Halvorsens biler
Halvorsens biler
Tenkte jeg endelig skulle ta meg tid til å lage meg en samletråd for bilene.
Starter med den elste pv544a spessial2 norskutgave:)
Bilen ble kjøpt ny i August 1959 av skogvokteren i Hamar og Elverum (Alfred Mellum).
Bilen havnet senere som "ungdomsbil" på Dovre på begynnelsen av 80-tallet.
I 1985 fikk onkelen min kjøpt bilen mot at han tok bilen ut av byggda, dette var ikke noe problem siden onkelen min bodde i Drammen. Der ble bilen restaurert.
I 1991 kjøpte bestefar min bilen og "ga" den til meg, med avtale om at jeg skulle få papirene da jeg ble 18. dermed var bilen tilbake på Dovre.
I 2007 ble jeg endelig 18 og bilen ble offisielt min
I 2005 begynte jeg å se meg etter en første bil, da falt valget på en 1962mod 210 som var kappa. denne bilen hadde stått noen år ute på Dovre og hadde derfor fått en del rust og trengte en restaurering. jeg gikk på med stort mot og bilen ble plukket helt ned, nye gulvplater ble kjøpt inn og ramma ble pussa rein.
men etter dette er det gått noe saktere, og bilen har bokstavlig talt blitt hengt på veggen i verkstedet frem til tiden strekker til for å sette den sammen.
Så i sommer kom jeg over en bil da jeg var på ferietur i sverige. jeg var ute og prøvde bilen og bestemte meg for at denne måtte jeg ha.
Helga etter fikk jeg lurt med meg en kompis og vi reste for å hente bilen. 120mil og 15 timer senere sto bilen hjemme på gårdsplassen.
Bilen er en 1962mod som er betydelig omgjort. og har de sisste 10 årene blitt brukt til nostalgisk hillclimb.
Noe av det som er gjort med bilen er:
fjernet håndtak på dører og bagasjelokk
samt sveiset alle hull og sveiset skjermer fast til karoseriet.
flyttet hovedlykter på innsiden av framskjermer,
140 travers med amazon skivebremser forran
duett bakaksling med sperre og lav utveksling
b20 med div oppgraderinger og pustehjelp
+++
Starter med den elste pv544a spessial2 norskutgave:)
Bilen ble kjøpt ny i August 1959 av skogvokteren i Hamar og Elverum (Alfred Mellum).
Bilen havnet senere som "ungdomsbil" på Dovre på begynnelsen av 80-tallet.
I 1985 fikk onkelen min kjøpt bilen mot at han tok bilen ut av byggda, dette var ikke noe problem siden onkelen min bodde i Drammen. Der ble bilen restaurert.
I 1991 kjøpte bestefar min bilen og "ga" den til meg, med avtale om at jeg skulle få papirene da jeg ble 18. dermed var bilen tilbake på Dovre.
I 2007 ble jeg endelig 18 og bilen ble offisielt min
I 2005 begynte jeg å se meg etter en første bil, da falt valget på en 1962mod 210 som var kappa. denne bilen hadde stått noen år ute på Dovre og hadde derfor fått en del rust og trengte en restaurering. jeg gikk på med stort mot og bilen ble plukket helt ned, nye gulvplater ble kjøpt inn og ramma ble pussa rein.
men etter dette er det gått noe saktere, og bilen har bokstavlig talt blitt hengt på veggen i verkstedet frem til tiden strekker til for å sette den sammen.
Så i sommer kom jeg over en bil da jeg var på ferietur i sverige. jeg var ute og prøvde bilen og bestemte meg for at denne måtte jeg ha.
Helga etter fikk jeg lurt med meg en kompis og vi reste for å hente bilen. 120mil og 15 timer senere sto bilen hjemme på gårdsplassen.
Bilen er en 1962mod som er betydelig omgjort. og har de sisste 10 årene blitt brukt til nostalgisk hillclimb.
Noe av det som er gjort med bilen er:
fjernet håndtak på dører og bagasjelokk
samt sveiset alle hull og sveiset skjermer fast til karoseriet.
flyttet hovedlykter på innsiden av framskjermer,
140 travers med amazon skivebremser forran
duett bakaksling med sperre og lav utveksling
b20 med div oppgraderinger og pustehjelp
+++
pv 544 og p-210:)
Re: Halvorsens biler
Supert, og en shine som du bør fortelle om. Lenge siden jeg har sett slik speilblank lakk!
Tror jeg må en tur ut garasjen....
Tror jeg må en tur ut garasjen....
Re: Halvorsens biler
Fine biler, og helt forskjellig stil. Hver med sin sjarm. Jeg vil gjerne se flere bilder, altså
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Halvorsens biler
Takk for det, lakken på den blå er ikke så bra som det ser ut som det begynner å bli noen sår i den, men med 6-8 lag klarlakk gjør det at den er veldig blank
skal legge ut flere bilder senere.
men legger ut en film av den svarte fra konkuranse i sverige.
http://youtu.be/n3Acj-1CZZM
skal legge ut flere bilder senere.
men legger ut en film av den svarte fra konkuranse i sverige.
http://youtu.be/n3Acj-1CZZM
pv 544 og p-210:)
Re: Halvorsens biler
Det var en spennende bilpark!
Hvilke planer har du for 210'en?
Hvilke planer har du for 210'en?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Halvorsens biler
Jeg vil også ha en sånn 210. Skikelig fin bilpark ja.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Halvorsens biler
tenkte å legge ut noen bilder fra de siste dagene i verkstedet.
Noen må ut:
andre slipper inn
Da er det bare å sette igang
Noen må ut:
andre slipper inn
Da er det bare å sette igang
pv 544 og p-210:)
Re: Halvorsens biler
Rene muskelbilen! Den ventilbryggen var også interessant! Er det høyere utveksling på den, eller bare forbedret?
Fortell gjerne mer om motoren, som kan se ut til å inneholde mye snadder?
Fortell gjerne mer om motoren, som kan se ut til å inneholde mye snadder?
Last edited by Torbo2 on Fri 01 Mar 2013 21:42, edited 1 time in total.
Re: Halvorsens biler
Hvilke planer har du med bilen nå inne på verkstedet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Halvorsens biler
vet ikke så mye om motoren annet en at det er en porta topp med større ventiler og lavere komp.
dessuten er den vel borra litt..
Planen er å få den til å gå med de dobble SU'ne, til jeg får sveisa meg nye rør til turboen.
men funnet ut jeg skal ta av toppen når jeg først driver, greit å se hva som er under der
dessuten er den vel borra litt..
Planen er å få den til å gå med de dobble SU'ne, til jeg får sveisa meg nye rør til turboen.
men funnet ut jeg skal ta av toppen når jeg først driver, greit å se hva som er under der
pv 544 og p-210:)
Re: Halvorsens biler
Det er sikkert smart. Opptil flere har fått seg noen overraskelser når toppen har blitt tatt av.Halvorsen wrote:men funnet ut jeg skal ta av toppen når jeg først driver, greit å se hva som er under der
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Halvorsens biler
Uten unntak for min del på både B16, 18, 20... Også min B22 etter få år. Flere kambytter, fjærbytter og ettermonterte ventildeflektor og annet som gir glede og spenst.
Re: Halvorsens biler
siden det hadde blitt litt feil med monteringen av gasserne ble det visst litt ekstra jobb.
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin, og bensin og olje i vannet.
så da var det bare å skifte toppakning
var visst greit å få sett over støtstengene
Mye sot og store ventiler
100cc ekstra
da var det "ferdig"
Nok av prosjekter å fortsette på
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin, og bensin og olje i vannet.
så da var det bare å skifte toppakning
var visst greit å få sett over støtstengene
Mye sot og store ventiler
100cc ekstra
da var det "ferdig"
Nok av prosjekter å fortsette på
Last edited by Halvorsen on Thu 07 Mar 2013 10:46, edited 1 time in total.
pv 544 og p-210:)
Re: Halvorsens biler
Dette hørtes ut som en salig røre.Halvorsen wrote:siden det hadde blitt litt feil med monteringen av gasserne ble det visst litt ekstra jobb.
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin og bensin og olje i vannet.
Fikk du forgasseren til å fungere riktig til slutt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Halvorsens biler
jada, når jeg fikk satt på lufting og justert allt riktig fungerte det som bare fy445 wrote:Dette hørtes ut som en salig røre.Halvorsen wrote:siden det hadde blitt litt feil med monteringen av gasserne ble det visst litt ekstra jobb.
gasserne hadde pøst bensin inn i motoren, som igjen førte til at da jeg kom i verkstedet var det olje untover hele gulvet, bunnpanna full av bensin og bensin og olje i vannet.
Fikk du forgasseren til å fungere riktig til slutt?
pv 544 og p-210:)