Page 5 of 10

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Mon 26 Mar 2012 05:15
by hlyshaug
Spent på hvordan du vil rydde i sukkerbitene. Flere av oss som har det slik...

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Mon 26 Mar 2012 09:53
by Torbo2
Dette ser vakkert ut! Hvor stammer forgasserne fra?
Denne hadde vel litt annen utrustning?

Spennende å høre om spenningen rundt oppstart!

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Mon 26 Mar 2012 21:26
by terjehva
Dette blir jo veldig vakkert. Det er ikke dårligere enn det jeg driver med ser jeg. Det er moro når det nærmer seg oppstart..

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Tue 27 Mar 2012 19:49
by Røber'n
Det stemmer Torbo. Denne hadde i utgangspunktet zenithforgasser og A (?) kam. Relativt kvikk, men jeg har lenge ønsket meg en pv med 2 forgassere. Vurderte å kjøpe en sport, men jeg synes at tilleggsnavnet ofte har en tendens til å dra opp prisen såpass at jeg ville måtte opp mot 6-sifret beløp for å få den standarden jeg har på den jeg valgte til slutt. Jeg velger isteden å lage en bil som blir litt utenom det vanlige. Den kommer til å se ut som en standard favoritt, med unntak av litt brede stålfelger, men det vil skjule seg noen små hemmligheter her og der.
Når det gjelder motorbygget har jeg tenkt å prøve den nå med det oppsettet jeg har montert i vinter og håpe det beste. Jeg frykter jo selvfølgelig at den økte komp'en kommer til å gjøre at motoren "ånder" noe vanvittig. Egentlig er det bare greit, for da skal det koses i sommer, og så kan jeg levere den til optimalisering til vinteren... 8) Kanskje jeg slenger på en b20 topp for å få litt større ventiler. Uansett blir neste prosjekt relativt hyggelig for da har jeg jo allerede pusset opp alt som skal henge på...
Forgasserne ble kjøpt brukt av en kar som har hatt dem på en amazon rallybil. Det så mest ut som to jordklumper, men etter en god runde i ultralydvaskeren og påfølgende montering med nye overhalingskit og nåler, håper jeg at resultatet har blitt skapelig og at de skal la seg justere. Innsuget har sittet på en 142 til en god kompis av meg.
Kunne selvfølgelig ha kjøpt alt nytt, hadde kanskje ikke kostet flere skjorter, men det er morro å få tak i noe gammelt og få det til å se bra ut og fungere. Da kan man liksom slå seg litt på brystet, si at man har gjort det sjøl og at man har lært noe. Jeg er ganske ny med gammalbilhobbyen, men har allerede skjønt at dette er noe jeg skal kose meg med i laaaang tid framover. :lol:

Prosjekt "vekk med sukkerbit" er i gang. Vet ikke om det akkurat blir vakkert, men det kommer garantert til å fungere mye bedre, og mye lengre enn det som satt der.
I går var jeg på gutteshopping. Masse fludium! 10 liter motorolje og 10 liter frosvæske. Tenkte å bytte olje og vann når motoren har gått litt for å bli kvitt det som evt måtte ligge igjen av metallspon fra toppen.

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Tue 27 Mar 2012 23:17
by Torbo2
Dette blir spennende! Enig i at det er en god følelse ved å få gamle gode ting til å fungere. Tid og penger er jo ikke det vikitgste..
Jeg brukte to senit Stromberg på min Amazon, har kanskje nevnt det, og de er stabile. Men det ble litt finjustering før tomgangen ble ok.
Mulig jeg setter på to SU på Duetten for moro skyld? Har en stk Zenit Stromberg nå, som er 100 (litt mager men det skal jeg ta).

Jeg har to løp fra manifolden, litt fyldigere midtdemper, og original bak. Den demper trolig litt, den gir i alle fall turboplystring over 3000-4000 o/min og belastning. Den går jo bra nok, og A-kammen gir grei føde.
Duetten passer jo best til cruiseing....
I dag ble det en luftetur PV-en, med nymontert støtfanger bak. En av mine nye naboer ble begeistret... Han visste ikke så mye om bilen, men han lurte på om det var Volvo, og hadde masse spørsmål.... Bra at noen (mange) liker historiske perler....

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Wed 28 Mar 2012 22:36
by Røber'n
Nesten dårlig gjort å fortelle at du har starta gammalbilsesongen allerede...
Jeg holder på for fullt med montering i bua om dagen. Det er mye småtteri som skal på plass. I kveld har jeg satt på nye bensinslanger, ekstra bensinfilter, montert gass-stag og fått på plass slangene til varmeapparatet. I tillegg har jeg fylt på olje og kjølevæske. Det som gjenstår nå er å gi batteriet et lite oppkok, montere ferdig eksosanlegget, og så er alt klart. Tipper det blir oppstart i helgen. Skal ta meg god tid til å studere den dokumentasjonen som ligger her på su-forgassere.

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Thu 29 Mar 2012 07:44
by Røber'n
Det siste jeg skulle gjøre i går var å montere tennplugger og fordeleren. Jeg har kjøpt nye plugger fra Jørgenrud, og selvfølgelig kastet de gamle, men det virker som de ikke passer. De heter NGK BP6HS. Jeg trodde plugghetta skulle skli relativt enkelt på, men selv med ganske mye kraft er det dønn umulig å få dem på... Er det noen som kan fortelle meg hvem i Oslo-området som har plugger som passer til pv, bortsett fra Jørgenrud (rekker ikke postgangen før vi skal starte bilen) sånn at jeg kan ta en rask handlerunde i løpet av dagen??? Har f.eks Mekonomen/Biltema plugger jeg kan bruke så lenge???

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Thu 29 Mar 2012 08:18
by Torbo2
På toppen av tennpluggene er det noen "rørmuttere", eller hva jeg skal kalle dem, som kan skrus av med en tang. Så bør plugghettene passe. Det ville vært rart om de hadde sluttet med denne muligheten?

Jo da, det er kanskje litt i frekkeste laget å frese rundt me PVen nå, men det er noe pusling igjen, og jaggu krever det litt det og...
Vinduslistene i døra har vært et lite "uløselig problem", men nå fant jeg ut at min venn epoxy kan løse dette. Hullene i filterramma var for romslige etter renovering. Så tok jeg fram epoxyen og foret opp hullene og nå skulle de holde tilstrekkelig. Det er jo 14 hull med skruer i hver ramme som skal holde dem på plass. Antagelig hadde det vært nok med 6-8, men dette er jo "evighetsmaskiner" og skal tåle krig, "storm og stille", så bekymringene er nå borte. I dag skal jeg gå over hullene med en 2,5 mm bor og prøve å få dem på plass. Den hyggelige spenningen har overgått bekymringene.
Om jeg får tid skal også vindusvisker på plass og koble p.lys på h.s. framme, skiltlys og ryggelys. Skal være fornøyd om jeg klarer det. Som regel går det med mer tid en forventet... Håper ikke det har noe med alder, nervøsitet eller annet å gjøre!

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Thu 29 Mar 2012 08:34
by Røber'n
Dæven, jaggu er du rask! Tusen takk for svar. Topp at dette endelig begynner å bli et forum der man kan legge inn en problemstilling, og få svar etter kort tid slik at man slipper stillstand i prosjektet. Godt å ha flinke folk rundt seg! Tenkte egentlig å slette meldingen så ingen skulle se hvor grønn jeg er på dette. Ringte til en svært bilkyndig kompis, og han tipset meg om at det gikk an å ta av den ytre delen. Han glisa godt, men mente jeg nok ikke var den første som gikk på den smellen... :lol:
Da passer det straks meget bedre, og helgens oppstart atter innen rekkevidde! Hvis en god latter forlenger livet, blir jeg en svært gammel mann! Ha en super dag! 8)

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Thu 29 Mar 2012 09:01
by Torbo2
Du er nok langt i fra den eneste som bommer av og til! Jeg kan gå å tenke på en problemstilling i ukevis, før ting faller på plass!
Som regel lærer man best ved å gjøre og ikke bare høre, det er min erfaring... - med min "tynnerbaserte" hudkommelse.

Midt i blinken: Og en ting til, man må bomme noen ganger på "skytebanen" for å blir treffsikker!
Lykke til med tenningnen.

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Fri 30 Mar 2012 22:56
by Røber'n
Sånn ser sukkerbit-prosjektet ut sålangt. Har vært på würth og handla krympekoblinger. De klemmes godt til med egnet tang og varmes etterpå. Det skal veldig mye til å få dem fra hverandre, og jeg blir overrasket hvis jeg får flere problemer med denne delen av ledningsnettet. Når jeg har fått starta bilen og sett at alt virker skal det pakkes pent inn og gjemmes diskret bak luftkanalen til varmeapparatet. Snipp, snapp, borte vekk...

Image

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Sat 31 Mar 2012 07:00
by 445
Røber'n wrote:Tenkte egentlig å slette meldingen så ingen skulle se hvor grønn jeg er på dette.
Er veldig glad for at du ikke slettet meldingen. Du er ikke den eneste som har vært borte i denne situasjonen.
Du blir sikkert ikke den siste heller!

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Sat 31 Mar 2012 07:04
by 445
Røber'n wrote:Sånn ser sukkerbit-prosjektet ut sålangt. Har vært på würth og handla krympekoblinger. De klemmes godt til med egnet tang og varmes etterpå. Det skal veldig mye til å få dem fra hverandre, og jeg blir overrasket hvis jeg får flere problemer med denne delen av ledningsnettet.
Disse krympekoblingene så veldig fine ut.
Det er mulig at du vil angre på disse koblingene en gang i fremtiden. Tror at hensikten med denne sukkerbiten er at det skal være lettere å kunne koble løs frontstykket. Slik var det i alle fall for meg. Har fortsatt sukkerbiten hengende, men skal gjøre noe med den i en ledig (ledning) stund.
Takk for inspirasjonen!

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Sat 31 Mar 2012 08:35
by jangu1@hotmail.com
Den bilen din blir jo i utstillings stand den jo. Tror nok den blir kjempoe fin med det arbeidet du gjør på den. Sukkerbit prosjektet ditt ser kjempe fint ut synes jeg. Tror det er orginalt samme farge på min 544 som det er på din. Men nå skal ikke min bli i orginal farge da. :D

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Posted: Sun 01 Apr 2012 15:18
by Røber'n
Om den blir i utstillingsstand er kanskje ikke jeg den rette til å bedømme, til det har jeg brukt altfor mange timer på å studere småting på rare steder... Den vil jo heller ikke være original når jeg er i mål. Det er vel gjerne sånn at ens egen bil aldri blir helt perfekt, men bilen er fin, og jeg blir fornøyd når jeg får det sånn jeg vil ha det... :D

Jeg er klar over at sukkerbitene gjør det enklere å fjerne fronten, men jeg kan ikke se for meg at det vil skje med det første. Har tenkt å ta ut, og lakkere, dashbordet neste vinter, og mistenker egentlig at jeg kommer til å finne såpass mye groms (irr og dritt) i ledningsnettet at løsningen nok blir å bytte ut mesteparten. Det er også ganske god slakk på ledningene foran der, så hvis fronten evt må av, kanskje for å forenkle motor ut/inn ??? , er det ikke verre enn å klippe og bytte koblingene...