Reodor57 wrote:Ellers så tror de at vi er komplette idioter som ikke får til å sette det sammen igjen. Åpnet en gang en Bosch injection på en porshe 928. Fant ut i ettertid at ikke en gang Bosch overhaler disse selv. Vel, etter litt søking på internett og grundig bruk av lupe og topp renslighet ble den tett og virket igjen

. Lupe måtte til for å finne et lite luftehull i en metallmembrab som måtte plasseres riktig. Husker ikke om det var k-jetronic, men det gikk rør til alle 8 sylinderne ut ifra enheten. Så dette har jeg tro på at du får til Torbo2

. Ellers ler jeg hver gang jeg kjører forbi et Audiverksted. Troskyldige folk som går inn og kjøper bil på fremsiden og kø av folk til verkstedet på baksiden. Det finnes bare en ting som er mindre fornuftig, og det er båt. Det er dyrt og dårlig det. Instrumenter som står ute er ikke en gang vanntetthet! Levetid maks 5år. Lista er lang, men egner seg ihvertfall ikke her. Nå er det rydding av plass for hjemvendte veteraner.
Oi sann! Her var det mange sannheter! Godt det ikke er bare meg som ikke tar for gitt at ting ikke kan repareres! Det er så lett å si selger/verskted at det er bare å bytte, når de selv slipper å betale. Eller er det for at ikke noen skal se hvordan motoren ser ut innvendig? - Et dårlig rykte kan jo spre seg... også fra en mekaniker...
Skoda i Bæreum sa også - litt motvillig at disse motorene ikke var like bra som de gamle firesylindrete.
"kø på baksiden" ! he he... - men jeg må vel si jeg syns synd på dem....
En i NAF som var/er bruktbilekspert, testet mest bruktbilkjøp sa?: "Du må da ikke kjøpe et VAG-produkt"!
Han sa det etter at jeg hadde fortalt om min... dessverre.
Men min andre Skoda med 1,4 liters motor (Skodas egen med støtstenger) er rake motsetningen ang. motoren.
De varer lengre enn biler, troligen?
Det er det bare toppakningen som kan gå, og den kan man skifte på et kvarter... ca...
Dette er "high tech -motor" på sitt verste! Lett og "miljøvennlig", bruker hele 0,01 liter mindre per mil enn den andre. Men ti ganger mer olje.
Nesten sikker på at forskjellen er enda større ved måling på fabrikk og ved godkjenning, for å få ned avgiftene?
BAre litt til... Jeg blir nesten målløs når jeg ser på detaljene inni denne motoren. Kjedehjul og strammersystem som bare venter på å hoppe. Skruer og gjenger i toppen - 6 mm rett i blokka som skal holde kammen på plass, remstremmer med svake gjenger, skruer i bløtt metall som ikke tåler tolvkantpiper. Registerkjede - langt og enkelt som streker seg. ventilløftere som beker seg om man ikke bruker den dyreste syntetiske oljen, som er så tynn at den er nødt til å forsvinne ut bak.
Miljøvennlig - heter det!
Og trangt som fy i motorrommet... Stopper der før jeg blir dårlig..
Forresten så er ventilsetene i bløtt stål! Lett å bearbeide. Men med tynne fislete ventiler med 6 mm stamme og dårlige styringer, så kan det lett bli skjevslitasje. Det skjer på alle, iføge diverse forum.
Det blir som på 50 og 60 tallet - overhaling hver 60 000 - 100 000 km i heldigste fall.
Bare med den lille forskjellen: Motoren kan ikke demonteres under topplokket - advarsel fra fabrikken!
Kjøp ny eller vrak bilen helst...
Prøvde å få tak i brukt byttemotor, men det var ikek lett. Fikk tak en nesten gratis som hadde hadd kjede-hopp (vanlig), og brukte noen deler fra denne.
Men det var hakk i blokka/sylindrene, så jeg måtte hone opp min egen. Men den ble fin - så langt!