hei
har en volvo duett 1966 modell b18.. bilder kommer
bilen er omtrekt inni å ser greit ut inni. å utvendingt skal den få seg et nytt lakk strøm om en liten tid.
ting som må gjøres :
EU-godkjenne den.
skifte til skive bremser.
motor bytte til en b20 oppboret til 2,2 eller en b23-b230
sette på klemer bak på bladfjærene.
mer info kommer
joachim's duett
Re: joachim's duett
Hmmm, hva med å øke slaglengden litt slik at du får 2,5 liter, når du først er i gang?
Men da må ikke topplokket høvles av, da kompresjonen blir stor nok med lengre slag..
Jeg har en kontakt der som kan gjøre slikt....
Ved stor oppborring må du bytte til åtteboltet veiv, eller brotsje opp veivstakene fra 22 mm til 24 mm. De større stemplene har nemlig tykke bolter
Jeg ville vel brotsjet opp stakene, men da jeg gjorde det, byttet jeg veiv, da jeg fikk tak i til en billig penge.
Et lettere svinhjul er heller ikke så dumt, men gangen blir litt mindre jevn på tomgang, Men holdes togangsturtallet over 1000 o/min (anbefales) er det ikke noe problem,
En felle å gå i her er å bruke riktige veivlagre - rammelagrene er like så vidt jeg husker. Vievlagre til B21 bør passe, men det må sjekkes grundig ved bestilling..
Men da må ikke topplokket høvles av, da kompresjonen blir stor nok med lengre slag..
Jeg har en kontakt der som kan gjøre slikt....
Ved stor oppborring må du bytte til åtteboltet veiv, eller brotsje opp veivstakene fra 22 mm til 24 mm. De større stemplene har nemlig tykke bolter
Jeg ville vel brotsjet opp stakene, men da jeg gjorde det, byttet jeg veiv, da jeg fikk tak i til en billig penge.
Et lettere svinhjul er heller ikke så dumt, men gangen blir litt mindre jevn på tomgang, Men holdes togangsturtallet over 1000 o/min (anbefales) er det ikke noe problem,
En felle å gå i her er å bruke riktige veivlagre - rammelagrene er like så vidt jeg husker. Vievlagre til B21 bør passe, men det må sjekkes grundig ved bestilling..
Last edited by Torbo2 on Mon 19 Aug 2013 08:04, edited 1 time in total.
Re: joachim's duett
Gleder meg tilå følge dette prosjektet.
Skal bli spennende å se bildene.
Fint om du legger inn bosted i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke langt unna?
Skal bli spennende å se bildene.
Fint om du legger inn bosted i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast ikke langt unna?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: joachim's duett
Tror han mener en b230 b23 240/740/940 motor. Ikke borre en b20. Eller er det jeg som har misforstått.
Re: joachim's duett
Han skriver motor bytte til en b20 oppboret til 2,2 eller en b23-b230.Håvard E Johansen wrote:Tror han mener en b230 b23 240/740/940 motor. Ikke borre en b20. Eller er det jeg som har misforstått.
B23 er blir mye ekstra jobb, men det finner han nok ut av...
Re: joachim's duett
[quote="445"]Gleder meg tilå følge dette prosjektet.
Skal bli spennende å se bildene...ja,venter i spenning...
Skal bli spennende å se bildene...ja,venter i spenning...