Hvordan få liv i gammel bilradio?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
445

Hvordan få liv i gammel bilradio?

Post by 445 »

I Duetten sitter det en gammel Blaupunkt radio.
Den har langbølge og mellombølge.
For tiden er den ikke tilkoblet høyttaler, men jeg er rimelig sikker på at radioen fungerer.
Utfordringen er bare at det ikke er noe å høre på på langbølge og mellombølge.

Jeg har blitt fortalt at det finnes små mellombølgesendere som man kan koble til f.eks en cd-spiller, Ipod, radio etc og som sender signalene via mellombølge til bilradioen. Du kan med andre ord gjemme bort en moderne radio/Ipod, og høre denne på din gamle bilradio.

Problemet er bare at jeg ikke kan finne noe om dette på nettet.

Noen som vet noe om dette?

Image
Image
hlyshaug

Radiosender

Post by hlyshaug »

Jeg har en sånn sender til hverdagsbilen, som koples til MP3 spilleren, og henter strøm fra sigarettenneruttaket. Men: Den sender bare på FM-båndet, og bruker 12V... Vet det finnes slike som går på AA-batterier eller tilsvarende, og da er jo det siste problemet ute av verden.

Det finnes vel også noen som bygger om gamle bilradioer til både FM og DAB uten at eksteriøret forandres, men det er sikkert ikke gratis.

Jeg er ikke så heldig at det sitter radio i bilen, men til gjengjeld har jeg jo et vakkert originaldeksel å titte på. Til gjengjeld har jeg en fager Radionette Kurér Transit, som jeg vet ble brukt til "bilradio" av mine foreldre og min mormor på 50-tallets ferieturer. Den har selvfølgelig ikke FM den heller (tror jeg - det står "F" på en knapp, hva nå det betyr? Søkebåndet for "F" går fra 5 til 1,7 MC. Hjelp...)

Inni er det dog plass til å hjemme bort en MP3-spiller...

Men 445: Er ikke lyden av en B16 musikk nok, da? :D
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
445

Post by 445 »

Joda, lyden av B16 er som musikk i mine ører.
Når motoren går er det nok intet alternativ heller, lydisolering er et fremmedord....
Men, det hender at jeg er i/ved bilen uten at motoren går, og da kunne det vært fint å ha lyd i radioen.

Har vært inne på tanken med en tidsriktig reiseradio. Skal sjekke på loftet.....

Tilbake til problemstillingen: Jeg er rimelig sikker på at det finnes en AM-"dings" som kan fungere sammen med denne gamle radioen, men jeg kan ikke klare å finne noe mer om dette på nettet. Ingen som vet noe om dette?

Ombygging av radioen har jeg ikke sett på som noe alternativ.
445

Post by 445 »

Det finnes foreninger for det meste.
Har nå sendt en epost til "Norsk Radiohistorisk Forening".
Det skal bli spennende å høre om de vet noe mer om dette.
hlyshaug

Hitta rätt med sex volt!

Post by hlyshaug »

Litt relevant i forhold til utgangsspørsmålet: I ferskeste utgave av Klassiker (3/2009) står det om en liten, kjekk "spänningsomvandlar" som selges av et firma som kaller seg JOMA Motor, og som gjørr at man kan kjøre 12V-utstyr på 6V-anlegg. Finnes både for fast montering, og til å dytte i sigarettenneren.

Firmaet holder til i Årjäng - nesten hjemme, med andre ord.

www.jomamotor.se er nettsiden
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
445

Post by 445 »

I dag plukket jeg radioen ut av Duetten. I første rekke ønsket jeg å finne og fjerne årsaken til noen skramlelyder fra instrumentpanelet.
Da radioen var vel plassert på benken kunne jeg jo se nærmere på den. Fant en tilkobling bak, som jeg lurer på hva er til.
Kan minne litt om en "aux"-kobling, men er ikke helt lik.
Noen som vet hva den kan brukes til?

Image

Image

Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er en DIN-plugg, men ikke den vanlige typen som har inn- og utgang. Er redd for at det er et stikk til ekstra forsterker som du trenger. Er det ikke vanlig høyttalerutgang på radioen, vil jeg tro at du trenger en ekstra enhet som kobles til via dette stikket.
Har den vært koblet til før med ok effekt?, er det nok andre ting som må repareres. Årgangen er nok fra rundt 60-tallet. På slutten av 6o-tallet kom Blaupunkt uten ekstra boks bak.... Min første bilradio i 1968 var en Blaupunkt uten boks bak og den kjøpte jeg brukt, så derfor er den trolig godt eldre enn det...
Vet ikke om dettte kan være til nyte, men tyla på Hagan vet kanskje noe om denne, da han har radioer til salgs...
445

Post by 445 »

Takk for svar.
Trenger ingen ekstra forsterker til denne radioen. Høyttalerne kobles til via bananstikk bakpå radioen.
Radioen fungerer troligvis like bra som før. Men, med bare mellombølge og langbølge å velge på, så blir det ikke mye lytting.
Er derfor på jakt etter muligheter for å koble til ekstern lydkilde.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bra så langt! Kjenner til en svenske som driver med et slikt prosjekt. AUX til AM el. LM. Avventer info...
Alt. 2: Finne lavnivåinngangen inni radioen og legge ut en ledning til en AUX-hunn. Da bør man helst ha et skjema til radioen...
Så rett på med en liten MP3-spiller. I min duett har jeg + for antenneutgang som gir strøm til en skjult forsterker med AUX-inngang. RAdioen blir da som en bryter for anmlegget, samtidig som jeg kan bruek radioen på FM, enn så lenge....
Post Reply