motorbytte pv b20-b21et

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
tvedt1

motorbytte pv b20-b21et

Post by tvedt1 »

lurte på om noen kunne fortelle meg raskt om det går ann og sette en b21et motor i en pv uten alt for mye modifikasjon.
og evnt hva som må gjøres for og få dette til.
Håvard E Johansen

Re: motorbytte pv b20-b21et

Post by Håvard E Johansen »

Hei.Alt er mulig, hehe. Turbo?? jeg nei?? Sa mannen som ble stopet i kontroll med denne. 8)

Image

Nei, jeg har ikke forsket så mye på dette. Men kjørte en pv rundt her jeg bor, før med en b23ET. Hadde vist nok ikke vært så veldig mye jobb med å få motoren i. men var desto mer jobb å fiksing får å få til en drivlinje som holdt mål.
Kansje andre som har mer peil på det her?? Men tror jeg ville ha valgt en forgasser løsnig med turbo. slipper da en stor mengde elektro.

Et slikt sett hadde jeg i en volvo 242 jeg hadde engang, men er nok ikke så mange igjen av dem.

Image

Turbo byggesett fra Volvo på 123, Volvo R-Sport.
445

Post by 445 »

tvedt1 wrote:lurte på om noen kunne fortelle meg raskt om det går ann og sette en b21et motor i en pv uten alt for mye modifikasjon.
Håper du oppgraderer bremser, styring og andre sikkerhetsdetaljer tilsvarende.
Det er ikke så vanskelig å få en sterk motor i en PV, men sikkerheten vil da henge noe etter....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Oppgradering til B21et er store saker og lar eg nepper gjøre i en vanlig garasje.
Som 445 er inne på, må bilen ha andre bremser, f.eks. fra en Aamzon og med servo. Bare det i seg selv er st stort prosjekt.
Motoren må rettes opp, og bunnbanna bygges om osv. osv... Men jeg vil tro at det kan være svært lærerikt, men det kan gå lang tid før bllen kommer på veien.
Noe av gleden er jo å ha bilen kjørbar mest mulig. Og så lenge det fins utallige oppgraderinger til B18/ B20/B21/22, så er det minst like spennende.
Det er godt mulig å få oppmot 200 hk fra en oppgradert B20 motor, uten turbo, om det er det som gjelder?
Sjekk med KG triminig i Sverige. De har det utroligste... Og kammer av ypperst klasse (herdet)..
Men en mer moderne motor med overliggende kam osv. har jo andre interessante muligheter. Men der er ikke jeg, derfor har jeg ikke særlig greie p ådette heller.
Men treffer du på de som kan noe om dette - et must - så kan det være avgjørende for ditt valg. Elelrs kan du kjøre deg fast i et prosjekt som spiser opp sparepengene og vel så det, samtidig som du bare går å drømmer i månedsvis om å få bilen på veien.

Har du behov utover det vanlige med bilbruk, så stiller saken seg helt annerledes.
La ikek dette skremme, men det var et førsøk på å se saken litt utenfra.
tvedt1

Post by tvedt1 »

Torbo2 wrote:Oppgradering til B21et er store saker og lar eg nepper gjøre i en vanlig garasje.
Som 445 er inne på, må bilen ha andre bremser, f.eks. fra en Aamzon og med servo. Bare det i seg selv er st stort prosjekt.
Motoren må rettes opp, og bunnbanna bygges om osv. osv... Men jeg vil tro at det kan være svært lærerikt, men det kan gå lang tid før bllen kommer på veien.
Noe av gleden er jo å ha bilen kjørbar mest mulig. Og så lenge det fins utallige oppgraderinger til B18/ B20/B21/22, så er det minst like spennende.
Det er godt mulig å få oppmot 200 hk fra en oppgradert B20 motor, uten turbo, om det er det som gjelder?
Sjekk med KG triminig i Sverige. De har det utroligste... Og kammer av ypperst klasse (herdet)..
Men en mer moderne motor med overliggende kam osv. har jo andre interessante muligheter. Men der er ikke jeg, derfor har jeg ikke særlig greie p ådette heller.
Men treffer du på de som kan noe om dette - et must - så kan det være avgjørende for ditt valg. Elelrs kan du kjøre deg fast i et prosjekt som spiser opp sparepengene og vel så det, samtidig som du bare går å drømmer i månedsvis om å få bilen på veien.

Har du behov utover det vanlige med bilbruk, så stiller saken seg helt annerledes.
La ikek dette skremme, men det var et førsøk på å se saken litt utenfra.

tusen takk for ett bra svar, jeg er veldig enig med deg, det gøyeste er og kjøre bilen mest mulig:)
var bare en motor i nærområdet som dukket opp til en rimelig penge, men etter å ha vært og sett på standen forsto jeg mer hvorfor prisen var det den var.
blir nok en lett oppgradering av b-20 som står i bilen fra før, evnt gå over til b18 som er orginalmotoren i denne bilen.
å klart man må se på bremser og slikt før man putter i en modifisert motor. så dette var mer ett spørsmål om det går ann og om det var like enkelt som og bytte fra b18 til b20.
har hatt noen volvoer til nå, men er relativt ukjent med trimming og slikt:)
tvedt1

Post by tvedt1 »

445 wrote:
tvedt1 wrote:lurte på om noen kunne fortelle meg raskt om det går ann og sette en b21et motor i en pv uten alt for mye modifikasjon.
Håper du oppgraderer bremser, styring og andre sikkerhetsdetaljer tilsvarende.
Det er ikke så vanskelig å få en sterk motor i en PV, men sikkerheten vil da henge noe etter....

klart jeg må, om jeg ønsker og bytte til skivebremser på alle hjul, uten å gjøre for mye med motoren, hva ville du anbefale og bruke, 160 forstilling? evnt hva slags bakaksling villde du/ dere andre på forumet brukt.
igjen masse dumme spørsmål :P men man lærer jo ikke noe uten og spørre:)
tvedt1

Post by tvedt1 »

Håvard E Johansen wrote:Hei.Alt er mulig, hehe. Turbo?? jeg nei?? Sa mannen som ble stopet i kontroll med denne. 8)

Image

Nei, jeg har ikke forsket så mye på dette. Men kjørte en pv rundt her jeg bor, før med en b23ET. Hadde vist nok ikke vært så veldig mye jobb med å få motoren i. men var desto mer jobb å fiksing får å få til en drivlinje som holdt mål.
Kansje andre som har mer peil på det her?? Men tror jeg ville ha valgt en forgasser løsnig med turbo. slipper da en stor mengde elektro.

Et slikt sett hadde jeg i en volvo 242 jeg hadde engang, men er nok ikke så mange igjen av dem.

Image

Turbo byggesett fra Volvo på 123, Volvo R-Sport.

hehe det er ikke ikke dumt, har sett deler av slike r sett dukke opp fra tid til annen, men er nok ikke det enkleste og få tak i nå:)
takk for svar:)
Post Reply