Røber'n's 1962 PV 544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Det der blir kjempefint.
Tok en gjennomskylling av registeret i fjor vinter, men uten å fjerne det fra bilen.
Det var en deilig følelse å få ut guffa.
Sugde det ut med våtsuger.
Slik så det ut. Dette er IKKE tomatsuppe....
IMG_0110.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Hehe!!! :shock:
Se der, ja! Skikkelig guffe! Deilig å vite hvordan det ikke ser ut inni v.app.registeret og radiatoren min nå! Med så mye avleiringer i registeret må du ha merka forskjell etter make-over'en din? En kompis fikk overhalt et register, riktignok bare med ett element, til en gammel Rekord i fjor og det ble vanvittig forskjell.
Uansett, nå er det tett, men bare på de riktige plassene... Skal hente raddis'en i midten av mars.
Vel, vel, får vel komme meg ut og pusle litt med den dråpeformede, ikke bare sitte her og skrive om hvor fint det blir...

Bildet er fra fjorårets siste kjøretur, fra tiden før vi ble invadert av snø, is og minusgrader. Ikke lenge igjen nå, folkens!

Image
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Den er kjempe fin Røber,n. Jeg ser bilen din er fra Østfold. Det er min også nemlig derfor vet jeg det. Ser det på B,n på skiltet. Min har B-10326 så din bil er jo ny i forhold til min. Men nå er det ut og jobbe litt på bilen så får jeg heller skrive mere i kveld når jeg kommer inn igjen. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Det stemmer, den har visst gått hos en kar i Østfold fra den var ny og fram til ca 2008. Han jeg kjøpte den av sa at jeg er eier nr 3 på 40 år...
Tenkte jeg skulle prøve å finne ut litt mer om bilen etterhvert, men sålangt har det blitt med tanken. Viktigere å forfine den enn å snakke med byråkrater. :lol:
Har biltilsynet oversikt over tidligere eiere???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by terjehva »

Gratulerer med en vakker bil. Jeg lurer på hvor du har fått fikset v.app.registeret ditt? Har selv et register som ikke er helt topp. :D
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Det er gjort mye jobb utvendig på bilen, men det står igjen en del. Vinterens prosjekt er som tidligere nevnt motorrommet. Til høsten blir det nye dør- og setetrekk. Varmeapparatregisteret har vært på spaopphold hos Radiatorservice på Ensjø. Trivelige karer, bra service og kort ventetid. De gjorde jobben på ca 2 uker. Betalte 2500,- etter litt forhandlinger. Undersøkte ikke så mye rundt, men fikk tips om at Andersens Bilradiatorverksted i Enebakkveien også tar på seg slike jobber. Jeg spurte dem om pris på overhaling av radiator, og da var de ganske like på pris.
I morgen får jeg tilbake innsuget fra lakkering. I tillegg har jeg også fått borret to hull i spjeldakselene til Su'ene. Jeg er veldig spent på resultatet. Det skal være et hull i den ene enden til feste for gass-stag, og det var ikke på de jeg fikk fra Jørgenrud. Satser på å få satt sammen forgasserne på søndag.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Så bra at du kommer deg videre og får igjen ting. Det er gøy når man får igjen ting fra lakkering og sånt. Det blir som det er nytt og det er jo kjempe gøy. Denne pv,n din blir artig og se en gang. Det gleder jeg meg til for den blir fin tror jeg. Det er desverre lenge til jeg kan si det om mine biler. Men jeg jobber med saken hele dagen nesten hver eneste dag hele uka. Fra ca 9 om morgenen til 7 -8 om kvelden. Det er ganske frustrende at det ikke synes mere enn det det gjør nåe jeg holder på såpass lenge hver dag. Men nå må jeg ut og begynne med bilene. Ha en fin dag. :)
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Det er ganske frustrende at det ikke synes mere enn det det gjør nåe jeg holder på såpass lenge hver dag.
Jangu: Du gjør et grundig grunnarbeid, og det er superviktig!
Minst 80% av jobben er slikt som ikke synes. De siste 20%ene er kosmetikk i form av lakk, lister etc, og det synes til gjengjeld veldig bra.
Hold ut, og gled deg til innspurten. Tipper bilen(e) er på veien i 2013!

Røber'n: Håper at vi ser deg og bilen på noen turer i Oslo&Akershus i løpet av sommeren!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Jeg kommer på treff! Til sommeren skal det kjøres gammelgromt hver gang anledningen byr seg. Gleder meg til å treffe alle de jeg skriver med her inne. I helgen har det ikke skjedd stort i garasjen. Med jobb annenhver helg, i tillegg til familie strekker tiden ikke til, og fomling i bua må vente. Fikk tid til et lite røsk på søndag kveld. Vogna er satt på bukker, og i morgen skal jeg begynne å demontere eksosanlegg og girkasse.
I dag har jeg hentet manifolden. Den har vært til syrebad, sandblåsing og lakkering. Lakken skal visst tåle oppunder 1000 grader, så det bør gå en god stund før den blir brun igjen.


Image

Jeg har også fått igjen de nye spjeldakslene. De manglet et hull i enden til feste for gass-stagene. Hullene sitter noen grader forskjøvet i forhold til spjeldet, og bør være relativt nøyaktige. En bekjent av meg har heldigvis utstyr på jobben som fiksa biffen. Jeg lar meg gjerne imponere av sånt! 8)

Image
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by hlyshaug »

Det var vakkert! Min utfordring - når motoren endelig blir klar - er å røske ut gammel motor og dytte inn den nye i løpet av en helg. Manifoldene arver den nye motoren. Da rekker de ikke noen tur innom syrebadet. Hmmm... Får kanskje bli en sesongs kjøring, for så å skru dem av til vinteren og gi dem skjønnhetsbehandlingen da.

hpl
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6101
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Den manifolden er den flotteste jeg har sett!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

hlyshaug wrote:Da rekker de ikke noen tur innom syrebadet. Hmmm... Får kanskje bli en sesongs kjøring, for så å skru dem av til vinteren og gi dem skjønnhetsbehandlingen da.
Går det ikke an å få tak i en ekstra manifold da, så kan du montere både motor og manifold nylakkerte og fine samtidig???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by terjehva »

Denne manifolden ble jo helt rå flott. :D
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg lar meg virkelig imponere over hva du gjør med din pv altså. Du er ikke så rent lite nøye du heller ser jeg. Det blir ett vakkert syn for øyet. Jeg er virkelig imponert. :D :D :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger! Vinterens prosjekt begynner å vises i motorrommet. Det styggeste som er oppi der nå er blokka. Angrer egentlig litt på at jeg ikke tok den ut og ga den et malingsstrøk da jeg hadde av toppen, men jeg mistenker at motoren min, pga slitasje, ikke er tett nok til å holde på den økte kompresjonen uten å ånde. Muligheten for at motoren ganske snart må ut for overhaling er absolutt tilstede, og da blir det full spabehandling med syrebad, balansering, borring, nye stempler og maling. Leker med tanken på å sette på en b20-topp fordi den har større ventiler og kanaler. Er det noen som har erfaring med en slik topp på b18???
Nå skal eksosanlegget av. Går og venter på et 2" Simons-anlegg. Tror at hvis motoren lettere blir kvitt avgassene, samtidig som jeg øker kompresjon og mengde luft/bensin inn, vil det utgjøre en merkbare forskjell...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Post Reply