Eiriks PV 60-modell

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2

Re: Eiriks PV 60-modell

Post by Torbo2 »

Så fikk jeg lodda på festebraketten til grillramma på reservegrillen:
Image
Og bak der er det selvfølgelig sinkrgunnet, og så litt til etter lodding, men ikke i kveld...

Og den sitter på baksiden her helt til venstre, med tre "feite" loddepunkter. Regner med at det holder.... :roll:
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da var blinkersen og parken klar:
Så var det bare å rense, pusse, mekke og lodde:
Image
Det måtte jo pusses rent:
Image

Demontere tapp. Her måtte jeg borre ut en kobbersplint med en 1 mm tykk borr for å kunne trekke ut kontaktpinnen:
Image
Beskyttet med sinkgrunning på begge sider, også under reflektoren:
Image

Her med ny kulepennfjær:
Image

Ferdig loddet:
Image
Loddinger beskyttet med epoxy – også for å unngå knekk ved loddepunktene:
Image
Ferdig:
ImageFerdig med epoxy:
Vurderer å bruke glasslykter?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det med julepresang var ikke tull! Om tiden strekker til skal jeg lage en retrobordlampe. :D
Kaste noe, jeg nei? Når fabrikken har brukt masse tid på å beregne parabolen for lyset kan jo ikke det går til spille? :lol:
Om noen sleit med å beregne paraboler i mattematikken og følte at det var bortkastet, så har i alle fal lyktefabrikanter tatt formlene i bruk, så noe av den slitsomme mattematikken blir jo brukt til noe....
Evt. førstørre (doble) formen og lage en retroskjerm til kjøkkenet? Det kan la seg gjøre ved hjelp at foto, utskrift, lage pappmals osv...
Jeg pusset den gamle rein og puttet den oppi elektrolyse-bøtta med en skje zalo og litt salt og satte på en sølvskjei på plusspolen og koblet reflektoren til minus og satte på 10 volt og en ampere i en halvtime. Og tror du ikke den ble belagt med sølv.? :shock:
Litt puss og så ble den ok. Siden det virket skal jeg la strømmen spise litt mer av skjeen slik at jeg får et enda tykkere lag med sølv og så skal jeg polere med poleringsutstyret. Vil vente med det for å sikre god elektrisk/elektrolytisk forbindelse i elektrolysebøtta.
I stedet for zalo skal jeg kjøpe kautstiksoda for å bryte ned vannetsoverflatehinna... De små rustporene skal får lov til å være der, men de er frie for jernoksid.
Foreløpig, kun pusset med slipepapir 800: Kanskje den ikek skal være blankere?
Image
En ting er å pusse opp selve bilen, men jeg vet ikke om jeg kan anbefale å pusse opp lyktene som skal brukes på denne måten? :roll: :lol:
Last edited by Torbo2 on Wed 30 Nov 2011 00:08, edited 1 time in total.
Håvard E Johansen

Post by Håvard E Johansen »

Du store, det her lurer jeg mer på? hvordan så skjeen ut etterpå? satt beleget godt fast i lykta.
Hvorfor salt?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Håvard E Johansen wrote:Du store, det her lurer jeg mer på? hvordan så skjeen ut etterpå? satt beleget godt fast i lykta.
Hvorfor salt?
Skjea var litt porøs i overflaten og har nok gått ned i vekt.
Det var jo mest en test, derfor brukte jeg saltvann for å lede strømmen god i den elektrolyttiske prosessen. To zalodråper for at saltvannet skulle får god kontakt med stålet, flyte ut på reflektoren, uten små boblert... Ellers har vann samme egenskap som flytene tinn på en rustfri flate, ruller bare bortover i små kuler...
Prøvde å pusse igjennom sølvoverflaten, og det viste seg å være ganske tykt. :shock:
Og det satt fast som sølvlodding på stål! Pussa som fy, for å være sikker, men det satt som skutt fast! :shock:
Siden det virket bedre enn forventet, skal jeg fullføre prossessen og da skal jeg kun bruke kaustiksoda. :)

Blir det dårlig flyt i elektrolysen tar jeg en en spiseskje med salt i bøtta. Overflaten til stålet må være gullende rent, ikke fingeravtrykk en gang. Bruker Aceton for sikkerhets skyld.
Det trenger jo ikke bli superoverflate, men det ser ut som det kan bli det likevel... :?:
Håvard E Johansen

Dette fikk jeg lyst til å prøve selv, kustiksoda har jeg nok av. 25kg trur jeg. hehe, vi har det på jobben. blir brukt i tanker på lasteskip, vi har 1tonn eller noe sånt.
Hvordan tror du at det blir? tror du det blir en beskyttelse, lik nikkel?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Nesten så det hadde lønnt seg å kjøre ned til deg for å bomme litt, da jeg kjøpte kaustiksoda i dag kostet en halv liter 79 kroner. :)
Tok en ny time med kaustiksoda i ca. 12 volt og en ampere og fikk lagt på litt mer. Med k.soda ble vannet renere, men prosessen ble litt tregere og skjea ble svart. I går med salt, ble den grå. Så salt er nok mer effektivt, men det er jo k.soda som er anbefalt. :roll:
Men det nye belegget ble fint og så polerte jeg det med metallpolish, hadde ikke sølvpuss hjemme. Men som sagt dette skal jo bli en retrogreie, så den skal vel ikek være for "ny og blank"? :?:
Sølv kan jo være rustbeskyttelse, f.eks. på lokket til spenningsregulatoren, skruer o.a. Det lokket har fått rustprikker etter av det ble lakket med klarlakk for to år siden.
Kanskje toppdekslet kan førsølves om jeg skal være optimist? To omganger med halvparten oppi bøtta først og så snu den opp ned i bøtta? Nå er toppdeslet kun pusset rent med klarlakk på, og det er neppe holdbart og jeg ikke vokser eller holder et tynt lag med olje på.... Få se.
Til strmfosyning går det nok fint med en vanlig hjememlader elelr et batteri, er det p å12 volt, kan du sette en blinklyspære i seire med den ene strømlederen slik at du får begrenset strømmen ig elktrolysen?? DEt er jo bare å prøve, ev.t koble til multimeter for å sjekke at ikek tingene koker for mye? Litt mer tid er nok bedre... :?:
- kunne jo selvfølgelig prøvd slipeutstyret, men fikk ikke tid i kveld...
Håvard E Johansen

Ja. det var litt av en pris, for caustiksoda. særlig om en skal bruke endel.
Jeg har brukt det til lakkfjerning å. Virker ganske så bra der å. selv på orginal gøteborg lakk.
Blandet 1\3, Brukte kokende vann.
Obs... hell pulveret pent!! ikke hiv oppi masse på engang, opp i vannet, ikke omvendt!!!. for andre som leser det her, som ikke har gjort dette før.
Skal se om jeg får fikset meg en strømkilde, min bror driver som elektriker.
men vil ha et som jeg kan justere volt+amp.
Julegave kansje, hehe
Torbo2

Post by Torbo2 »

I dag hvor man har haugevis av ladere i skuffer og skap, vil jeg tro at noen av disse kan være bra nok? De fleste er vel litt svake, er det vel bare mer tid som skal til? Men det er jo alltid hyggelig med en julepresang! :)
Kommer vel helt til å forsike ting først og fremst, fint det også i forhold til rust! Kan ikke bruke opp alt arvesølvet heller?
Kanskje tinn også går?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg hadde en liten ekspedisjon i garasjen i ettermiddag for å finne et stykke eksosrør. Og hva dukket opp der? Godt gjemt lå to SU-ere, ferdig sats. :D
Image
Om hva gjør jeg med det? Det skal i alle fall ikke ligge i garasjen! :)
Så fant jeg en turbo til Dauphinen, et passende "fritt" grenrør som matsjer med SU-ene og mye annet rart. Og øverst på hylla lå et forniklet toppdeksel til B16, ja, ja, da sparer jeg noe av arvesølvet i forniklingsbøtta...
Ja, ja, vell, mvell, tror ikke det blir tid til å gjøre noen med det på en stund!
Har vel mer enn nok med å pusle i sammen de andre tingen på PV-en...
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Slikt bør jo ikke støve ned i boden - har du ikke et vitrineskap i stua? :lol:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja, men det er fullt! Men jeg kan jo hive ut noen glass! :lol:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Forresten:
Nei da hlyshaug, dette er ikke ventilløfteren din! Det er heller ikke speilbilde av sylinderen din! Slapp av....:lol:
Image
Det var litt kaldt i dag, så jeg måtte varme meg litt på sveiseapparatet. Og hva varmer mest, jo, gassapparatet! :roll: :)
Prøvde meg litt på PVen, å få på rullgardinen framme, men det var mer C-moment enn jeg klarte i kuldegrader ...
Så fant jeg et stykke eksosrør i passende dimensjon og sagde av en passende lengde – 65 mm, og sveiset på et lite lokk på enden. Det skal altså bli en pæreholder til retrolampa!
Eksosrør? Jo, hmmmm tenkte jeg, klarer den å slippe igjennom eksos, må den vel klare å slippe igjennom strøm også! :roll:
Den var litt trang, men med noen slag på ambolten så øket dimmen er halv mm og gikk rett innpå der hvor det satt en 12 voltspære før ... Den skal ikke limes, kun sitte med presspasning.
Image
Etter et par timer i sølvbad ble den ikke så veldig blank, men den er jo kun pusset, og det skal være en helhet med reflektorens bakside.
Vet ikke hva jeg skal gjøre med reflektorens skarpe ytterkant? Med den må vel få litt beskyttelse? Også for å få den stivere?
Gode råd mottas! :roll:

Bli lys, så ble det lys! Var det en "kjendis" som sa.... :roll:
Ferdigbadet i bøtta og ikke polert - kun pusset (den skal være sånn!): "Industrilys", heter det visst...
Brukte den også til fotolys for å teste, og du verden for et mykt og varmt lys, nå blir jeg virkelig usikker på om jeg bør ha den selv? og heller skal kjøpe julepresang?
Image
Skal ta meg sammen i morgen og se på PV-en! Sier se på, så lover jeg ikke mer enn jeg kan holde, for jeg må kjenne litt på tempen? :roll:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Denne skal på. En gammel halvert lampeholder som jeg pusset blank. Og som sokkel skal jeg bruke en tung sak jeg fikk på sveieskurset...
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

I dag? Nordavind fra alle kanter! Kunne den ikke heller vært flau?
Ut å få kroppen stiv? Nei, det blir vel ikke så mye PV-mekk i dag heller! :(
Da er dagens spørsmål? :?:
Når er den egentlig flau?
Post Reply