445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det er vel stort sett bare å å måle høyden på kassa før du tar den av... F.eks. avstanden til senter av utgåendeakselflens på kassa til toppen av kardangtunellen...
Inn med ny kasse og justere opp en bukk til riktig høyde og så kan kan man måle ut ting og tang. Resten tror jeg går helt fint... Kanskje en tegning først?
Mulig at festet ved tunellen må flyttes litt bak so ikke hele sulamitten kommer i bend..?
Inn med ny kasse og justere opp en bukk til riktig høyde og så kan kan man måle ut ting og tang. Resten tror jeg går helt fint... Kanskje en tegning først?
Mulig at festet ved tunellen må flyttes litt bak so ikke hele sulamitten kommer i bend..?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Kanskje jeg kan lage det nye festet høydejusterbart?Torbo2 wrote:Inn med ny kasse og justere opp en bukk til riktig høyde og så kan kan man måle ut ting og tang.
Burde ikke være så vanskelig å få til.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Hmm... Det skule nok gå, men det blir vel justerbart uansett? Da man kan justere høyden med mellomlagsskiver på de ytre festene. Eller med skiver mot gummifestet. Eller litt mer avansert, sette på to muttere på gummifestet slik at det kan justeres mot braketten. Ser ikke noen grunn til å gjøre det for avansert?
Dette festet har kun en misjon, om jeg har forstått det rikitg - å holde girkassen oppe, og ta litt vektoverføring fra motoren. Det er jo ikke noen moment ute å går her, det tar motorfestene seg av. Derfor skulle dette være "planke", men å bygge om et feste fra en senere Duett er kanskje det beste?
Dette festet har kun en misjon, om jeg har forstått det rikitg - å holde girkassen oppe, og ta litt vektoverføring fra motoren. Det er jo ikke noen moment ute å går her, det tar motorfestene seg av. Derfor skulle dette være "planke", men å bygge om et feste fra en senere Duett er kanskje det beste?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Tar poenget. Ikke noe vits i å gjøre det mer komplisert enn nødvendig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Tillater meg å publisere noen bilder fra girkasseforskningen til 445 og "kretsen rundt ham" forrige uke: https://picasaweb.google.com/hlyshaug/VolvoM4Girkasse
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Neste delprosjekt er å renovere en mellomaksel som jeg var så heldig å få kjøpt av et annet medlem.
Denne akslingen skal få nye kryss og lager.
Benytter sjansen til å male den opp samtidig.
Denne akslingen skal få nye kryss og lager.
Benytter sjansen til å male den opp samtidig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
[quote="Torbo2"]Siden du har en ekstra 3-girs kasse, kan du jo sjekke ut om du kan flytte over et av de gamle festene og kutte den øvre delen?
Vet ikke om det går, men det kan sjekkes...
Sjekke og avstanden mellom girkasse og flensen mot akslingen blir lik?
Alternativt tilpasse en annen bjelke? Eller den du har? Lage ny?
Dette ville jeg sjekket ut:
Skjære vekk det som er merket med rødt?
Sånn kanskje?
::
Bare nevner et tillegg her. Drevet for speedometeret er kankje/trolig vinklet annerledes på de to girkassene?
Må sjekkes.
Festet for speedometervaieren (hullet) har kanskje en annen dimensjon på den 4-trinns utgaven?
(det er det nemig oppe i speedometeret. Det er to type vaiere ute og går nemlig.)
Det kan også være en annen speedometerutvekling på den 4-trinns kassen, hvis den har sittet i en bil med annen utvekling i differensialen.
Men det er ikke det store problemet... men her kan du trolig bytte om drevene?
I alle fall noe mer å tenke på... Men ingen grunn til bekymringer.
Men tilbake til mitt "frekke" forslag: Bruker du bakstykket fra 3.-girs reservegirkassen slipper du slike problemer og du får nærmet original festebrakett.
Om du ikke vil kutte i din egen resergefirkasse så er det vel noen som har en slik halvgod som kan brukes som delekasse? til en svært lav pris!?
Vet ikke om det går, men det kan sjekkes...
Sjekke og avstanden mellom girkasse og flensen mot akslingen blir lik?
Alternativt tilpasse en annen bjelke? Eller den du har? Lage ny?
Dette ville jeg sjekket ut:
Skjære vekk det som er merket med rødt?
Sånn kanskje?
::
Bare nevner et tillegg her. Drevet for speedometeret er kankje/trolig vinklet annerledes på de to girkassene?
Må sjekkes.
Festet for speedometervaieren (hullet) har kanskje en annen dimensjon på den 4-trinns utgaven?
(det er det nemig oppe i speedometeret. Det er to type vaiere ute og går nemlig.)
Det kan også være en annen speedometerutvekling på den 4-trinns kassen, hvis den har sittet i en bil med annen utvekling i differensialen.
Men det er ikke det store problemet... men her kan du trolig bytte om drevene?
I alle fall noe mer å tenke på... Men ingen grunn til bekymringer.
Men tilbake til mitt "frekke" forslag: Bruker du bakstykket fra 3.-girs reservegirkassen slipper du slike problemer og du får nærmet original festebrakett.
Om du ikke vil kutte i din egen resergefirkasse så er det vel noen som har en slik halvgod som kan brukes som delekasse? til en svært lav pris!?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Hørte at Reodor hadde fått tak på et feste for M4-kasse til Duett.
Dette skal beskues og hentes ideer fra.
Dette skal beskues og hentes ideer fra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Et slikt er jo bra, men her må man nok også borre om festene i karosseriet, men det er det minste problemet tror jeg. Har man flaks, trengs bare to nye ekstra hull når festet flyttes litt bakover..?
Men, måle, måle og så måle litt til og notere, så er resten gitt.... Optimistisk....
Men, måle, måle og så måle litt til og notere, så er resten gitt.... Optimistisk....
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Har et håp om at traversen kan være der den er, og kun endre festet mellom girkasse og travers. Tar en ting ad gangen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
På PV'nkan en nok flytte festene, men på duetten sitter traversen inn mot krysset på ramma. Dvs at om en flytter traversen bakover må en korte den inn likt på begge sider. (Skrå vertikale fester). Festene til duetten er slik utformet at det som holder gummien sitter litt til siden for midten og er festet på traversen. Deretter sitter det en litt forskjøvet "U" brakett på selve girkassa. På PV'n sitter gummien på kassa og braketten på en travers som er større enn den på H6 kassa. Når jeg ser konstruksjonen på dette skjønner jeg at disse delene har blitt sittende igjen på bilen når motor og girkasse forlot kjøretøyet....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Har dyttet kameraet under min 444 for å vise hvordan traversen er festet:
Har fått tak i en Haynes-manual for Amazon, der gearkassen (M40, dog...) er utførlig beskrevet og illustrert. Traversen ser imidlertid ganske annerledes ut enn på PV. Ut fra illustrasjonen i boka ser den "dypere" ut, eller som et U-jern når man ser den fra siden. U-jernet er "banket flatt" i begge endene for å kunne boltes fast under bilen. Kan det være en løsning å få tak i en travers fra en Amazon og tilpasse denne til PV / Duett, mon tro?
Har fått tak i en Haynes-manual for Amazon, der gearkassen (M40, dog...) er utførlig beskrevet og illustrert. Traversen ser imidlertid ganske annerledes ut enn på PV. Ut fra illustrasjonen i boka ser den "dypere" ut, eller som et U-jern når man ser den fra siden. U-jernet er "banket flatt" i begge endene for å kunne boltes fast under bilen. Kan det være en løsning å få tak i en travers fra en Amazon og tilpasse denne til PV / Duett, mon tro?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det er på H6 kassa, som de fleste kjenner av oss som har 444. M4 er litt annerledes. Fant et bilde av en M4 kasse med riktig feste for PV.
Skal se om jeg får tatt av Duettfestet jeg har også da uten travers som jeg ikke har.
Skal se om jeg får tatt av Duettfestet jeg har også da uten travers som jeg ikke har.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
OK, har vært ute i bilen og hentet det løse festet jeg har fått tak på til Duett. Her fester en braketten som holder gummien til traversen med tre skruer. Litt problemer med å få over bildene på bluetooth til pc'n men fikk ihvertfall over ett (Windows problem som nekter overføring uten å spørre en gang.. Paranoid er vel navnet...)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det kan bli en av to løsninger her, avhengig av hvilket feste som skal brukes. Brukes det gamle, som må festes lengre bak, ser det ut til å være nok med to flatjern fastveiset til den lille brua og som skrus rett i gummifestet.
Brukes det runde som følger med 445 sin kasse, må det bli et lite tilelgg med en 4 mm platebit med et hull i som an tilpasses, for å tenke litt høyt her...?
Brukes det runde som følger med 445 sin kasse, må det bli et lite tilelgg med en 4 mm platebit med et hull i som an tilpasses, for å tenke litt høyt her...?