Glatte veier

Generelle diskusjoner som vedkommer vår hobby.
Post Reply
Torbo2

Glatte veier

Post by Torbo2 »

Rapport fra fjellveier:
Glatte veier fra Hurdal til Lygnaseter - en bil av veien, rett framfor meg på onsdag. Hele venstresiden var flerret opp i fjellveggen. Det kom heldigvis ingen imot, og sjåføren kunne krabbe helskinnet ut av bilen på høyre side!
Bilen hadde ESP og firehjulstrekk, til info! Det var blankpolert snøvei og feil dosering i en sving hvor den kjørte ut. Så nå lurer jeg på om ESP er falsk trygghet?

Nedover fra Beitostølen var det tørre fine veier helt til Tyrifjord, hvor det var saltet, men det var glatt i den nederste svingen etter den nye brua ved bensinstasjonen. Det er 50 km/t -sone der! Og der trenger man ikke kjøre fortere, fikk jeg erfare... Men det gikk greit selv om ESP-en prøvde seg på noe den ikke hadde mulighet for å gjøre noe med.... Når det er nærmer seg grensen til det sklir, har vel ikke ESP-en noe å forholde seg til?
På snøføre med varierte forhold ha jeg opplevd at ESP har gitt stabilitet, fartsdemping og sikkerhet, men her er det noe jeg ikke tør å si noe mer om, bortsett fra at jeg undrer meg?
Andre som kjører mer med nye biler med ESP enn meg, vil kanskje kunne si noe mer om dette?
Etter gjentatte svinger vil nok en ESP si ifra og begrense fart og fare, men når det kun er en sving, etter en slette, er jeg usikker på effekten?
Det siste -- en fersk erfaring!

Andre erfaringer? Meninger?
pals

Re: Glatte veier

Post by pals »

ESP er ikke falsk trygghet. Det er kanskje det viktigste aktive sikkerhetsutstyret på moderne biler.

Problemet kan være at gevinsten lett kan spises opp av høyere fart. Fører har kontroll på bilen selv om det slipper litt og ESP slår inn. Det er lettere å holde høyere fart enn forholdene tilsier. For samme hvor bra bil og dekk man har, så fungerer naturlovene akkurat som før. Har du for høy fart i forhold til friksjonen mot underlaget, så vil sentrifugalkrafta sende deg rett fram i svingen. Da hjelper det ikke med elektroniske hjelpemidler som skal holde bilen på veien, og man får testet airbagen i stedet :!:

For egen del er det 2 tilfeller at ESP har berget meg fra å havne i større trøbbel. Ja, jeg kjørte for fort etter forholdene :oops:
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2

Post by Torbo2 »

Generelt sett er jeg ening med deg, men unntakene kan medføre større ulykker på grunn av at man tøyer grensene lengre.
Ikke minst gjelder dette frehjulstrekk evt. kombinert med ESP.

I det daglige går jo ESP-en og jobber hele tiden på skikkelig vinterføre og redder mange situasjoner. Men for de som tøyer strikken og stoler blint på elektronikken, så tror jeg alt "ruklet" kan bli en sovepute. Det er det jeg mener!
Som du også er inne på er naturkreftene der uansett! Og om man kommer i en glatt sving med musikk på øret eller telefonen på, så ser jeg faremomenter i alle fall...
Man kan uansett ikke glemme å kjøre bil, selv om man sitter maks komfortabelt osv..!
Det verste jeg så er om dagen var en dame som satt med ipadden på fanget. Jeg hadde lyst til å løpe ut og knekt den på rattet, evt. levert den inn på nærmeste politistasjon. Men så tøff var jeg ikke - dessverre!
pals

Post by pals »

Enig i det du sier, og forskning støtter påstanden om at vi tøyer grensene med mer sikkerhet. Så tåler vi også mer i en ny bil, det er også med på å øke trygghetsfølelsen. Det som ville vært en dødsulykke i en 50-tallsbil kan du gå uskadd ut fra i en moderne bil.
Jeg så et program om dette for en stund siden, der en forsker var intervjuet om temaet. Han sa at vi tilpasser farten henhold til hvor trygt vi føler at det er. Det blir altså en sovepute.
Eksempel: Hadde det vært montert en spiss dolk på rattstammen i stedet for airbag, ville man garantert kjørt veeeldig pent.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja, det er flere sider her. Fordeler opp til en viss grad?

Jeg skal ikke påstå noe, men det var greit med innspill og få dette belyst. Så får hver enkelt noe å teke på i det minste.

Siden jeg har sluttet med å tro på julenissen, så velger jeg fortsatt å sjekke foholdene med bremsepedalen i ny og ne, selv med ESP, hvis jeg er usikker på føret/underlaget!
Dessuten er jeg ingen god sjåfør, uansett bil, før jeg får kjørt meg inn vinterføre.

Oppsummert kan det virke som ESP og annet "nyttig" er bra til en viss grad. Men på glatte områder, f.eks. bak neste sving, som i "skyggeområder", kan det være viktig å tenke selv. Verken ESPen eller en ukjent/ukyndig person vil takle slike situasjoener bra nok, om farten er for stor.?.. :roll:
Kollisjonssikre biler redder jo også liv, men det er ikke dermed sagt at man bør være for sikker, f.esk. i møteulykker. Man må fortsatt kjøre bil med bevissthet, selv om man føler samme komforten som hjemme i sofaen i mange biler. Er det ikke sånn?

Jeg husker fra gamle dager at det alltid var glatt på visse steder, på sør-vestlandet, f.eks. i områder ved Moi, hvor solen ikke fikk smeltet isen på veien bak fjellrygger. Og i overgangene var det lunefullt glatt, og da var det bare å få ned farten. Ellers var det på tur ut....
Flere eksempler på det. En gang måtte jeg ut å sjekke om det var folk i bilen, men det var det heldigvis ikke....
Om ESP alene, uten egen tankevirksomhet hadde reddet flere under de forholdene er jeg usikker på..?

Et sidesprang:
Dette er fra "over there", så man må ta dette med en klype salt. Jeg har ingen meninger rundt dette.....
For mange år siden leste jeg om at det var flere ulykker med ABS-bremser på motorveier i USA, da de begynte å komme. Forklaringen var at bilen gikk den retningen hjulene stod når man nødbremset/panikkbremset. Det kunne være både mot høyre og venstre. Styring over til venstre er vel et dårlig valg her?

Med låste hjul derimot, uten ABS, gikk bilen rett fram i samme felt, på grunn av bilens bevegelsesenergi. Da ble det en mer kontrollert kollisjon med biler i samme kjøreretning.
Hva som har skjedd videre vet jeg ikke, men det var noen overraskelser som man ikke hadde regnet med.
Det var vel også sånn at det ikke var ABS på alle hjulene på div. biler der, så vidt jeg husker?
Kanskje det var forklaringen?
Uansett, ABS er ikke det samme i dag som før. Selv den beste sjåfør har nok problemer med å bremse bedre uten ABS?
445

Post by 445 »

pals wrote:ESP er ikke falsk trygghet. Det er kanskje det viktigste aktive sikkerhetsutstyret på moderne biler.
Enig i at ESP er kjekt å ha, men hvordan kan man bli god til å håndtere vanskelige situasjoner hvis man aldri kommer i dem?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
pals

Post by pals »

445 wrote:Enig i at ESP er kjekt å ha, men hvordan kan man bli god til å håndtere vanskelige situasjoner hvis man aldri kommer i dem?
Godt poeng det. Men fokus er feil synes jeg, hehe.

Med all elektronikken blir vi sant nok dårligere til å håndtere situasjoner vi aldri kommer opp i. Men det høres jo ikke så dumt ut, eller?
Volvo har vært i første rekke i utviklingen helt fra 50-tallet, og er det fortsatt. Det bør vi være stolte av. Hvis utviklingen medfører at jeg trygt kan glemme hvordan man henter inn en skrens, så er det egentlig helt greit for meg.
Det er umulig for fører å kunne gjøre det som ESP gjør. Ulik bremsekraft til hvert hjul, redusere motorkraft, og alt på et brøkdels sekund. Det klarer ikke Petter Solberg engang.
Elektronikken har for lengst gått forbi mennesket. Vi kan like det eller ikke, men den største sikkerhetsrisikoen sitter alltid bak rattet.
Jeg er også glad for at de fleste sjåførene som ferdes på veien etter hvert har ESP, meg selv inkludert. Fordi mange av dem ikke ville lært å håndtere bilen i en vanskelig situsjon uansett. Jeg kjenner enkelte som ville stått på bremsen, sluppet rattet, lukket øynene og hylt i stedet.. Nei, veiene blir tryggere for alle med moderne aktivt sikkerhetsutstyr.

For å si det sånn; det er lite vits i å være god på dobbeltkløtsjing hvis alle kjører automat :D
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bilen jeg snakket om:
Image
Det var til og med stigning, så sjåføren hadde alle odds!
Mulig min innfallsvinkel er "worst case", men det er jo slikt som får synspunktene på plass og så ser man i det misnte at det ikke er noen regel uten unntak, i det misnte....
445

Post by 445 »

pals wrote:[Elektronikken har for lengst gått forbi mennesket. Vi kan like det eller ikke, men den største sikkerhetsrisikoen sitter alltid bak rattet.
Jeg liker det ikke.
Noe sikkerhet er det nok i elektronikken, men den største sikkerhetsfaktoren sitter bak rattet!
Det er vi som kan vurdere hastighet i forhold til veiens beskaffenhet etc.
Vi bak rattet kan forebygge/unngå den vanskelige situasjonen - elektronikken kan (kanskje) hjelpe oss ut av den.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Godt sagt! Da er vi vel alle på bølgelengde her?
Denne bilen kunne eksempelvis trengt ESP? Da forholdene var jevne på hele veistrekningen i fjor fra Beitostølen.
Det kan også være korrosjon på bremsekalliprene bak, senking av bilen uten å regulere ned bremsekraften bak, eller noe annet som kan være en ukjent faktor!
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

Image
Jeg er vel ikke sikker på om det hadde hjulpet med ESP, ABS, APS o.a her til tross for at Bambi har 4BD (firebeinsdrift)..??? :D
https://www.youtube.com/watch?v=FSO_jlsbILo
Last edited by Torbo2 on Sun 16 Dec 2012 18:54, edited 1 time in total.
445

Post by 445 »

Her har vi et godt eksempel på at dekkbransjen har rett.
Gummi som er for hard, har ikke tilstrekkelig veigrep.
Bambi skulle ha lagt om til vinterklover i god tid, men kastet sikkert bort tiden i en TV-rute....
Post Reply