Torbo2 wrote:Her må det kobles riktig.
Men Jeg skulle gjerne hatt et koblingsskjema for senere utgaver av PV/Duett, fra 60 til 1966, som jeg har. Koblingsskjemaet jeg har har ikke lesbare tall på skjemaet, selv om alt annet er bra.... Bare for å være på den sikre siden, slik at jeg forstår hvor ledningene går videre f.eks. fra pkt. 58b?
Har noen et slikt eller kan skaffe/skanne i god oppløsning?
Så kom guntor på banen med et høyoppløst skjema hvor tallene kunne leses!
Her har jeg ført opp hva den forskjellige tallene skal tilkobles.
58b: Strøm inn til variabel motstand som gir strøm til instrumentlys - hvit (her kan man bomme da hvit også går til parklys).
58a: Strøm til instrumentlys - røde ledninger
56: Strøm til hovedlysene - dimbryter - gule ledning
30: Pluss inn til h. og p. -lys - sorte ledninger
58: Strøm til parklys - hvit ledning
Klarere enn dete klarer jeg ikke...
Flott å få klarhet i dette!
Jeg tok et utsnitt, så her er tallene synlige:
Se Ljusomkopplare:
Det jeg stusser litt på er58b, hvorfor den skal ha strøm fra et annet sted enn selve lysbryteren?
Den kunne jo fått strømmen fra punkt 58... Men det virker jo...
Men nå har jeg et godt lesbart skjema, så da er det bare å følge ledningene.
Sjekket: 58b går til sikring for parklys. Så hvis instrumentlysene ikke virker, kan det altså være røket sikring for parklys.
Og så blir det ikke kortslutning om man holder på bak instrumentbordet, men sikringen ryker.
OBS: Strøm inn til lysbryteren har ikke sikring!
Så den bør ikke ligge å gnisse mot gods. Jeg hadde problemer med det på PV-en, da den sorte hovedstrømmen begynte å brenne/koke og ryke. Den ble lagt i en krympestrømpe. Men når jeg studerer forholdene nærmere, ser det ut til at jeg bør legge den ledningen i en plaststrømpe i tilelgg, f.eks. en vindusspylerslange, som er gjennomsiktig og kontrollerbar.
Det kan også tenkes at jeg setter på er 30 A sikring (tett/forseglet type) i den kretsen...?

Strømmen kommr fra starter/batteri og går til tenningsbryter uten sikring!
Derfra videre til lysbryter - fortsatt uten sikring! Så går det en strømledning derfra til sikringsboksen til div. andre ting...