Joarens 544 B16 Sport
Joarens 544 B16 Sport
Hei
Er forholdsvis ny på forumet her og er eier av ein Volvo PV Sport 1960 mod..
For mange år siden fikk denne brann i forgasserene som stod på originalt SU H4 og tidligere eier fikk da satt på ein Zenith forgasser..
Har eit stort ønske om og få motoren tilbake i orginal stand og ønsker derfor og komme i kontakt med noen som har slike forgassere liggende.
Joar
Er forholdsvis ny på forumet her og er eier av ein Volvo PV Sport 1960 mod..
For mange år siden fikk denne brann i forgasserene som stod på originalt SU H4 og tidligere eier fikk da satt på ein Zenith forgasser..
Har eit stort ønske om og få motoren tilbake i orginal stand og ønsker derfor og komme i kontakt med noen som har slike forgassere liggende.
Joar
Re: SU H4 forgassere
Flott bil!
Jeg tror bestemt at Reodor har noen SU på lur. Har du innsug/eksosmanifold som passer til SU, eller trenger du det også? Hva med gass-stag, som har annen lengde til SU enn enkel forgasser?
Jeg tror bestemt at Reodor har noen SU på lur. Har du innsug/eksosmanifold som passer til SU, eller trenger du det også? Hva med gass-stag, som har annen lengde til SU enn enkel forgasser?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: SU H4 forgassere
Takker for svar 445
Eg har bare dei delene som står på bilen nå, se bilde..
Hadde vert heilt topp og fått tilbake SU H4 forgassere på bilen..
Mvh
Joar
Eg har bare dei delene som står på bilen nå, se bilde..
Hadde vert heilt topp og fått tilbake SU H4 forgassere på bilen..
Mvh
Joar
Re: SU H4 forgassere
Enig i at det ville tatt seg fint ut med doble SU i dette motorrommet.
For meg ser det ut som om du har standard innsug og eksosmanifold, dvs at de henger sammen i en enhet.
I så fall trenger du innsugs + eksosmanifold, gass-stag, 2 stk SU forgassere og tilhørende luftfilter.
Vet at Reodor er en del ute på reiser for tiden, men jeg tipser han om denne tråden.
Ha en fin dag!
For meg ser det ut som om du har standard innsug og eksosmanifold, dvs at de henger sammen i en enhet.
I så fall trenger du innsugs + eksosmanifold, gass-stag, 2 stk SU forgassere og tilhørende luftfilter.
Vet at Reodor er en del ute på reiser for tiden, men jeg tipser han om denne tråden.
Ha en fin dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: SU H4 forgassere
SU H4 er noen sære forgassere om en ikke er god til å justere dem. Brann har jeg også hatt i mine, men om en får tak i filteret med papirinnmat og gjerne med metall deksel på utsiden er en mer beskyttet. Jeg har etter flere år endelig fått skikk på mine, men tilbakeslag i forgasserne er normalt. Spesielt den bakre da den går tom for bensin på grunn av varmen fra eksosmanifolden. Skjer da ved oppstart av halvvarm motor. Jeg hadde trådfilter først, men der slo flammene direkte igjennom slik at det tok fyr i flottørhuset og støydempingen. Jeg har innsugsmanifold og gassere, men dette må overhales før dette kan sendes til noen for montering. Brukte uoverhalte er gambling med bilen spør du meg. Eksosmanifolden har jeg ikke. En bør derfor tenke seg nøye om. Vi har to biler med samme oppsett av motor, en med SU H4 og en med Zenith. Ikke veldig store forskjellen i effekt, (kanskje litt sprekere på toppen av turtallskurven), men utseendet er jo helt annerledes. Volvo hadde også oppsettet ditt en stund før B18 ble introdusert. Den het da B16D. Send meg gjerne en PM.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: SU H4 forgassere
Hei Redor 57
Kjekt og lese om dine Erfaringer med SU H4 forgasserene både på godt og vondt
Eg er naturligvis intressert i videre kontakt på PM
Mvh
Joar
Kjekt og lese om dine Erfaringer med SU H4 forgasserene både på godt og vondt
Eg er naturligvis intressert i videre kontakt på PM
Mvh
Joar
Re: SU H4 forgassere
Den er grei. Om jeg får det til, kan jeg lage en greie på det på forumet også. Her er det mye som skal klaffe for å få dette til å gå opp og en blir fornøyd med resultatet. Har funnet ut at om en er nøyaktig med oppsett og bytter det en kan bytte av innvendige deler så er det større sjanse for å lykkes med resultatet i etterkant. Jeg hadde byttet all innmat i mine og avstemt stempler og klokker slik at dempingen var lik. Allikevel var de ikke stabile nok til å kunne kjøres uten justering etter vær og vind. Helt til at jeg fant ut at en del som tilsynelatende var lik på begge, ikke var det når en målte riktig parameter. To fjærer som var like lange og like tykke med samme antall viklinger hadde litt forskjellig spenn. Det var hele forskjellen og gjør at jeg nå kan ta på meg å sette istand to stk av de jeg har til deg. Prisen må vi finne ut av når jeg får sett på delepriser. Det tar vi på PM.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: SU H4 forgassere
Hei..
Eg prøvde og sende deg PM men eg får ikkje mld ut fra utboxen, er der noen triks??
Eg er veldigt intressert i og kjøpe overtalte forgassere fra deg, Kansje eg tar meg ein tur til Haslum og får dei montert vist det hadde passet slik...
Kan du prøve og sende meg ein PM så tar vi detaljene der etterhvert?
Takk for hjelp så langt
Joar
Eg prøvde og sende deg PM men eg får ikkje mld ut fra utboxen, er der noen triks??
Eg er veldigt intressert i og kjøpe overtalte forgassere fra deg, Kansje eg tar meg ein tur til Haslum og får dei montert vist det hadde passet slik...
Kan du prøve og sende meg ein PM så tar vi detaljene der etterhvert?
Takk for hjelp så langt
Joar
Re: SU H4 forgassere
Jeg mener det er slik at meldingen blir liggende i utboksen helt til mottaker har lest den. Litt rart system. Du kan jo sende meg en PM, så kan vi teste. Reodor ligger litt lenger om morgenen, men holder ut lenger om kvelden
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: SU H4 forgassere
Det er helt rett og ett system for å kunne se om mottaker har lest eller ikke.445 wrote:Jeg mener det er slik at meldingen blir liggende i utboksen helt til mottaker har lest den.
Ståle B.
Re: SU H4 forgassere
Blir litt tregt system for tiden også for meg da webmaster mailen er stengt for øyeblikket pga spam. 4mail i minuttet gjorde at den måtte stenges en periode til vi får orden på sakene. Skal fikse dette på annen måte. Uansett trenger jeg vinteren før dette prosjektet er mulig å gjennomføre da jeg ikke har alle deler på lager pt, selv om jeg har en drøss med forgassere. Har en jobb som vil kreve ganske mye av min fritid pga reising frem mot nyttår. Har med FM slukking å gjøre, selv om jeg kun har med systemene rundt på hver senderstasjon å gjøre. Men, forgassere skal det bli . Da kan du kanskje se etter eksosmanifold så lenge..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: SU H4 forgassere
Jeg kan eventuelt sende deg et bilde av hvordan denne eksosmanifolden skal se ut. Jeg har et sett liggende som jeg har brukt på min bil, men som nå er demontert. Har tenkt å renovere og kanskje montere igjen, så det er ikke til salgs men det kan gjøre nytte som fotomodell.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: SU H4 forgassere
Ja takk, send meg gjerne eit bilde av exosmanifoilen 445 så har eg eit utgangspunkt....
Høres ut som ein veldigt god plan att du har vinteren på deg til og få gjordt klar forgasserne så har eg litt tid til og finne exosmanifoilen og evt gass stag og liknende ting som eg trenger før montering...
Eg er offshore for tiden men vist vi skal diskutere noe så er Mail adressen min. joar.torsen@gmail.com
Du må gjerne sende bilde av komplett sett SU H4 til meg med alt eg trenger før montering 445..
Gleder meg til og få PV Sporten min tilbake i orginal stand
Høres ut som ein veldigt god plan att du har vinteren på deg til og få gjordt klar forgasserne så har eg litt tid til og finne exosmanifoilen og evt gass stag og liknende ting som eg trenger før montering...
Eg er offshore for tiden men vist vi skal diskutere noe så er Mail adressen min. joar.torsen@gmail.com
Du må gjerne sende bilde av komplett sett SU H4 til meg med alt eg trenger før montering 445..
Gleder meg til og få PV Sporten min tilbake i orginal stand
Re: Joarens 544 B16 Sport
Jeg har SU-forgassere til B16. Har eksosmanuífold også, so mer tilpasset (original).
2000 kroner kan settet går for.
2000 kroner kan settet går for.
Re: Joarens 544 B16 Sport
Send deg PM Torbo2, takk for svar