Tenningsproblem
Tenningsproblem
Hei jeg sliter med å få start på pven min. Får på tenkningen, slik at lade relet og oljelampa lyser. Men når jeg vrir for og starte skjer det ikke no. Er det noe rele eller lignende som kan gjøre dette? Tenningslåsen er noe dårlig så må presset inn nøkelen for og få start på den.
Re: Tenningsprolem
Har du fulladet batteri?
Prøv å pusse batteripoler og polsko med et fint sandpapir.
Prøv å pusse batteripoler og polsko med et fint sandpapir.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Tenningsprolem
Først et kontrollprinsipp:
Slukker lampene når du vrir nøkkelen videre i startposisjon, er det feil på hovedstrømmen. - som batteri, jordlendinger, kontakter i hovedkabel til starter, startrele/solenoidet, børster i dynamo, som eks.
Lyser lampene fortsatt mens du starter, er det primær/styrestrøm til starter, som tenningsbryter, solenoid eks.
Kanksje du bør sjekke jordingskabel ved batteriet og mellom motor og karosseri/ramme.
Videre: Strømtilkobling til innslagsrele til starter? Her kan du overstyre tenningslåsen ved å bruke en prøveledning, helst med en krokodilleklemme i hver ende og prøvestarte med den ved å koble strøm direkte fra batteriet.
Fortsatt dødt? da kan du koble rett på den tykke elektriske kontakten på starteren, den nærmest selve starterhuset, og da skal den snurre rundt. Gjrø den ikke det, kan det være børstene i starteren.
Det er noe å begynne med.....
Om ikke må du kanskje vurdere batteriets tilstand en gang til?
lykke til!
Slukker lampene når du vrir nøkkelen videre i startposisjon, er det feil på hovedstrømmen. - som batteri, jordlendinger, kontakter i hovedkabel til starter, startrele/solenoidet, børster i dynamo, som eks.
Lyser lampene fortsatt mens du starter, er det primær/styrestrøm til starter, som tenningsbryter, solenoid eks.
Kanksje du bør sjekke jordingskabel ved batteriet og mellom motor og karosseri/ramme.
Videre: Strømtilkobling til innslagsrele til starter? Her kan du overstyre tenningslåsen ved å bruke en prøveledning, helst med en krokodilleklemme i hver ende og prøvestarte med den ved å koble strøm direkte fra batteriet.
Fortsatt dødt? da kan du koble rett på den tykke elektriske kontakten på starteren, den nærmest selve starterhuset, og da skal den snurre rundt. Gjrø den ikke det, kan det være børstene i starteren.
Det er noe å begynne med.....
Om ikke må du kanskje vurdere batteriets tilstand en gang til?
lykke til!
Re: Tenningsprolem
Hei takk for svar. Lampene slutter og lyse når jeg vrir. Batteri skal være bra er nettopp ladet. Starteren er helt ny og nettopp montert. Kanskje det var litt bedre info ang problemet. Hvor sitter start relet i såfall.
Re: Tenningsprolem
Jeg ville i hvert fall sjekket der ledningen fra batteriet går inn på torpedoveggen. Kontakten skal være blank. Gjerne med en tannet skive mellom skoen på kabelen og bolten på torpedoveggen. Sjekk også jordingskabelen mellom karosseriet og clutchuset ved starteren. Tyder på dårlig kontakt når alt slukker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Tenningsproblem
Hei "tvedt1".
Når du får mulighet er det bra om du legger inn bosted i profilen din.
Når du får mulighet er det bra om du legger inn bosted i profilen din.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Tenningsproblem
Hvordan går det med tenningsproblemet? Har du fått sjekket alle koblingene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Tenningsproblem
hei tusen takk for svar, fikk sjekket opp i alle koblingene, viste seg at det var dårlig kontakt flere plasser:) men fikk meg i allefall en ny starter;)
nåsviver bilen i allefall som ei klokke i garasjen
nå mangler jeg bare noen vinterdekk så er jeg i boks;)
nåsviver bilen i allefall som ei klokke i garasjen
nå mangler jeg bare noen vinterdekk så er jeg i boks;)
Re: Tenningsproblem
Dette lover bra! Slikt (kontaktrenovering) kan redusere sener problemer også, ikke minst stopp på landeveien, noe som ikke er speseielt spennende....
Re: Tenningsproblem
Stikk en tur på Biltema og kjøp en sprayboks med vaselinolje. Spray godt på de rengjorte koblingspunktene, så holder de seg bra lengre.tvedt1 wrote:.... fikk sjekket opp i alle koblingene, viste seg at det var dårlig kontakt flere plasser...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen