Ventilkalring justeres minst en gang i året, og forandrer seg omtrent ikke. Den er akkurat i grenseland for tikking, så det skulle være ok.
Så de tankene er luket bort....
Men enig i at det er mye sot, og jeg mistenker også sylinderlekkasje, men sylindrene er helt nydelige i overflaten, uten riper og slitasjen er mellom 0,05 og 0,1 mm, altså også helt supert.
Derved tror jeg ikke jeg velger å ta ut stemplene i denne omgang for å sjekke nærmere....
I perioden før jeg kjøpte bilen og en stund etterpå gikk den med manglende eller dårlige ventiltetinger av den halvgode typen. Så jeg tror det har vært starten på sotdannelsen? Det var nemlig lite sot på stempeltoppene....
Jeg har jo ikke akkurat daukjørt bilen...?
Kanskje jeg bør ta ut stemplene å sjekke nærmere? Men bilen står så kjelkete til..... Kunne jo mistenkt knekte fjærer, men det er ikke riper i sylindrene, så mistanken er ikke stor....
Nye ventlstyringer og løtere er /skal på - kanskje også ny D-kam...?
I morgen skal jeg sjekke stempelfjærer og den kammen nærmere, så ser jeg hva jeg må og hva som kan gå?
Faren med å grave er at man kan gå for mye i dybden.....
Alternativet er er å overhale en B18 som jeg har tilgjengelig til en gunstg pris?
Det er ikke lett å ta disse valgene, men bra motor fortjener i alle fall bilen! Alt annet er jo tight og bunnsolid....