Å hive ut en motor....

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Antar at du mener et løfteåk.
Jeg bruker denne: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garas ... de-601004/
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Volvo1957
Posts: 30
Joined: Mon 02 Apr 2012 23:38
Location: berg i østfold

Re: Å hive ut en motor....

Post by Volvo1957 »

Når jeg hadde ut motoren tok jeg av frontplata. da er det bare rett ut med motoren.
Volvo pv 444LS 1957 (Svart)
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Da er _løfteåk_ i hus. :) Takk for tips 445.

Motorblokka har desverre pådratt seg litt overflaterust mens den har stått og vansmektet. Hva kan brukes for å fjerne dette? Har CRC, men rustolje er vel ikke tingen? Stålbørste?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Tips fra meg. Stålbørste går greit, men ellers kan en jo bruke Ferrobet på sprayflaske (Fosforsyre). Da får en nøytralisert rusta også selv om det ikke er det store problemet da det her er snakk om ting som blir varmt slik at fuktigheten forsvinner. Har du lagret blokka ute eller siden den har blitt så fuktig og rusten?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Enig med Reodor. Ferrobet og stålbørste er bra.
Når du skal male med motormalingen så sørg for svært god ventilasjon og bruk helst verneutstyr.
Malingen inneholder Xylen og tærer på hjernecellene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Reodor57 wrote: Har du lagret blokka ute eller siden den har blitt så fuktig og rusten?
Nei! Den har stått i garasje, men hvis det regner mye renner det litt regnvann inn under porten. Dette, i kombinasjon med mangelfull ventilasjon var tydeligvis nok. Nå har jeg fått meg ekstra ventilasjonsluker, så det bør være løst nå.

Takk for tips. Igjen :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Hvor kan man feste løfteåket? Kjettingene er for korte til å nå motorfestene. Tenker disse boltene her kan brukes til å skru det fast?

(Se http://i57.tinypic.com/11ay36b.jpg . Forumet synes bildet er for stort, for bredt, .... etc, får ikke lastet det opp.)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Bruk topplokkboltene. Det er det de er tiltenkt. Fest diagonalt om du får det til :-). Dvs. Fremre og bakre bolt. Da kan en tilte motoren også. Sveiva skal være fremst.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Bare en ting til her. Håper du har momenttrekker. Om du ikke har kan du like gjerne kjøpe en først som sist. Når du bruker topplokkboltene ((sitter 5stk under toppdekselet også. Ja, vippearmene må av)) som feste for løfteåket må boltene trekkes til etterpå. Husk å ha på topplokket når du løfter slik at du ikke bøyer boltene. Men motoren er ikke kjørbar selv om det er gjort. Den må først få gå seg varm uten belastning overhodet. Deretter skal den avkjøles før man trekker til topplokket på nytt, og justerer ventiler. Først nå er den kjørbar. Deretter kan en kjøre 100mil før en skifter olje og filter og trekker til toppen igjen og justerer ventiler. Så momenttrekkeren får kjørt seg i starten etter at motoren er på plass. Grunnen til de hyppige tiltrekkingene er at toppakningen er av kobber. Denne gir seg av varme og vibrasjoner. Har løfteåket ditt fire festelenker bruker man de to fremste og bakerste boltene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Å hive ut en motor....

Post by Torbo2 »

Kna nevne at toppakningen i tillegg er tykk, men pakning mellom kopperlagene, og den kan sige mye sammen med litt varmeveklingen. Og når den siger slipper strekket i topplokksboltene, og det kan lett lekke kompresjonstrykk og evt. oljetrykk.
Så her lønner det seg ikke å slurve...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Mitt topplokk måtte ettertrekkes ca en kvart omdreining etter varmkjøring første gangen, og ventilene justeres en del. Etter 100 mil var det bare en av boltene som måtte ettertrekkes, men alle ventilene var da for trange etter at de hadde gått seg til i topplokket. Har etterdratt andre temmelig mye etter 100 mil, men de kan ha blitt etterdratt etter varmkjøring før motoren var helt kald, som jo tar noen timer. Mitt lokk ble etterdratt dagen etter varmkjøring med ca 1500 o/min på tomgang ved varmkjøring. Så bildet av motoren. Monter den ferdig untagen toppdeksel og luftfilter. Det sparer du en del knoting på etterpå. Ikke sett i pluggene men dra opp oljetrykket før den startes ved å dra rundt på starteren i ca ett minutt. Så kan du sette i pluggene. Ha gjerne litt olje i hver sylinder også før du roterer den på starteren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Rodtwitt444 wrote:Har et ørlite håp om å dukke opp på høsten en gang - desverre har fritid vært akutt mangelvare for meg siden datter nr 2 ble født høsten 2013.
Hvordan går det med håpet - og motoren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: Å hive ut en motor....

Post by Rodtwitt444 »

Hei folkens!

Motoren ser nå sånn ut: http://tinypic.com/r/2qst4xt/9

Nå har jeg vel alle delene til oljefilteret? http://tinypic.com/r/fc4dvr/9

Her mangler jeg vel en "festering", eller hva det skal kalles? Fjæra har jeg. http://tinypic.com/r/2h83a0k/9
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by Reodor57 »

Motoren ble jo lekker, selv om clutchhuset normalt ikke er malt. Kun alufarge. Oljefilteret mangler fjæra som trykker filteret mot den plata du mangler på motoren. Det skal være en kobberpakning på skruen som holder det hele på plass, og en gummiring mellom motoren og oljefilterhuset. Du mangler en segering på vippearmakselen. Også kalt låsering.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Å hive ut en motor....

Post by 445 »

Dette fins å kjøpe brukt :-)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply