Å hive ut en motor....
Re: Å hive ut en motor....
Hei. Ett triks er å sette girkassa i gir og sette på håndbrekket. Det er da mye lettere å få splinsen i girkassa til å entre disken. Med 5cm igjen er det nok der det henger. Om du har ny disk/lamellplate så sjekk at det er like mange tenner i disken som du har spor i akselen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Noen gange smekker den rett på plass, mens andre ganger er den gjenstridig. Det er en stor fordel om den ene delen er fast og den andre bevegelig.Rodtwitt444 wrote:Nå har jeg tilbragt mesteparten av ettermiddagen med å forsøke å løftet inn motoren, men jeg får ikke akslingen fra girkassa til å gli helt inn i clutchhuset.
Hvis bilen står med bakhjulene i luften kan du sette girkassen i gir og snurre litt på mellomakselen. Da dreies tappen som skal treffe clutch-plata og snart så treffer du riktig....
Alternativt står bilen på hjula og girkassen i gir, og du setter en 36 mm nøkkel på veivakselbolten og roterer litt på motoren. Er det samme svinghjul og girkasse som før, så kommer de på plass igjen med litt tålmodighet.
Lykke til!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Tusen takk, nok en gang, for raske og gode svar!
Kan det og være en tanke å løfte girkassa med jekk e.l. slik at vinkelen mellom motor og girkasse blir minst mulig, eller har det ikke noe å si?
Kan det og være en tanke å løfte girkassa med jekk e.l. slik at vinkelen mellom motor og girkasse blir minst mulig, eller har det ikke noe å si?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Ja, det er en fordel at de er "på linje".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Tips er å henge girkassa opp i panserlåsen med tau. Dra den så langt opp det går. En jekk blir fort i veien..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Lettest og raskest hadde vært å montert girkassa på motoren før innløfting og tatt hele greiene i en smekk.
Ståle B.
Re: Å hive ut en motor....
Krever løfteåk med tilt da motor og girkasse må løftes inn og ut omtrent vertikalt. Ref manualene som ligger på hjemmesiden. Uten løftebukk er det også noe ordentlig knot å koble på mellomakselen, ikke det at det er "piece of cake" å koble på de fire boltene på girkassa heller, men det er mindre fikkling. Har brukt alle metoder, me har nå løftebukk så tar den ut og inn med girkassa på fordi jeg slipper å ligge under bilen å koble mellomaksel og speedometerwire. Fylle girkassa med olje går også lettere da.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Åk med tilt må en ha, løftebukk er unødvendig. Holder å kjøre fronten opp på 2 kjørebukker av typen:
Da får en mer enn nok klaring under til å ta de få skruene på mellomaksel,speedometerwire og girkassefeste.
Da får en mer enn nok klaring under til å ta de få skruene på mellomaksel,speedometerwire og girkassefeste.
Ståle B.
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Forsøk nr 2 må også defineres som relativt mislykket
Fikk girkassa innpå denne gang, men motoren vil ikke helt inn. Underveis i operasjonen gikk det opp for meg at jeg antakelig har begått en tabbe, jeg har ikke hatt noe fett eller liknende på drivakselen. Forsøkte å løfte motoren ut igjen for å fette, men nå får jeg ikke koblet motor og girkasse fra hverandre igjen!
Hva gjør jeg nå? Kan jeg be veldig pent om noen med litt mer evner og erfaring kommer på et lite garasjebesøk?
Fikk girkassa innpå denne gang, men motoren vil ikke helt inn. Underveis i operasjonen gikk det opp for meg at jeg antakelig har begått en tabbe, jeg har ikke hatt noe fett eller liknende på drivakselen. Forsøkte å løfte motoren ut igjen for å fette, men nå får jeg ikke koblet motor og girkasse fra hverandre igjen!
Hva gjør jeg nå? Kan jeg be veldig pent om noen med litt mer evner og erfaring kommer på et lite garasjebesøk?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass. Deretter slipper du utløserarnen og da kan du dra girkassen ut igjen. Neste gang skal girkassen gli lett inn. Ikke ha for mye fett på. Kun et syltynt lag. Girkassene er ikke helt tette, så det vil komme litt fra den senere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Vær oppmerksom på at lageret i sentrum av svinghjulet kan ha blitt trykket for langt inn her.
Da vil det bli noen ulyder og vibrasjon under kjøring etterpå - om lageret ikke kommer inn på kløtsakslingen.
Da vil det bli noen ulyder og vibrasjon under kjøring etterpå - om lageret ikke kommer inn på kløtsakslingen.
Re: Å hive ut en motor....
Lageret kan ikke trykkes for langt inn. Vel er "hullet" i veiva stort, men diameteren er lik indre diameter på ytre ring på lageret til akselen fra girkassa. Andre veien blir lageret holdt fast av låseblikket til svinghjulmutterne.Torbo2 wrote:Vær oppmerksom på at lageret i sentrum av svinghjulet kan ha blitt trykket for langt inn her.
Da vil det bli noen ulyder og vibrasjon under kjøring etterpå - om lageret ikke kommer inn på kløtsakslingen.
For ordens skyld har jeg sjekket lager og veivaksel på den motoren jeg nå har i stativet i hobbyrommet. Så den saken er Biff, karbonade, ertesuppe osv. osv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Ok. Men får jeg girkassa på plass ved å løse ut clutchen er vel saken grei? Eller er smøring av akseltappen et must?Reodor57 wrote:Da sitter nok akselen litt i spenn ved at akseltappen er på vei inn i lageret. Løs ut clutchen med utløserarmen på siden og dytt girkassen på plass. Deretter slipper du utløserarnen og da kan du dra girkassen ut igjen. Neste gang skal girkassen gli lett inn. Ikke ha for mye fett på. Kun et syltynt lag. Girkassene er ikke helt tette, så det vil komme litt fra den senere.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Kan ikke si at jeg har opplevd at det har skjedd, men lageret kan flyttes litt innover ved montering. Det er ingen stopper i svinghjulet for lageret.Reodor57 wrote:Lageret kan ikke trykkes for langt inn. Vel er "hullet" i veiva stort, men diameteren er lik indre diameter på ytre ring på lageret til akselen fra girkassa. Andre veien blir lageret holdt fast av låseblikket til svinghjulmutterne.Torbo2 wrote:Vær oppmerksom på at lageret i sentrum av svinghjulet kan ha blitt trykket for langt inn her.
Da vil det bli noen ulyder og vibrasjon under kjøring etterpå - om lageret ikke kommer inn på kløtsakslingen.
For ordens skyld har jeg sjekket lager og veivaksel på den motoren jeg nå har i stativet i hobbyrommet. Så den saken er Biff, karbonade, ertesuppe osv. osv.
Og om man syns det er greit at lageret kan plasseres langt inn mot veiva, utenfor sin egentlige plassering, så er det bare å velge bort dette sjekkpunktet.
Re: Å hive ut en motor....
Mellom hullet i svinghjulet og anleggsflaten for lageret i veiva er det maks 1mm, så det betyr ingenting. Han måle dybden, men det har ingen praktisk betydning. Tappen på girkassa er mye lengre enn tykkelsen på lageret.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").