Foto

Nyttige linker en kommer over på internett
Post Reply
Torbo2

Foto

Post by Torbo2 »

For deg som vil vite hva slags kamera man skal kjøpe er denne siden digitalpreview - http://www.dpreview.com siden med betydning!
http://www.dpreview.com/challenges/Entry.aspx?ID=570942
I tilelgg er det tester, både praktiske og laboratorietester av apparater og objektiv....
her kom jo også en fin bil fram
Image
Kilde: www.dpreview.com
I en rulelgardinmeny finner du et valg som heter side by side compariasjon under camera.
Hen kan du legge inn forskjellige valg og gjøre direkte sammenlikninger!
Her er mine favoritter:
http://www.dpreview.com/products/compar ... _ixus500hs
445

Re: Foto

Post by 445 »

Takk!
Meget nyttig link. Skal spares til jeg er i kameramarkedet igjen.

Etterhvert som foto har blitt så enkelt, så blir det en stadig større del av hverdagen.
Ser at jeg ofte tar et bilde av ting jeg tidligere ville tegnet/skrevet ned (koblinger før demontering, målerstanden på hytta etc.)
Med et godt bildeorganiseringsprogram så er det også relativt greit å finne tilbake til bildene i etterkant.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det med bildehåndteringsprogram - organisering er et økende problem. Jeg bruker Imagebrowser (Canon sin) og det er ok, men store bildemengder går det tungt. Der er iFoto bedre, men jeg er ikke sikker på om jeg tør å legge over bildene der? Det vil trolig også bli komplikasjoner, og så mister jeg oversikten. ikke minst vil det sikkert ta mye tid?
Et annet problem er at jeg ikke er flink nok til å navngi og "datastemple" bildene. prøver å organisere på tema, men siden mange bilder går inn i flere temaer, blir det litt jobber. Gode forslag, erfaringer mottas med takk.
Må jeg på organiserringskurs?
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Jeg anbefaler organiseringsbiten i Photoshop Elements. Elements er forholdsvis billig programvare, og suveren til å behandle bilder med (Fullversjonen av PhotoShop er selvfølgelig bedre, men krever mer av både bruker og brukers lommebok, og er overkill for de aller fleste).

Jeg vil imidlertid anbefale å legge stikkord inn i bildenes Exif-data i tillegg til i stikkordslisten i Elements. Exif-dataene følger bildene uavhengig av database. Dette har jeg lært på den tunge måten. Hadde Elements 6 der jeg hadde knyttet stikkord til 40.000 bilder i Elements. Oppgraderte til Elements 8, og det gikk greit. Imidlertid kunne jeg bare installere programmet på to maskiner, og siden vi er tre i familien og damene har rangen, måtte jeg gå tilbake til Elements 6, og da forsvant alle stikkordene (unntatt Exif-dataene. Nå har jeg oppgradert til Elements 10, og skal begynne på'n igjen. Puh...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
445

Post by 445 »

Jeg organiserer mine bilder i Photoshop Elements.
Det fungerer veldig bra for meg.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det kan jeg tenke meg... her brues trolig såkalte "tumbnails" for å få rask bilde oppdatering, som iPhoto, istedet for fullformat som på Imagebrowser?

Dette må sjekkes ut!
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Et annet problem er at jeg ikke er flink nok til å navngi og "datastemple" bildene. prøver å organisere på tema, men siden mange bilder går inn i flere temaer, blir det litt jobber. Gode forslag, erfaringer mottas med takk.
Må jeg på organiserringskurs?
Fordelen med blant annet Photoshop er at du kan "tagge" et bilde i mange kategorier.
Samme bildet kan være tagget som "PV-bilder", "Smøretreff", "I-2727".
I og med at du kan søke på flere kategorier samtidig, så kan du relativt lett komme ned i et håndterbart antall bilder å kikke på.
Post Reply