Pål's Volvo 444 -53
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Pål's Volvo 444 -53
Så var det venstredøra. Den var hakket verre enn høyre. Litt liten døråpning og noe ujevnheter nederst.
Først litt lett justering:
Så flytter jeg knekken ut en millimeter ved å massere kanten nedover. Treffsikkerheten er bedre med dor, men forsiktig!
Det ble bedre åpning, ja.
Måtte frem med tinnsparkelen her:
Her også:
Sånn, ser dørene bedre ut. Masse pussing og finsparkling nå, så snakker vi.
Først litt lett justering:
Så flytter jeg knekken ut en millimeter ved å massere kanten nedover. Treffsikkerheten er bedre med dor, men forsiktig!
Det ble bedre åpning, ja.
Måtte frem med tinnsparkelen her:
Her også:
Sånn, ser dørene bedre ut. Masse pussing og finsparkling nå, så snakker vi.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Pål's Volvo 444 -53
Jeg er nok en gang imponert over din fantastiske nøyaktighet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Pål's Volvo 444 -53
Jeg og, ....så imponerende...hilsen fra en i 4de "divisjon" ...
Re: Pål's Volvo 444 -53
Takk for skryt, gutter. Inspirerende at noen vil følge med på mitt laaangtidsprosjekt
Litt oppretting i kveld også. Jeg har hatt en mistanke om et tykt sparkellag over bakhjulet, og med litt sliping fikk jeg bekreftet det. 2 millimeter tykt hvertfall, det er langt over toleransen. Så jeg gikk inn til plata, og det avslørte et søkk med et litt høyt område på nedsiden.
Jeg brukte den spisse hammeren. Den lager små bulker der det er for lite plate, altså høyeste punktet, og strekker den forsiktig ut.
Da blir plata sånn etter hvert:
Når formen begynner å bli bra, så jevner jeg det hele ut med flat hammer og bakanslag.
Det gjenstår fortsatt litt finjustering lenger oppe, men jeg er fornøyd så langt. Minst mulig sparkel er målet!
Litt oppretting i kveld også. Jeg har hatt en mistanke om et tykt sparkellag over bakhjulet, og med litt sliping fikk jeg bekreftet det. 2 millimeter tykt hvertfall, det er langt over toleransen. Så jeg gikk inn til plata, og det avslørte et søkk med et litt høyt område på nedsiden.
Jeg brukte den spisse hammeren. Den lager små bulker der det er for lite plate, altså høyeste punktet, og strekker den forsiktig ut.
Da blir plata sånn etter hvert:
Når formen begynner å bli bra, så jevner jeg det hele ut med flat hammer og bakanslag.
Det gjenstår fortsatt litt finjustering lenger oppe, men jeg er fornøyd så langt. Minst mulig sparkel er målet!
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Pål's Volvo 444 -53
Dette er rene læreboka!
Gleder meg til neste innlegg.
Gleder meg til neste innlegg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Pål's Volvo 444 -53
445: Håper ikke jeg villeder noen her inne da. Det trenger nemlig ikke å være riktig alt jeg gjør. Tro meg, jeg vet det
I dag ble det endelig litt tid til PV-n igjen. Søndagene blir bra dager når jeg får pusle litt i garasjen.
Jeg fortsatte jeg med bakre høyre side. Fjerning av gammel lakk, sparkling og pussing. Det er ikke så spennende å poste bilder av, men her er noen likevel:
Her er det rensket, og første lag med sparkel påført:
Etter pussing. Det blir ikke igjen så mye sparkel på bilen, og det er bra. Bare masse støv i garasjen...
Noen lurer sikkert på hvorfor jeg tar bort all lakken. Jeg tenkte opprinnelig på at det kun skulle pusses ned der det var skader. Men bilen har gitt meg så mange overraskelser at jeg vil fjerne all gammel lakk og sparkel. Jobber jeg meg ned til ren plate vet jeg alt. Ingen flere overraskelser.
I dag ble det endelig litt tid til PV-n igjen. Søndagene blir bra dager når jeg får pusle litt i garasjen.
Jeg fortsatte jeg med bakre høyre side. Fjerning av gammel lakk, sparkling og pussing. Det er ikke så spennende å poste bilder av, men her er noen likevel:
Her er det rensket, og første lag med sparkel påført:
Etter pussing. Det blir ikke igjen så mye sparkel på bilen, og det er bra. Bare masse støv i garasjen...
Noen lurer sikkert på hvorfor jeg tar bort all lakken. Jeg tenkte opprinnelig på at det kun skulle pusses ned der det var skader. Men bilen har gitt meg så mange overraskelser at jeg vil fjerne all gammel lakk og sparkel. Jobber jeg meg ned til ren plate vet jeg alt. Ingen flere overraskelser.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Pål's Volvo 444 -53
Ingen avvik på toleransekravene her nei...artig...
Med så lite forbruk av sparkel så handler du vel på "øverste " hylle?
Kan du meddele merke, og gjerne grunnen for valget?
Flott arbeid...
Med så lite forbruk av sparkel så handler du vel på "øverste " hylle?
Kan du meddele merke, og gjerne grunnen for valget?
Flott arbeid...
Re: Pål's Volvo 444 -53
Høres ut som du også er giftpals wrote:445: Håper ikke jeg villeder noen her inne da. Det trenger nemlig ikke å være riktig alt jeg gjør. Tro meg, jeg vet det
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Pål's Volvo 444 -53
Dette er vel helt oppskriftsmessig. Vet du "alt" så slipper du å lure.pals wrote:Noen lurer sikkert på hvorfor jeg tar bort all lakken. Jeg tenkte opprinnelig på at det kun skulle pusses ned der det var skader. Men bilen har gitt meg så mange overraskelser at jeg vil fjerne all gammel lakk og sparkel. Jobber jeg meg ned til ren plate vet jeg alt. Ingen flere overraskelser.
Igjen flott arbeid. Gleder meg til neste oppdatering.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Pål's Volvo 444 -53
Car System Multi Soft 2k fra Vosschemie, kjøpt hos Gasolin. Skal være en kvalitetssparkel til proffbruk, uten at jeg kan si å ha særlig annet enn reklamen å vise til som dokumentasjon. Men den var ikke billigst, hvertfall.nila61 wrote: Med så lite forbruk av sparkel så handler du vel på "øverste " hylle?
Kan du meddele merke, og gjerne grunnen for valget?
Flott arbeid...
Å ja. Godt at hørselen blir selektiv etter hvert.445 wrote:445: Høres ut som du også er gift
Takk igjen, 445. Jeg kan like godt gjøre ordentlig arbeid når det først har ballet på seg så voldsomt. Blir nok ikke ferdig i morgen heller445 wrote:Dette er vel helt oppskriftsmessig. Vet du "alt" så slipper du å lure.
Igjen flott arbeid. Gleder meg til neste oppdatering.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Pål's Volvo 444 -53
Nå har det gått en måned siden forrige oppdatering
Et helt forum venter i spenning på om det har skjedd noe mer hos deg
Et helt forum venter i spenning på om det har skjedd noe mer hos deg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Pål's Volvo 444 -53
Jøss som dagene går! Det har nok ikke skjedd særlig mye med PV'n siden sist. Jaja, jeg har avdekket noe småtteri da.445 wrote:Nå har det gått en måned siden forrige oppdatering
Et helt forum venter i spenning på om det har skjedd noe mer hos deg
Et tykt lag med sparkel, gitt! Bakvinduene har vært skiftet, og tilpasning av skjøten har ikke vært særlig vellykket. Vises godt på bildene nedenfor. Dermed har man dekket til dårlig håndtverk med masse sparkel.
Dette er det ikke mye jeg kan gjøre med. Jeg kommer ikke til å kappe opp skjøten, men det blir brukt tinn og ikke glassfibersparkel hvertfall. Bilen blir nok en kilo tyngre etterpå, hehe.
Det blir ikke PV-arbeid i helga heller, men etter det skal det begynne å bli noen ledige helger og hverdager håper jeg. Oppdatering følger om en stund
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Pål's Volvo 444 -53
Det ble litt tid i dag likevel. Skraping av gammel lakk og sparkel. Her bruker jeg forresten en hurtigmetode. Blåselampe og tapetskrape. Varm opp lakken forsiktig, ikke så varm at den bobler, så er det bare å skrape forsiktig i lange remser:
Det ser ikke så ille ut på bildet, men det er ca 1,5mm høydeforskjell på det verste over bakruta.
PV'n ble litt tristere nå, etter hvert som gråfargen forsvant. Håper det ikke blir alt for lenge til det kommer farge på den igjen.
Det ser ikke så ille ut på bildet, men det er ca 1,5mm høydeforskjell på det verste over bakruta.
PV'n ble litt tristere nå, etter hvert som gråfargen forsvant. Håper det ikke blir alt for lenge til det kommer farge på den igjen.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Pål's Volvo 444 -53
Se der, det var jo et synlig resultat av en søndagsjobb.
Når du sier blåselampe, er det gassbrenner av "skismøringstypen", eller gammeldags blåselampe på bensin/parafin?
Hvordan er det med morsomme gasser med denne metoden? Bør man bruke maske?
Når du sier blåselampe, er det gassbrenner av "skismøringstypen", eller gammeldags blåselampe på bensin/parafin?
Hvordan er det med morsomme gasser med denne metoden? Bør man bruke maske?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen