Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt avveksling her, da jeg må vite hvor dette bildet er...
Image
Det er visst ikke lov å kjøre ut der mot Djurparken, men jeg måtte ut å ta bilde av festene for baklyktene på den Duetten der, som har stått der i alle år...
Mulig det var lovlig da jeg tok dette bildet, men er ikke sikker. En gang var det i alle fall ingen biler som kjørte der, så jeg regnet med at det ikke var for moderne biler. Men 60-talet er jo noe annet...
445

Post by 445 »

Er bildet fra Djurgården ved Stockholm?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Helt riktig. Det er et sted man må innom.
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Duetten er utrykningsvogna til mine kolleger på Djurgårdslinjen. Litt forbauset over de orange saftblanderne, de har hatt blålys tidligere. Å kjøre Duett med blålys i 2013 må jo være kult 8)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Sjølkritikk: da jeg rettet på brillene så jeg at den faktisk har blålys fremdeles. Stilig...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2

Post by Torbo2 »

Den har stått der i alle år som jeg kan huske? Men helt rustfri er den ikke, så den må kjøpes og reddes. Som kollega vil du sikkert få den for en grei pris?
Kanskje ikke? De er vel blitt glad i den?
ikke godt å si det her...?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Nå skal Duetten snart ut av stallen. Den har hatt ro i to dager... Skrekkelig....
Bremsene bak må finjusteres, pluss stramme håndbrems.
Må vel bytte ut innkjøringsoljen snart?
Etter 100 mil er vel for tidlig, men den skal ikke gå over 200 mil på den olja som er på nå...
Så skal jeg bytte nedre radiatorslange og da er den vel grei....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så fikk den noen mil i dag. Merker at den må ha et par mm spissing og så må jeg nok gå over bolter osv. under.
Motoren går fint, trekker så det rekker, men den må gå noen runder på starteren når den har stått noen dager.
Samtidig blir blandingen litt feit ved varmstart, f.eks. i forbindelse med handletur.
Dette er ikke noe farlig elelr kritisk, men det kan jo være greit å optimere...
Det kan ha sammenheng med at motortemperaturen stiger en del etter å ha stoppet motoren. Varmen fra manifolden går vel inn i toppen. Samme på Amazonen. Tror det er vanlig.
I tillegg kan flottørhøyden i forgasseren være noe høy på grunn av slitasje på nåleventilen. Den har jeg ikke byttet noen gang. Den skal vel byttes etter ca. 50 000 km, ifølge eksperter. Om nåleventilen er litt feilslitt, kan det også medføre at forgasseren flyter en anelse over.

Men dette blir vel ordnet i morgen?
Men så var det Seljord da?
445

Post by 445 »

Kom du deg til Seljord?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det blir evt. i morgen?
Men det må sjekkes ut med dama....
Det er så mange ting for tiden... Men noe må jo kunne vente? - verandaer osv...?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Men hei der... Hva gjør denne utenfor hos meg?
Ved nærmere øyesyn så den så bra ut at det måtte være greit at den stod der. Veldig hel og fin...
Image
Burde kanskje lagt bildet litt mindre siden det ikke er Volvo, men det kan jeg gjøre om det blir protester..
445

Post by 445 »

Jeg protesterer ikke!
Er det et piggdekkoblat jeg ser i ruten?
Synd om denne går i saltslapset!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Har ikke vært så nær innpå. Men synd om bilen må bade i saltlake. :roll:
God beskyttelse hjelper jo, men biler fra 60-tallet skal jo ikke ha salt! :x
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg skulle sikkert lagt ut noen biler av lakkering i går, men det var jo ikke Volvo. Jeg kan jo ta bilder en dag, men det var ikke vær til det i dag..
Men en ting kan jeg si, som tips:
1. Fargekomponentene i lakkboksen, ferdigblandet spray fra Lakkrekvisita, har forskjellig tyngde. Derfor måtte jeg riste boksen godt først, og underveis for at ikke det skulle bli fargeendring. Har opplevd det før, men jeg var litt utålmodig, og da jeg tok strøk nummer to ble lakken lysere.
Så var det å riste og så gikk det bra, selv om jeg kunne risikert at neste strøk etter risting kunne blitt for mørk.
2. Første strøket hadde tendens til å sig, til tross for rolig tempo, men lakken var tynn, og jeg la inn en uvane fra forrige dagen dag jeg brukte lakksprøyte på horisonlal flate, uten tendens til sig. Det jeg måtte gjøre var å sprøyte første lag, på alle stedene jeg hadde grunnet, veldig tynt. Så flere tynne lag, og 3. og 4. lag etter noen minutters mellomrom, gikk nærmest vått i vått og uten antydning til sig. Så var det "bare" å legge på med 25 cm avstand til flytegrensen.
Resultatet ble veldig bra, men bare et lite sig nederst ved kanalen på venstre side, men der la jeg på skikkelig for sikkerhets skyld. Og litt sig der er bare en ekstra saltsperre, og så er det bare jeg som ser det, tror jeg? Skal i alle fall ikek vise det fram heller...
3. Konklusjon: Rist boksen godt, også underveis, men ikke for voldsomt slik at lakken i boksen skummer. Vær oppmerksom på 1. og 2. lag, da underlaget ikke sluker ny lakk. Etter hvert vil den halvtørre lakken sluke neste strøk, og muligheten for sig blir redusert. Flere tynne lag begrenser i ale fall sig, om man kan si det sånn?
445

Post by 445 »

Dette høres helt oppskriftsmessig ut.
Legg gjerne ut bilder av spraybokslakking, selv om det ikke er Volvo.
Post Reply