nok godt av å bli brukt litt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Sliter med bremser.
Får håpe det. fikk ikke blitt med på smøretreffet da jeg dreiv med bremsene hele den dagen hjemme her.
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: Sliter med bremser.
De duo-servobremsene er lunefulle! De gamle med selvjustering og ankerbolt nede er lettere å få jevne.
Et lite avvik på duo-- sier eg selv feilen dobles...
Et lite avvik på duo-- sier eg selv feilen dobles...
Re: Sliter med bremser.
Sjekk også at det ikke er slakk i styreanordningen. En liten slakk i f.eks hjelpesnekka kan fort gjøre utslag når en bremser, selv om alt er nytt av bremser. Jo bedre det bremser jo mer utslag kan en få. Sjekk at ikke armen beveger seg opp og ned når en vrir hjulet mot høyre og venstre.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Sliter med bremser.
Regner med at det nå har gått seg til, men en nylig erfaring fra en bil med 50% forskjell på frambremsene. Her var alt nytt. Bånd sylindere fjærer og tromler. Ok for ett år siden, 50% forskjell i år. Så da var det å plukke det ifra hverandre og se på forskjeller. Alt var riktig montert. Trapesformet skive på toppen sto riktig vei(Har en liten pil på toppen som skal peke fremover) osv osv. Feilen lå i to ting. Det var glemt å sette på gummiproppen i dekselet til stillskruen. Dette medførte ifpølge min teori at det har vært litt mer fuktig i ene trommelen i forhold til den andre. Dette har igjen medført at det var litt mer rust på glidepunktene på bremsedekselet for skoene. Når jeg renset og smurte opp disse på den ene siden (Rakk ikke mer) så var forskjellen etterpå nede på 18% som er helt innenfor. Altså små endringer. Brukte kjeramisk "fett" til smøring som bilverksteder bruker. Synes det er litt mye olje i kobberpasta.
Så ikke glem å smøre glideflatene. To for hvert bånd på dekselet og ett på toppen mot trapesskiva. Husk også at kort bånd skal stå forrest.
Så ikke glem å smøre glideflatene. To for hvert bånd på dekselet og ett på toppen mot trapesskiva. Husk også at kort bånd skal stå forrest.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Sliter med bremser.
Hvordan er det med dagsformen for bremsene?
Jo i dag drar den til venstre, men i går dro den til høyre. Men hele forrige uke var den fin!
Noen som kjenner seg eller bilen igjen?
- Disse duobremsene er konstruert for å gi ekstra bremsekraft, servoeffekt, i forhold til vanlige trommelbremser. Men følsomheten er som nevnt dobbel.
Jeg vurderer å bygge dem om med ankerbolt nede og godta litt hardere pedal.
Men da må jeg har det korte belegget bakerst, som på andre biler, da det ikke har servopådrag/selvpåtrekk.
Noen lurer kanskje på hvorfor det framre belegget skal ha midre belegg?
Svaret er at en normal bremsekraft kommer der, men det vil trykke ektsra på det bakre på grunn av manglende ankerbolt nede, og det bakre båndet vil da få ekstra hjelp og trykk fra det framre båndet og da må det ha mer belegg enn det framre. Teoretisk slites mer.
I praksis fungerer dette så noenlunde - ekstra kraft med normalt bremsetrykk, men jeg har gjentatte ganger opplevd at det framre blir mye raskere utslitt enn det bakre.
Kommer tilbake til forbedringer....
Jo i dag drar den til venstre, men i går dro den til høyre. Men hele forrige uke var den fin!
Noen som kjenner seg eller bilen igjen?
- Disse duobremsene er konstruert for å gi ekstra bremsekraft, servoeffekt, i forhold til vanlige trommelbremser. Men følsomheten er som nevnt dobbel.
Jeg vurderer å bygge dem om med ankerbolt nede og godta litt hardere pedal.
Men da må jeg har det korte belegget bakerst, som på andre biler, da det ikke har servopådrag/selvpåtrekk.
Noen lurer kanskje på hvorfor det framre belegget skal ha midre belegg?
Svaret er at en normal bremsekraft kommer der, men det vil trykke ektsra på det bakre på grunn av manglende ankerbolt nede, og det bakre båndet vil da få ekstra hjelp og trykk fra det framre båndet og da må det ha mer belegg enn det framre. Teoretisk slites mer.
I praksis fungerer dette så noenlunde - ekstra kraft med normalt bremsetrykk, men jeg har gjentatte ganger opplevd at det framre blir mye raskere utslitt enn det bakre.
Kommer tilbake til forbedringer....
Re: Sliter med bremser.
Prinsippet for servopdrag vises her: