Fin i tøyet?
Fin i tøyet?
Det er stas å kjøre bil fra 40-, 50- og 60-tallet. Av og til er det greit å bare kjøre, men en gang i blant er det greit å kjøre en gjennomført stil. Det betyr blant annet at tekstilene vi kler på oss bør matche bilen, eller hur?
Selv kjører jeg en 1957-modell med nokså originalt utseende. I gamle familiealbum er det ikke så lett å se hva man bør ha på seg, utover finklær og skiantrekk. Fotografering var forbeholdt de store anledninger. Faren min var stort sett fotografen, og derfor er det mest feminine finklær på bildene. ?man på nett, ender man fort på tekstiler som matcher store amerikanere og rockere, men PV'n var vel helst en bil for middelklassen?
Er det noen som har ideer her? Finnes det hverdagsklær som passer med bilen, og som kan brukes på en vanlig ettermiddagsutflukt, uten at man ser ut som om skal på karneval? Olajakke? Catalinajakke? Sixpence?
Spørsmålet er minst like relevant for Duett-folket, skulle jeg tro. Duetten var en arbeidsbil, brukt av selgere, kjøpmenn og håndverkere. Og hvordan kledde de seg for et halvt århundre siden. Er svak for lagerfrakk/kjeledress kombinert med hvit skjorte og slips...
Selv kjører jeg en 1957-modell med nokså originalt utseende. I gamle familiealbum er det ikke så lett å se hva man bør ha på seg, utover finklær og skiantrekk. Fotografering var forbeholdt de store anledninger. Faren min var stort sett fotografen, og derfor er det mest feminine finklær på bildene. ?man på nett, ender man fort på tekstiler som matcher store amerikanere og rockere, men PV'n var vel helst en bil for middelklassen?
Er det noen som har ideer her? Finnes det hverdagsklær som passer med bilen, og som kan brukes på en vanlig ettermiddagsutflukt, uten at man ser ut som om skal på karneval? Olajakke? Catalinajakke? Sixpence?
Spørsmålet er minst like relevant for Duett-folket, skulle jeg tro. Duetten var en arbeidsbil, brukt av selgere, kjøpmenn og håndverkere. Og hvordan kledde de seg for et halvt århundre siden. Er svak for lagerfrakk/kjeledress kombinert med hvit skjorte og slips...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Fin i tøyet?
Om man hadde sett en ungdommelig fyr stige ut av en PV i 1957, hadde han etter all sammsynlighet vært ikledd mørke olabukser med oppbrett
i beina og rutet flannelskjorte brettet opp til albuene. Svarte solbriller i plast med grønt eller brunt glass var også vanlig
En eldre mann ville derimot etter all sansynlighet vært penere i klærne med hatt, og kanskje frakk
i beina og rutet flannelskjorte brettet opp til albuene. Svarte solbriller i plast med grønt eller brunt glass var også vanlig
En eldre mann ville derimot etter all sansynlighet vært penere i klærne med hatt, og kanskje frakk
Da blir det hatt og frakk på meg...
Er det noen som har gode billedeksempler?
Er det noen som har gode billedeksempler?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Nå begynner vi å snakke!PV1947 wrote:Om man hadde sett en ungdommelig fyr stige ut av en PV i 1957, hadde han etter all sammsynlighet vært ikledd mørke olabukser med oppbrett
i beina og rutet flannelskjorte brettet opp til albuene.
Når jeg kjører min 445 skapvogn på ettermiddagene føles det litt feil å sitte i lagerfrakk, men det er kanskje det som passer best?
Har en arbeids-"ola-jakke" i et syntetstoff (bevernylon??). Den er faktisk god å ha på, og har noen år på nakken. Kanskje den kan brukes?
Skal ta et bilde og legge ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Litt inspirasjon å hente her:
http://touch.ostlendingen.no/bildeserie ... -1.7412328
http://touch.ostlendingen.no/bildeserie ... -1.7412328
Det var saker det! Vi bør nok dra dit!
Ja, men i tidsriktige klærTorbo2 wrote:Det var saker det! Vi bør nok dra dit!
Elverum er jo rett rundt hjørnet. Mener det skal ligge en vintage klesbutikk et ellerannet sted mellom Hamar og Løten, men er ikke i stand til å google den. Noen som husker navnet - mener det skulle være et ordspill på "Route 66" (Ikke den på Torshov i Oslo, som heter "Ruth (66)".
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Det lå en butikk her i Våler i Solør som het Route v8, han som drev den butikken hadde alt av 50/60 talls utstyr både i klær og andre ting. Andre etasjen i butikken var innredet som et hus fra samme tid. butikken ble flyttet til Hamar, men er usikker om den fortsatt er i drift i dag.
Takk! Route V8 var det, ja. Og de er nedlagt - så da var vi like langt.TerjeO62 wrote:Det lå en butikk her i Våler i Solør som het Route v8, han som drev den butikken hadde alt av 50/60 talls utstyr både i klær og andre ting. Andre etasjen i butikken var innredet som et hus fra samme tid. butikken ble flyttet til Hamar, men er usikker om den fortsatt er i drift i dag.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Her selges også en del klær og andre ting fra 50 og 60-tallet
http://www.facebook.com/nostalgia.fonix
Halden! Har til gode å besøke denne butikken, men ut fra nettsider ser de ut til å passe best for AmCar-folket. Men jeg kan jo ta feil - er flink til det...PV1947 wrote:Her selges også en del klær og andre ting fra 50 og 60-tallet![]()
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Nei, du har nok rett i det du skriver. Den shappa der er ganske USA-inspirert. Men alikevel er det mye intressant da
de har et bredt utvalg av klær, musikk osv.... Litt stive priser er det, men det er det vel stort sett på alt av den slags
de har et bredt utvalg av klær, musikk osv.... Litt stive priser er det, men det er det vel stort sett på alt av den slags
Men 50 og 60 tallet var jo ganske amerikanskpreget her i Norge, så det er vel ikke unaturlig med jeans og skinnjakke i en PV heller?hlyshaug wrote:PV1947 wrote:...ut fra nettsider ser de ut til å passe best for AmCar-folket....
Det var sant, og det var bra så slipper jeg å besøke Fretex...
Og da er i alle fall det i orden...
Og da er i alle fall det i orden...