Å hive ut en motor....
Re: Å hive ut en motor....
Viktig å pumpe opp bensin før du starter. Er håndpumpe på bensinpumpa. Kontakten på torpedoveggen? Er det strømbryteren for hovedstrømmen? I så fall bør den byttes. Den skal ikke bli varm! Som en nødløsning kan en koble ledningene til samme kontakt. Prøv også med litt startgass for da belaster du ikke systemet så mye.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Da starter bilen (igjen)! Men urent trav desverre, virker som om den bare tenner på 3 av sylindrene. Ujevn gange og mye vibrasjon. Så jeg tenkte å gå over tennpluggene med gassbrenner for å svi av evt. gjenværende sot på dem. Noe annet som bør sjekkes? Ventiler?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Regner med at du har justert ventiler før du startet den. Sjekk at alle ventiler er med. Ta av toppdekselet og ta ut pluggene. Da kan du rotere motoren enklere og se om ventilene er med. De kan justeres med en åpning på samtlige til 0,45mm til motoren er kjørt varm første gang. Deretter trekker en til topplokket på nytt og justerer ventilene på nytt. Da kan innsug være 0.4 og eksos 0.45. Gammel rotor og fordelerlokk kan også få motoren til å gå dårlig. Kan være en ørliten sprekk i det som fører gnisten på ville veier. Neste er å sjekke manifolden om den er tett og uten sprekker mellom innsug og eksos. Om ikke alt dette vjelper sjekk om forgasseren er helt plan i bunnen. Etter dette om det ikke hjelper. Call 911 .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Har du fått nytt nummer, Reodor?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Er vel heller en annen måte å skrive HJÆLP på. Normalt skal disse motorene gå bare en rasler med nøkleknippet. Har jo 2 1957 modeller med denne motoren og vilt forskjellig oppsett av tenning og forgassere, men får de bensin og gnist starter de promte. Selv den utslitte haugen av en duett vi hentet i Tønsberg den gangen startet etter 20 års stillstand bare den fikk bensin og strøm. Går den ikke må det være noe fundamentalt feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Da har jeg gått over ventiler og tenning på nytt og nå går'n helt fint - igjen
Men nå lekker den bensin fra pumpa. Det er jeg 99% sikker på at den ikke har gjort tidligere. Det lekker fra undersiden. Bytte membran?
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Men nå lekker den bensin fra pumpa. Det er jeg 99% sikker på at den ikke har gjort tidligere. Det lekker fra undersiden. Bytte membran?
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Gratulerer med oppstart!
Sikker på at glasslokket ligger godt an mot gummiringen, og at det er skrudd godt nok til?
Sikker på at glasslokket ligger godt an mot gummiringen, og at det er skrudd godt nok til?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Hvis du ikke får bensinpumpen tett, så har jeg renovert pumpe til salgs.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Takk for det. Skal ha ut pumpa til helgen og sjekke tilstand.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Sånn ser pumpa ut. Endel møkk, men ingen åpenbare skader på membran eller pakninger. Tror jeg investerer i ny membran likevel, denne virker "gammel" og stiv. Er antakeligvis minst 30 år gammel... Lekkasjen kom da også såvidt jeg kunne avgjøre fra undersiden.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Nåja. Ved nærmere ettersyn.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Bare å si fra hvis du går for en renovert pumpe i stedet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Hei folkens!
Da har endelig tiden kommet for å avslutte denne tråden. Har byttet membran og ventiler i bensinpumpa, så nå går den som en klokke, uten lekkasjer. Nå gjenstår å gå over bremser, samt et utall tilstramminger av toppen...
Tusen tusen tusen uendelig mange ganger takk til alle dere som har bidratt med tips og hjelp. Jeg har igjennom denne prosessen tilegnet meg masse ny kunnskap og, ikke minst, selvtillit.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Da har endelig tiden kommet for å avslutte denne tråden. Har byttet membran og ventiler i bensinpumpa, så nå går den som en klokke, uten lekkasjer. Nå gjenstår å gå over bremser, samt et utall tilstramminger av toppen...
Tusen tusen tusen uendelig mange ganger takk til alle dere som har bidratt med tips og hjelp. Jeg har igjennom denne prosessen tilegnet meg masse ny kunnskap og, ikke minst, selvtillit.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Glemte bildet. Ute av garasjen, for egen maskin.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Gratulerer! Og god påske!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen