Total oppussing Pv 444Ls 1957
Total oppussing Pv 444Ls 1957
Hei alle sammen. Jeg skal renovere min Pv 444LS 1957 mod. Tenkte jeg skulle legge ut bilder etter hvert som det skrider frem. Kan jo begynne med bilder av forstillingen.
- Attachments
-
- Bærebroen ferdig
- 031.jpg (15.29 KiB) Viewed 12609 times
-
- Bærebroen under lakkering
- 030.jpg (21.89 KiB) Viewed 12609 times
-
- Delene sandblåst og lakkert
- 029.jpg (21.61 KiB) Viewed 12609 times
Re: Total oppussing Pv 444Ls 1957
Dette skal bli en artig tråd å følge. Har nettopp gjort forstillingsjobb selv, så jeg vet hvor mye jobb det er.
Gleder meg til fortsettelsen.
Gleder meg til fortsettelsen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Hei, Jeg har hatt en dag i verkstedet, og vil dele noen bilder fra arbeidet der.
- Attachments
-
- Malingen snart borte.JPG (51.81 KiB) Viewed 12558 times
-
- Malingsfjerner på bakaksel.JPG (52.23 KiB) Viewed 12558 times
-
- Mye arbeid her.JPG (52.35 KiB) Viewed 12558 times
-
- Pv`n under arbeid.JPG (52.77 KiB) Viewed 12558 times
Dette ser alvorlig bra ut! Bruker du vanlig malingsfjerner og skrape på kakakslingen, eller er det sterkere saker?
Blir bilen helt nedplukket? Bit for bit?
Uansett er bilder hele veien svært interessant! Det kan bli funn som andre kan ha glede av, og være oppmerksom på, for det ene. For det andre kommer du ikke til å angre på det selv heller.
Bilder er jo også en moderne form for "rep.manual", da du kan se hvordan ting var montert, om det skulle oppstå tvil?
Har du "snurre" slik at du kan snu bilen rundt?
Blir bilen helt nedplukket? Bit for bit?
Uansett er bilder hele veien svært interessant! Det kan bli funn som andre kan ha glede av, og være oppmerksom på, for det ene. For det andre kommer du ikke til å angre på det selv heller.
Bilder er jo også en moderne form for "rep.manual", da du kan se hvordan ting var montert, om det skulle oppstå tvil?
Har du "snurre" slik at du kan snu bilen rundt?
Imponerende! Har du støtt på noen overraskelser underveis?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Overraskelser er det jo hele tiden med gamle biler, men ikke større enn at det går ann og gjøre noe med
Jeg bruker malingsfjerner fra Biltema, den virker veldig bra. Løser opp både lakk og grunning, så er det bare å skrape av klart for kalkblåsing.
Jeg kjøpte bilen nesten nedplukket, så det blir nok en utfordring når den skal sammen igjen. det er vel en del av hobbyen det også
Jeg har laget meg en "snurre" så det skulle bli litt enklere og holde på under bilen. Den har jeg ikke angret på at jeg laget, veldig fin å ha når man ikke er noe reser på å sveise oppover.
Jeg bruker malingsfjerner fra Biltema, den virker veldig bra. Løser opp både lakk og grunning, så er det bare å skrape av klart for kalkblåsing.
Jeg kjøpte bilen nesten nedplukket, så det blir nok en utfordring når den skal sammen igjen. det er vel en del av hobbyen det også
Jeg har laget meg en "snurre" så det skulle bli litt enklere og holde på under bilen. Den har jeg ikke angret på at jeg laget, veldig fin å ha når man ikke er noe reser på å sveise oppover.
-
Hei. Jeg ser du er fra min fødeby. Jeg fikk også den ene pv,n min i bæreposer og esker av det jeg fikk med. Bilen var ikke komplett heller.
Men jeg har en 57 model også som jeg fikk komplett da jeg kjøpte den. Eller hvertfall nesten komplett. Men det er jo derfor vi er her for og hjelpe hverandre så godt vi kan.
Men jeg har en 57 model også som jeg fikk komplett da jeg kjøpte den. Eller hvertfall nesten komplett. Men det er jo derfor vi er her for og hjelpe hverandre så godt vi kan.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Kan du si litt om fordelene med kalkblåsing kontra sandblåsing/glassblåsing?RB wrote:....så er det bare å skrape av klart for kalkblåsing.
Har du noen bilder eller tegninger av denne "snurren"?RB wrote:Jeg har laget meg en "snurre" så det skulle bli litt enklere og holde på under bilen. Den har jeg ikke angret på at jeg laget, veldig fin å ha når man ikke er noe reser på å sveise oppover.
Hørtes veldig praktisk ut, da det ikke er lett å ligge under en bil og sveise opp.
Til 445.
Når det gjelder kalkblåsing kontra sandblåsing syns jeg det blir en glattere overflate.
Jeg har tatt bilde av "snurren" slik at du kan se hvordan den er.
Den er veldig enkel men funker bra. Jeg har sveiset sammen 2 stk fikantprofiler til et A stativ samt en gaffel som jeg har skrudd fast i bilen.
Legger ut bilder av arbeidet som er utført i dag også.
Når det gjelder kalkblåsing kontra sandblåsing syns jeg det blir en glattere overflate.
Jeg har tatt bilde av "snurren" slik at du kan se hvordan den er.
Den er veldig enkel men funker bra. Jeg har sveiset sammen 2 stk fikantprofiler til et A stativ samt en gaffel som jeg har skrudd fast i bilen.
Legger ut bilder av arbeidet som er utført i dag også.
- Attachments
-
- Klokke på bakaksel.JPG (41.63 KiB) Viewed 12480 times
-
- Bakaksel ferdig lakkert.JPG (51.52 KiB) Viewed 12480 times
-
- Primet bakaksel klar for lakkering.JPG (58.3 KiB) Viewed 12480 times
-
- Gaffelen til snurren.JPG (47.41 KiB) Viewed 12480 times
-
- Snurren.JPG (52.21 KiB) Viewed 12480 times
Meget interessant. Hvordan fester du gaffelen i bilen?RB wrote:Jeg har tatt bilde av "snurren" slik at du kan se hvordan den er.
Nydelig finish! Hvilken type lakk bruker du?RB wrote:Legger ut bilder av arbeidet som er utført i dag også.
Jeg har skrudd den fast i støtfangerfestene på siden.
Jeg bruker motorlakken til Biltema den tåler olje og varme så det håper jeg holder.
Den flyter veldig fint ut , det blir emaljefinish på den.
Jeg bruker motorlakken til Biltema den tåler olje og varme så det håper jeg holder.
Den flyter veldig fint ut , det blir emaljefinish på den.
Hvordan blir det med balansen når du snurrer rundt?RB wrote:Jeg har skrudd den fast i støtfangerfestene på siden.
Er det fare for at bilen plutselig snurrer videre av seg selv, eller har du funnet et bra balansepunkt?
Her er litt om ferdigkjøpt snurre: http://www.klassiker.nu/video/nu-river-vi-skodan
Forøvrig en bil jeg gjerne skulle hatt i garasjen.
Forøvrig en bil jeg gjerne skulle hatt i garasjen.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444