Jeg skulle laget meg en navtrekker til rattet i dag, men kom ikke så langt, da andre ting kom i veien...
Uten trekker kan rattet sprekke om man herjer for mye....
Trekkeren er enkel og består av et flattjernstykke som går inni rattnavet - ca 5,5 cms lengde. To hull i hver ende, ca 8,5 mm og et par 5/16 tommers bolter fra Biltemasettet i passende lengde og vips så har man en trekker.
Mutteren på rattakslingen må skrus litt ut men bare litt løs, så er de liten fare for å knekke hornbryteren.
Låseskiva under anvmuttetteren bør byttes, da den tåler bare et par omganger låsing.
Den kan lages eller kjøpes...
Rattmutteren skal ikke skrus særlig fat, da det er fin kon, og det skal kunne tas greit av igjen... 20-25 NM/2-2,5 kgm er mer enn nok.
Da gjenstår litt borring og et bilde...
Navtrekker til rattet
Re: Navtrekker til rattet
Sånn ble den. Mulig jeg må laget et hull i midten til hornkontakten, men jeg tror den har nok fjærvandring innover, men det ser jeg på når jeg skal prøve den..
39,5 mm mellom hullene
39,5 mm mellom hullene
Re: Navtrekker til rattet
Kan du si litt om hvordan denne navtrekkeren skal fungere?
Kunne i farten ikke se noe sted som skruene skulle passe, men vi har jo ulike ratt.
Kunne i farten ikke se noe sted som skruene skulle passe, men vi har jo ulike ratt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Navtrekker til rattet
Det kan hende den ikke går på tidligere ratt. Der tror jeg kansje man må lage en ring som går på baksiden med gjengestenger til en tilsvarende flattjernbit for å trekke av. Lurer på om vi ikke har snakket om det før?
Men på mitt og senere er det to hull ved siden av rattmutteren og når man skrur ned flattjernbiten som trekeks rattet av.
Andre som har prøvd tilsvarende på eldre ratt?
Men på mitt og senere er det to hull ved siden av rattmutteren og når man skrur ned flattjernbiten som trekeks rattet av.
Andre som har prøvd tilsvarende på eldre ratt?