konverteringssett til skivebremser pv
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Har montert støtdempere på pven med skivebremser kommer med bilder på en løsning .
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Legger ved noen bilder av montert støtdemper ,og om hvordan jeg har gått fram.Av materialer jeg har brukt er flatjern: 25 ganger 15mm.Bolten til støtdemperen er 16mm diameter 60mm lang,den er skrudd inn i flatjernet som er gjenget med 16 mm gjenger,den nederste bolten er 14mm 60mm lang og går igjennom det nederste eksisterende støtdemper feste og skrudd inn i flatjernet ned oppgjenga 14mm gjenger.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
VAkkert! Men må festet forhøyes? - I stedet for bare å forlenge bolten?
Re: konverteringssett til skivebremser pv
har forhøyd støtdemperen, slik att styrearmen går fritt under den uten å berøre hverandre.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Ja, nå ser jeg det. Da trenger du altså ikke flytte demperen til andre siden... Om jeg forstod det riktig?
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Originalt står støtdemperene i bakkant,ved montasje av skivebremser er bremsecaliperen satt i bakkant.Derfor må støtdemperene festes foran ellers ville dem ta borti bremsecalipterene.Dette for ordensskyld.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Skjønner. Er den blitt mye hardere på pedalen?
Re: konverteringssett til skivebremser pv
har prøvd den en liten tur har blitt en del hardere pedal,men iforhold til bremseeffekten og jevnere bremser er det en helt ny verden.Viss en har muligheten til å bygge omer vel hvert å prøve.Driver nå bygge om til bremsekraftforsterker på pven kommer tilbake med bilder og opplysninger.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Er det en separat Girling-bremseforsterker du har fått tak i? Skrudd sammen (lettest å reparere), eller den som er vridd sammen?
Jeg har overhalt et par slike de siste årene og har noen tips om du kan bruke dem?
Den minste sylinderen for styrestemplet inni bør hones opp slik at det går lett. Det er ikke så lett, da det er liten sylinder. Fjæren som sitter der er også i svakeste laget. Den kan med fordel få en hjelpeflær inni for å sikre retur, eller nøytral stilling. Ellers kan bremsene lett henge.
Fjæren:
Stempelet har to dimensjoner, og det er den minste som kan gå tregt. (til venstere på bildet).
Pass også på de små styreventilene av baklitt, som lett kan knekke.
Ved lufting trengs mye bremsevæske for å pøse igjennom systemet.
Håndbok for servoen finner du på P1800-forumet i Sverige. Kan lastes ned.
Jeg vil anbefale to krets-system. Tokretspumpe er beskrevet her på forumet. Alternativ to er å splitte den ene kretsen fra pumpa. En rett til bakhjulene og en via servoen til forbremsene. Billigste løsning. Og OK: Alternativ kan man montere inn mindre bremsesylindre bak for å får bedre bremsekraftforhold. Alternativ tre er å sette inn bremsekraftreduksjon (trykkbegrenser) til bakbjulene.
Risikoen med skivebremser framme er at det blir for mye bremsekraft bak, forholdsvis. Bare litt OBS. Slikt er du vek kjent med…
videre går det med mye bremsevæske som må "spyles" igjennom for å få ut lufta. Så her bø man bruke økonomimentoden og samle opp væska i en flaske ved lufting.
Siden du har våget deg på dette prosjektet, har du vel god insikt. Om du ikke har bruk for alle tipsene her, kan det kan skje være noe å tenke på for andre som har slike planer?
Jeg har overhalt et par slike de siste årene og har noen tips om du kan bruke dem?
Den minste sylinderen for styrestemplet inni bør hones opp slik at det går lett. Det er ikke så lett, da det er liten sylinder. Fjæren som sitter der er også i svakeste laget. Den kan med fordel få en hjelpeflær inni for å sikre retur, eller nøytral stilling. Ellers kan bremsene lett henge.
Fjæren:
Stempelet har to dimensjoner, og det er den minste som kan gå tregt. (til venstere på bildet).
Pass også på de små styreventilene av baklitt, som lett kan knekke.
Ved lufting trengs mye bremsevæske for å pøse igjennom systemet.
Håndbok for servoen finner du på P1800-forumet i Sverige. Kan lastes ned.
Jeg vil anbefale to krets-system. Tokretspumpe er beskrevet her på forumet. Alternativ to er å splitte den ene kretsen fra pumpa. En rett til bakhjulene og en via servoen til forbremsene. Billigste løsning. Og OK: Alternativ kan man montere inn mindre bremsesylindre bak for å får bedre bremsekraftforhold. Alternativ tre er å sette inn bremsekraftreduksjon (trykkbegrenser) til bakbjulene.
Risikoen med skivebremser framme er at det blir for mye bremsekraft bak, forholdsvis. Bare litt OBS. Slikt er du vek kjent med…
videre går det med mye bremsevæske som må "spyles" igjennom for å få ut lufta. Så her bø man bruke økonomimentoden og samle opp væska i en flaske ved lufting.
Siden du har våget deg på dette prosjektet, har du vel god insikt. Om du ikke har bruk for alle tipsene her, kan det kan skje være noe å tenke på for andre som har slike planer?
Last edited by Torbo2 on Wed 25 Mar 2015 11:56, edited 3 times in total.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Her står det også litt:
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=936
Virkemåte:
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=925
http://volvo1800pictures.com/document/G ... d%202B.pdf
Ellers fins videoer på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=quRJ4_sqMYU
Vær også oppmerksom at gamle bremseslanger kan gro igjen innvendig, og etter hvert går trykket/væska bare en vei, og bremsene henger. Lufting blir også problematisk.
Splittet:
Fjær nr 13 er den fjæren jeg snakket om, som er i svakeste laget.
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=936
Virkemåte:
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=925
http://volvo1800pictures.com/document/G ... d%202B.pdf
Ellers fins videoer på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=quRJ4_sqMYU
Vær også oppmerksom at gamle bremseslanger kan gro igjen innvendig, og etter hvert går trykket/væska bare en vei, og bremsene henger. Lufting blir også problematisk.
Splittet:
Fjær nr 13 er den fjæren jeg snakket om, som er i svakeste laget.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Yes det er sånn bremsekraft forsterker jeg har ,overhalt med nye pakninger og ny ring i vakuumkammeret.Bruker 5 veis forgreiningsblok,ett til hvert forhjul,ett til bakhjul, ett i fra bremsekraftforsterker.Har også en reduksjonsventil overhalt som skal monteres bak til bakhjulene.Det med fjæra visste jeg ikke skal sjekke opp det.Hyggelig med innspill det er litt morro å jobbe med når andre er engasjert.
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Da høres det ut som du har full kontroll! Har du fått tingene til å gå lett, er det ikke noe stort problem med fjæra, men merker du at bremsene ikke slipper, kan det være noe å tenke på.
Flehe bilder hadde også vært fint, da andre også har tanker om ombygging.
Flehe bilder hadde også vært fint, da andre også har tanker om ombygging.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
B bilder kommer her får du full rapport
eier av 1962,544 spesial duvblå,1958 444l 46 rød,1970 amazon rød.
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Skulle gjerne vite hvor jeg får tak I bremse skiver og kalipter som jeg kan sette på 1956 pv? Kanskje det er en I vestfossen som har noe? Bor I hokksund
Re: konverteringssett til skivebremser pv
Du får det meste her:
http://m.cvi-automotive.se/sv/articles/ ... nvertering
Men, kalippere har de ikke til enkrets system. De har imidlertid til tokrets. Mener å huske at en av pumpene til VW skal passe. Søk her på forumet, for vi har vært borti dette tidligere.
http://m.cvi-automotive.se/sv/articles/ ... nvertering
Men, kalippere har de ikke til enkrets system. De har imidlertid til tokrets. Mener å huske at en av pumpene til VW skal passe. Søk her på forumet, for vi har vært borti dette tidligere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").