Gråbein skal få skivebremser :-)
Gråbein skal få skivebremser :-)
Da er endelig dagen kommet for ID kontroll på "biltilsynet". Siden bilen er eldre enn 1960 så har de satt på plomber på ramme og karosseriet. Helt greit. Ingen banking eller riping i bilen, kun to korte ståltråder med en plastplombe på. Bilen skal jo se lik ut etterpå også. Så nå er det bare å sette i gang med ombygging, men det skjer ikke noe første uka ihvertfall. Mye å gjøre på jobb.
Ellers var idkontrollen en enkel affære, selv om skiltet på torpedoveggen er nytt og laget av den svenske PVklubben.
Grunnen til nytt skilt var at det gamle ble borte en gang på slutten av 70 tallet. Det skal da ha blitt slått inn nytt nummer på ramma, men det er ikke å finne noe sted, så det må ha blitt slått inn i den ene cm med møkk som var der. Grunnen til at de godtok identiteten var at jeg hadde med originalt garantibevis hvor chassinummer og motornummer står. Bilen har fortsatt original motor. Hadde også vognkort nr2 som viser originalt registreringsnummer og dato for første gangs registrering som igjen samstemmer med garantibeviset.
Eneste de kikket på var at gangstercap kun er godkjent for biler uten snute. Så da må den av ved neste visning når bilen er ombygget. Dette selv om den har sittet på bilen siden 1959 evt senhøsten 1958. (Ser av vognkortet at den har vært demontert to ganger før ved visning på 60 og 70 tallet, men da tydeligvis kommet tilbake senere.) Skjermer jo veldig for sola så er mer til nytte enn i veien for sikten da den er gjennomsiktig.
Ellers var idkontrollen en enkel affære, selv om skiltet på torpedoveggen er nytt og laget av den svenske PVklubben.
Grunnen til nytt skilt var at det gamle ble borte en gang på slutten av 70 tallet. Det skal da ha blitt slått inn nytt nummer på ramma, men det er ikke å finne noe sted, så det må ha blitt slått inn i den ene cm med møkk som var der. Grunnen til at de godtok identiteten var at jeg hadde med originalt garantibevis hvor chassinummer og motornummer står. Bilen har fortsatt original motor. Hadde også vognkort nr2 som viser originalt registreringsnummer og dato for første gangs registrering som igjen samstemmer med garantibeviset.
Eneste de kikket på var at gangstercap kun er godkjent for biler uten snute. Så da må den av ved neste visning når bilen er ombygget. Dette selv om den har sittet på bilen siden 1959 evt senhøsten 1958. (Ser av vognkortet at den har vært demontert to ganger før ved visning på 60 og 70 tallet, men da tydeligvis kommet tilbake senere.) Skjermer jo veldig for sola så er mer til nytte enn i veien for sikten da den er gjennomsiktig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Skal du sette på skivebremser som er til Amazon?
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Gleder meg til å følge denne tråden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Amazon frambrems, Honda bak pluss bremsekraftforsterker. Originalt hadde ikke Amazon bremsekraftforsterker på enkrets, men nå vil biltilsynet ha det. Egentlig tokrets, men da må en bygge om hele bilen, og det ønsker jeg ikke. Problemet er plassen når en har to forgassere. Denne må også stå i en viss vinkel, men har funnet ut at om den skrues rett i torpedoveggen uten brakett blir dette helt riktig. Må legge gummi i mellom som tetting for vann.Hovland wrote:Skal du sette på skivebremser som er til Amazon?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Da var endelig tiden kommet til innledene runde. Har nå noen få dager på meg til å bygge om bremsene. Starter med hjulene. Først demontering av tromler og bremseskjold. Kobler ikke vekk dette ennå før jeg begynner med bremserør. Bremsevæskeprosessen tar jec som egen operasjon. Deretter kommer jobben med å flytte støtdemper til fremsiden av bærearmene. Det krever tålmodighet og mye varme å få løsnet på ting som har sittet der i over 60 år. Gikk etter mye overtalelse på høyre side av bilen, men har bare kommet halvveies på venstre. En skulle ikke tro at den øvre kunne sitte så hardt da den bare er ført igjennom øvre bærearm uten noen form for hylse, men på min sitter de som fjellet. Den som sitter i spindelarmen nede er værre. Måtte varme til den glødet et par ganger for så å vente til den kjølte seg litt ned før en kunne slå på den. Dette for å ikke smi den fast. Hadde på mutteren for at ikke gjengene skulle gå i stykker. Deretter grov dor og stor håndslegge. Når den kbølte seg ned ble det også rustløser.
Måtte også utvide hullet innerst i støvdekselet da dette kom i konflikt med lagertettingen til bremseskiva. Kanten på dekselet må følge ytterkanten på det freste nedsenkede sporet rundt spindelakselen. Da venter nedre støtdemperbolt på meg til fredag. I morgen er det kjøretur. Godt en har flere biler å kjøre med
Har da fått satt på et modifisert feste nederst som løfter nedre feste over styrearmen. Denne må det lages en stopper på da det ikke holder å skru godt til. Smøreniplene til kingbolten måtte byttes til vinklede da disse ellers kommer i konflikt med bremsekalipperen. Den som ser nøye etter på første bilde vil oppdage en feilmontering. Festet til kalipperen er til andre siden av bilen. Men av to mulige løsninger er det 50% sjanse for å velge feil brakett .Måtte også utvide hullet innerst i støvdekselet da dette kom i konflikt med lagertettingen til bremseskiva. Kanten på dekselet må følge ytterkanten på det freste nedsenkede sporet rundt spindelakselen. Da venter nedre støtdemperbolt på meg til fredag. I morgen er det kjøretur. Godt en har flere biler å kjøre med
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Godt å se at du er i gang!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Egentlig på høy tid da flere har spurt meg i det siste, men har hatt tid til å tenke på forenklinger også. Nå bruker jeg samme bremseslanger som før foran når jeg kommer dit. Festeørene på traversen bytter side og plass. Dvs at de flyttes til motsatt side på baksiden av traversen. Bremseslangene skal da ikke komme i konflikt med hjulene. MEN, først må jeg få løs nedre støtdemperbolt på førersiden. Tror den begynte å røre på seg til slutt i går kveld, så vi får se om et drøyt døgn med rustløserolje får den til å løsne helt. Den var varm nok i går kveld ihvertfall.. Må nok herdes på nytt.. Til info så bruker jeg ikke åpen flamme til varmingen så trenger ikke demontere endegummien på bærearmen osv. Bruker en induksjonsvarmer som kun varmer der jeg ønsker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Dette ser spennende ut. Du nevner induksjonsvarmer, er dette for hobbybruk eller proff type?
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Induksjonsvarmeren er vel for proff bru, men så spørs det hvor mye penger en legger i amatør/privat verktøy. Jeg har funnet ut at proffverktly virker, så da kan en spare en stund slik at en kan kjøpe seg det istedenfor annet som kanskje virker. Min induksjonsvarmer er på 1500 watt. Er tilkoblet noe som likner et lite sveiseapparat med bare av og på bryter, men blir da veldig fleksibelt. Kjøpte mitt fra Tyskland da jeg i farten ikke fant en Norsk forhandler. Kostet ca 10k om jeg ikke husker feil. Men du verden som den virker. Ikke en mutter som sitter fast etter dette. Slipper mye plunder og heft.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Måtte bore ut støtdemperbolten! Kom ikke på noen annen måte. Etter å ha boret tvers igjennom med 8mm bor gikk det å knekke den i begge ender. Sto da bare en hylse igjen i hullet. Denne måtte slittes på langs med en liten baufil så spennet slapp. Da fikk jeg den ut. Resten var plankekjøring. Laget også en modifikasjon på eksenterbolten til støtdemperen slik at den blir stående i possisjon. Etter dette ble bakhjulene tatt av og bremsemekanismen fjernet. Bak var det nesten "plug and play". Eneste som måtte modifiseres litt var oljettettingen mot tidligere trommel. Denne kommer for langt inn og må bankes ca 2mm tilbake slik at den ikke låser rotasjonen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Har jobbet litt i dag også, men mest plunder og heft. Det viste seg at konen på den ene stikkakselen var litt slitt, så når jeg skulle montere kalipperen fikk den ikke plass mellom bremseskiva og festet. Løsningen ble da å kontakte 445 og få tak i en ny stikkaksel. Siden han var på tur ble det å vente til han kom hjem. Modifiserte håndbremswire på begge sider. Besto i å løsne den fra skjoldet og fjerne hylse og fjær. Skivene på hver side av fjæra på wiren lot jeg sitte igjen. Tredde så endekule og en skive inn i håndbrekkmekanismen og det fungerte 100%. På mm riktig lengde . Så var det å tilpasse ny aksel med skimming. Kunne selvsagt ikke være lik. Gjengene hadde også fått seg en stuk etter feil demontering av trommel en gang i tiden, men det ble rettet med gjengefil. Eller skal en kalle det gjengemasør? Har lite med fil å gjøre ihvertfall. Etter montering av skive og kalipper ble det nå mye bedre. Ca 1mm forskbell, men så er det på venstre side en justerer lagerklaringen på disse bilene, så det stemmer bra med den sammenlagte tykkelsen på shims. Mangler da bare ti braketter som skal sveises på akselen for bremseslangene. En klargjordt med nytt rør. Får neppe gjort mer på noen dager nå da det er andre ting som haster mer.. Det mases om kantstein. Kjørte hjem over ett tonn med det i bilen i går. Godt lastet, men ikke overlast om noen skulle tro det . Nyttelast 1200 kg inkl fører, så kan dere gruble på hvilken type varebil jeg har .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Bare et lite tips til de som bygger om til skivebremser foran. For meg virker det etter bare å ha montert delene som at bremsene henger på foran. Dette selv om ikke hydraulikken er montert ennå. Jeg tror dette i all hovedsak består i at bremeklossene må "trimmes" litt slik at de glir lett inn. Det betyr at metallet bak selve klossen må files litt i forkant og bakkant og ha gjerne på en ikke metallisk pasta som tåler høy varme. F.eks biltema 36-4551. Klossene skal gli lett inn og kunne bevege seg greit langs føringspinnene. På nye klosser og kalippere kan malingslaget være for tykt slik at det hindrer bevegelsen, og en opplever at bremsene henger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Du må trolig ta vekk bunnventilen i hovedpumpa?
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Ja den må ut. Ellers vil bremsene henge da også, men de bør jo ikke henge før de er tilkoblet hydraulisk. Skal vise hva jeg mener senere i kveld.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Gråbein skal få skivebremser :-)
Da har jeg plukket ut bremseklossene og filt bort grader på klossene. Ble vesentlig bedre med en gang. Klossene går nå fritt i kalipperen. Og hjulet løper lett. Snart klar for hydraulisk tilkobling.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").