Jepp, 4-trinns.Torbo2 wrote:Med girkasse også. 4-trinns?
445 1957 "Skrotbilen"
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Gratulerer!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Jeg ble fortalt av han jeg kjøpte av at jeg måtte bytte trøsterlageret, da det han hadde montert var for kort. Han mente jeg kunne bytte dette ved å skru av et deksel under clutchen. Stemmer dette, eller må jeg ha av girkassa for å komme til?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Girkassa må nok ut eller trekkes ut for å skifte.
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Girkassa må av, men det er jo grei skuring når motoren ikke sitter i bilen. Bare å løsne de fire umbrakoboltene som sitter inn mot clutch huset. Bytte lageret og sette kassa tilbake på plass. Piece of cake . Vedr utbytting av motoren, så går det med girkassa på plass, men den må heves tilnærmet vertikalt. Bør da ha en motortilter/justerbart løfteåk festet i kroken. Har brukt elefantkran de siste gangene og det fungerer greit det også.
Lykke til med jobben! (Må vel endre navnet på den også nå vel.. "Skrotbilen" blir liksom feil når motoren er et smykke)
Lykke til med jobben! (Må vel endre navnet på den også nå vel.. "Skrotbilen" blir liksom feil når motoren er et smykke)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Siden girkassa må av når alt er ute, er det jo reit å sette den inn etterpå. Så sparer du plunder...
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Som beskrevet tidligere på forumet har jeg også satt inn 4-trinns kasse. Jeg er kjempefornøyd.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Jeg har 4-trinn fra før så jeg håper det skal gå greit. Nå vet ikke jeg om jeg har M4 eller M40, jeg vet ikke om det betyr noe?445 wrote:Som beskrevet tidligere på forumet har jeg også satt inn 4-trinns kasse. Jeg er kjempefornøyd.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.
Det blir sikkert uansett, som alltid, noen overraskelser
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Her er en grei tråd:
http://www.sure-vent.com/M40Trans.htm
Det ser ut til at det er jevnere sprang mellom girene i en M40-kasse. Kortere giring mellom 2 og tredje
Det betyr vel ikke så mye i praksis...?
Skjemaet viser også at det er høyere utveksling i en M41D kontra -J, om det skulle være aktuelt?
Det kan se ut som spranget fra 4. til 5. -gir er noe høyt her, men regner med at han som har satt opp dette har gjort en grundig jobb....
Det må også nevnes at klutsjakslingen må kortes litt for å passe i en B16-motor. Eller borre dypere hull inn i veiva.
men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?
http://www.sure-vent.com/M40Trans.htm
Det ser ut til at det er jevnere sprang mellom girene i en M40-kasse. Kortere giring mellom 2 og tredje
Det betyr vel ikke så mye i praksis...?
Skjemaet viser også at det er høyere utveksling i en M41D kontra -J, om det skulle være aktuelt?
Det kan se ut som spranget fra 4. til 5. -gir er noe høyt her, men regner med at han som har satt opp dette har gjort en grundig jobb....
Det må også nevnes at klutsjakslingen må kortes litt for å passe i en B16-motor. Eller borre dypere hull inn i veiva.
men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Jeg håper det, men det er kanskje en grunn til at det trøsterlageret var for kort? Kan det tyde på at noe ikke stemmer? Time will show da jeg får det ut og fram...Torbo2 wrote:Men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Du kan måle om det er forskjell på kløtsarmens stilling på bilen, kontra kløtsjarmen som skal inn når begge begynner å ta..
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Jeg har laget meg en kjetting med "ører" for å løfte ut motoren. Hva fester dere kjettingen i da dere skal løfte ut en B16?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Du ser noen eksempler litt ned i denne tråden.
Manifold, topplokksbolter, vannpumpe. Mange muligheter.
Manifold, topplokksbolter, vannpumpe. Mange muligheter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Fremre og bakre topplokksbolt diagonalt er det som er best. Disse boltene er ment for utløfting av motoren noe de andre småboltene ikke er. (Vannpumpe og manifold) småboltene blir lett skjeve, og skjevbelastninger blir det tro du meg. Topplokksbolten tåler at motoren i prinsippet løftes etter en bolt når det står på som vørst.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Antar at med ny motor bortfaller ønsket om at jeg skal ta med topplokk?445 wrote:Hvis du kommer på Oslo & Akershus sitt smøretreff så skal jeg ta med to topplokk dit.
Da kan du jo se om et av dem kan være et greit utgangspunkt.
Hvis du likevel vil at jeg skal ta dem med, så gi meg beskjed. Håper vi sees på smøretreffet likevel.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen