Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

CO2 var 3,8 ved forrige EU-kontroll i fjor. Forgasseren er finavstemt ved å finjustere nålhøyden, og derved er CO helt super.
Ventilkalring justeres minst en gang i året, og forandrer seg omtrent ikke. Den er akkurat i grenseland for tikking, så det skulle være ok.
Så de tankene er luket bort....
Men enig i at det er mye sot, og jeg mistenker også sylinderlekkasje, men sylindrene er helt nydelige i overflaten, uten riper og slitasjen er mellom 0,05 og 0,1 mm, altså også helt supert.
Derved tror jeg ikke jeg velger å ta ut stemplene i denne omgang for å sjekke nærmere.... :roll:
I perioden før jeg kjøpte bilen og en stund etterpå gikk den med manglende eller dårlige ventiltetinger av den halvgode typen. Så jeg tror det har vært starten på sotdannelsen? Det var nemlig lite sot på stempeltoppene....
Jeg har jo ikke akkurat daukjørt bilen...?
Kanskje jeg bør ta ut stemplene å sjekke nærmere? Men bilen står så kjelkete til..... Kunne jo mistenkt knekte fjærer, men det er ikke riper i sylindrene, så mistanken er ikke stor....
Nye ventlstyringer og løtere er /skal på - kanskje også ny D-kam...?

I morgen skal jeg sjekke stempelfjærer og den kammen nærmere, så ser jeg hva jeg må og hva som kan gå?
Faren med å grave er at man kan gå for mye i dybden.....
Alternativet er er å overhale en B18 som jeg har tilgjengelig til en gunstg pris?
Det er ikke lett å ta disse valgene, men bra motor fortjener i alle fall bilen! Alt annet er jo tight og bunnsolid....
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Jeg har jo ikke akkurat daukjørt bilen...?
Hørte noe om en Audi som yppet seg på smale Telemarksveier på vei hjem fra landstreffet :shock:
..... men det var sikkert bare rykter..... 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Hva skal jeg svare på det? Det er en del ting der som gjør at en bil, uansett alder kan ha fordeler uten ESP. Og nå den begynner å lugge og bremse så er det litt mer å gå på opp til "grenseland" uten, men det krever mer årvåkenhet. Akkurat i de svingene var ikke de 80 ekstra hestene på Audien avgjørende.
Men jeg slapp han forbi etterpå da veien rettet seg ut, jeg skulle bare sjekke om ESPen hans var aktiv.
Så var det godt å få ut litt sot også... men jeg fikk nok ikke ut så mange brøkdeler av det som viser seg nå, etter åpning av motoren.

Fortsettelse følger med små skritt...
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men enig i at det er mye sot, og jeg mistenker også sylinderlekkasje, men sylindrene er helt nydelige i overflaten, uten riper og slitasjen er mellom 0,05 og 0,1 mm, altså også helt supert.
Derved tror jeg ikke jeg velger å ta ut stemplene i denne omgang for å sjekke nærmere.... :roll:
I perioden før jeg kjøpte bilen og en stund etterpå gikk den med manglende eller dårlige ventiltetinger av den halvgode typen. Så jeg tror det har vært starten på sotdannelsen? Det var nemlig lite sot på stempeltoppene....
Har du ikke hatt opp toppen etter at du kjøpte bilen? Det ligner ikke deg :D

Det ser i alle fall ut som om det vil gjøre godt med ny topp.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Men ventilene var skikkelig nedsotet, nærmest formet som et juletre:
Image
Et tanke-eksperiment:
Hva hadde skjedd her hvis du hadde foretatt en "innvendig motorvask" med et eller annet "lurium" i motoroljen?
Hadde disse sotpartiklene løsnet, så måtte de vel tettet igjen et sted?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Vell, man renset før i tiden med bl.a. Redex (tror jeg det het). Det ble i alle fall mye røyk ut av det. Jeg prøvde det en gang ved å helle i fogasseren, og da ble hele området røyklagt. Man kunne jo ha det i bensinen også, men risikoen er at sotet på ventilstammene løser seg opp til asfalt og så henger ventilene og så er det fare for utette og brente ventiler og motorstopp... Startproblemer og mye rart.
Da jeg brukte det var det en liten efekt, men jeg kan ikke huske at det var vellykket. Kanskje andre har bedre erfaringer?

Jeg er vel også engstlig for hva som skjer når sotflak sniker seg mellom ventiler og seter?

Jeg har nok mest tro på "the hard way". En god kniv og stålbørste holder vanligvis... men det er jo en forholdsvis stor jobb å rense opp på den måten.
Men så slipper man å tenke på pusteproblemer for motoren.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Siden motoren sto der og ventet på sliping av toppen, plukket jeg ut kammen. Den så fin ut nedi løfterhullene, men da jeg målte løftehøyden sist var det noe forskjell og et ukjent mål – i overkant av 10 mm og opptil 10,5. D-kam har jo 10,8, som stemte med resten av karakteristikken for effekt og åpningskurver.
Ved nærmere kontroll viste det seg at det var en D-kam, som jeg trodde, men "velbrukt"....
Image
Dette tok jeg med makro, så det blir jo bra det også...
Jeg kunne se med det blotte øye at det var slitasje, og en var ca. 1,2 mm slitt. De andre var slitt ca. 0,2 – 0,3 mm, men det utgjør 45 prosent ekstra tap på grunn av utvekslingen på vippearnene på 1:1,45.
Image
Denne var mindre slitt, men jeg likte ikke overflaten på toppene:
Image
Så til tross for en sprek motor i utgangspunktet, har nok rundt tjue hester stukket av.
Sjekket løfteren til den dårligste kammløfteren og den så sånn ut:
Image
Så da blir det en ny D-kam ... -med nye løftere.
Jeg vurderte en reserve A-kam som jeg har liggende, men da får jeg ikke noe særlig mer enn det som er nå?
Bunndraget hadde nok kommet på plass, men den er så riktig så riktig slik den er oppjustert nå og snart litt til ...
Så fant jeg fram en forskjøvet kile som også skal gjøre sitt og ta med fordelene som en A-kam gir.
"Pose og sekk", heter det visst ...
Last edited by Torbo2 on Thu 28 Feb 2013 22:43, edited 2 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sotet på innsugningsventilene tror jeg bestemt kommer fra styringene. Det kommer i alle fall ikke fra sylindrene, da oljesot fra sylindrene helst vil ut i eksoskanalene og ikke innsuget. Så da har jeg bestemt meg for å la sylindrene være, selv om det hadde vært fristende med nye fjærer.
- men så hadde det vel blitt lagre, simmeringer osv. i tilelgg så jeg tror det går bra noen år med dette..
Image
Nå kommer det jo ventildeflektorer på de nye styringene på toppen, så da må det vel bli bra, og friskere pust.... :)
Siden det ikke er sot her og oppover i innsuget, tror jeg ikke sotet kommer fra feil blanding...
Image
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Denne var mindre slitt, men jeg likte ikke overflaten på toppene:
Image
Denne var ikke vakker!
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så til tross for en sprek motor i utgangspunktet, har nok rundt tjue hester stukket av.
Steng stalldøra!

Dette er en interessant lærepenge for flere av oss. Slik jeg opplever det har du kjørt en velholdt og sprek bil. Du kan kjøre fra meg som ingenting. Likevel har du såpass stor slitasje i motoren.
Håvard E Johansen

Post by Håvard E Johansen »

En volvo motor.type B18-B20 har vel aldrig vært kjent for å være kresen. Har sett noen slike motorer som i utgangs punktet ikke skulle ha startet. men som gikk greit alikevel. hehe

http://www.autoblog.com/2007/10/26/man- ... 3-million/
Torbo2

Post by Torbo2 »

Dette er imponerende! Tenk å kjøpe ny bil og kjøre med samme bilen i årevis og millioner av kilometer!

Ja, og så er det B18, så da bør jeg vel stole på min også.... Men jeg vil jo ike ha slitte deler i den!
Trolig kunne jeg brukt kammen flere år til, med nye løftere, men vil jeg det?
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:Så til tross for en sprek motor i utgangspunktet, har nok rundt tjue hester stukket av.
Steng stalldøra!

Dette er en interessant lærepenge for flere av oss. Slik jeg opplever det har du kjørt en velholdt og sprek bil. Du kan kjøre fra meg som ingenting. Likevel har du såpass stor slitasje i motoren.
Hmmm, jeg er jo mest glad i at hestene er friske og har spenst.
Nå er hestene i stallen og sparer krefter til våren. Men de skal få godt stell. Så klarer nok vogna bakkene med glans! :)

Nå er ikke antall hester avgjørende, men kvaliteten. Kan tenke meg at mine er som fjordinger?
Kilen skal gi bunndrag og D-kam-løftingen/åpningen og kurvene vil gi nok til at jeg slipper å gire så mye, om alt går etter planen?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Bare en kommentar til det at innsuget ikke hadde sotet igjen og at en derfor ikke kunne ha for fet blanding.. Nå er det vel strengt tatt eksosen som soter igjen ved for fet blanding. Min Fiat med fabrikkoverhalt Weberforgasser gikk pent på tomgang med CO på ca 2,5-3, men sotet igjen det meste av eksos systemet på høyere turtall fordi en luftkorreksjonskanal var tett. Dvs at CO verdien økte med økende turtall. Selv rensesystemet med luftpumpe til eksosen (USA utgave) sotet fullstendig igjen. Innsuget var derimot rent og pent...
Stor indre slitasje i motoren har jo også noe med oljen som er brukt. Har selv nesten havarert en motor på Mobil1. Den var rett og slett ikke egnet med så store lagertrykk som denne hadde (Diesel). Hadde oljeskift hver 7.500-10.000 km (10k er definisjonen for longlife oljer), mens instruksjonsboka sa hver 15.000 km og service hver 30k. Motoren bar preg av unormalt høy indre slitasje selv om jeg synes selv jeg passet den opp veldig godt. Nå går det meste av det jeg har på Royal Purple og det ser ut til å fungere mye bedre både på bensin og diesel biler samt på motorsykkelen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det var faktisk innsugningsventilene som var mest sotet, men ikke over stammen oppover i innsuget. Så da må vel være olje fra stammen som soter ut mot ventilene, tror jeg.
Post Reply