Etter en liten pause pga jobb og oppussing er det på tide med en liten oppdatering. Tanken var å holde progresjonen i prosjektet slik at bilen var klar for veien når det ble vår. Med det været vi har på østlandet om dagen vil jeg tro det er flere enn meg som har blitt litt stressa...
Siden siste oppdatering har vi hatt nattåpent i bua. Fikk hjelp av en meget bilkyndig kompis til å bytte kammen, og få på plass toppen. På forhånd hadde jeg handlet inn slipesett til topp og bunn, samt D-kam med løftere.
- 085 (Custom).JPG (47.5 KiB) Viewed 8139 times
Å bytte kammen var forsåvidt en ganske grei sak. Reimhjulet på veiva sitter ganske godt, men med litt hjelp av muttertrekkeren kom den ganske lett. Det tidligere omtalte bakelittdrevet (herrene 445 & hlyshaug som gjør ting de (visstnok) ikke kan) som sitter på kammen var imidlertid litt verre. Verktøykassa mi inneholder ikke pipe i str 37mm, og heller ingen passende avdrager. Løsningen ble derfor å utvide en 36mm fastnøkkel litt med vinkelsliper, og forsøke å låse drevet forsiktig gjennom hullene i blokka. Etter litt fomling, og lett nervøs stemning, fikk vi løsnet mutteren. For å få løsnet drevet fra kammen brukte vi et jevnt press på øvre og nedre del på baksiden av drevet, samtidig som vi banket lett på enden av kammen. Drevet løsnet overraskende lett, og resten av jobben var veldig grei.
- 088 (Custom).JPG (27.88 KiB) Viewed 8139 times
Da vi fikk ut kammen og sammenlignet den med den nye viste det seg at den bakerste "tanna" nesten var slitt helt ned. Egentlig litt rart at den kunne være så sliten, og at motoren fortsatt kunne gå helt fint. Det hører med til historien at jeg ikke har hatt bilen så lenge at jeg har kunnet merke at den følte effekten evt har blitt gradvis borte, og det blir derfor morro å se om det blir noen forskjell når jeg fyrer den opp om ikke altfor lenge.
- 090 (Custom).JPG (47.05 KiB) Viewed 8139 times
Resten av kvelden, og en god del av natta, gikk med til å sette i sammen igjen kammen og registeret. Jeg må si at i forhold til mye annet jeg har vært borti, må registeret på b18 være det enkleste å synkronisere. Så lenge man er to, slik at man kan flytte litt på veiva mens man forsiktig banker kamdrevet inn på kammen, er det ikke noe problem. Det er imidlertid viktig å huske på at tennene er skråstilte på drevet slik at drevet roterer når det sklir inn på veiva. Lurt her å tenke seg om to ganger slik at man slipper å ta det av igjen for å flytte det èn eller to tenner...
Siden vi var så godt i siget, og klokka ikke var mer enn såvidt halv to, fant vi ut at vi skulle montere toppen også.
Det var spennende å se hvordan vippearmgeometrien hadde endret seg som følge av at toppen er 1,5mm lavere, samt at jeg har montert en litt hissigere kam. Man kan tydelig se at ventilfjærene presses litt mer sammen enn tidligere.
Det er lett å se at mannen på Mekonomen ikke visste helt hva volvo-rød var da han solgte meg Corrostabil-lakken. Blokka er malt med motorlakk fra Jørgenrud. Jeg synes imidlertid den andre rødfargen er vel så fin å se på, samtidig som den virker litt hardere. At den i tillegg er litt blankere gjør at den er lettere å holde ren. Blir spennende å se de to mot hverandre over tid.