Røber'n's 1962 PV 544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 6102
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:Våren 2011 ble jeg den lykkelige eier av en 1962 544.
Gratulerer med flott bil! Kjempefint at du legger ut en tråd om bilen.
Jeg har vært litt lite aktiv på forumet den siste uka, grunnet for få timer i døgnet.
Det ser ut som om det er gjort en veldig bra jobb med denne bilen fra før, og at du fortsetter i samme ånd.
Håper å få se bilen i virkeligheten til sommeren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6102
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:Varmeapparathuset ble vanvittig reint, nesten litt skummelt for da ser man all gravrusten som har kost seg under den feite tectylaktige lakken som lå der før. Blir lagt et lag med rusthemmende fillergrunning. Dette skal visst slipes ned for å tette porene etter rusten, samtidig som det gir en glatt overflate før lakkering.
Har du noen fyllergrunning å anbefale?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Har du noen fyllergrunning å anbefale?
V.app.reg.huset ble levert til en lakkerer jeg kjenner litt i begynnelsen av uka. Fikk melding om at det var ferdig i dag. En kompis skulle hente det for meg siden jeg er på jobb i kveld. Rapporten fra han er at det ble vanvittig bra. Kan nesten ikke vente til i morgen! :lol:
Skal høre med han hvilken grunning han bruker.
Siden mesteparten av skruene og brakettene i motorrommet er sendt til fornikling har prosjektet stoppet litt opp nå. Det eneste jeg får gjort er å bytte kammen, og å demontere forgasserne. Kommer tilbake med info og bilder fra prosessen etterhvert. Regner med at det dukker opp en del deler fra Jørgenrud (bl.a repkit til SU'ene) til uka, samt at forniklinga nok bør være ferdig snart, og da blir det straks mer fart.
Last edited by Røber'n on Fri 24 Feb 2012 19:37, edited 1 time in total.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Jeg har forresten også vært ute og "handla litt" i garasjen til en bekjent. Han hadde en amazon som skulle hogges, og der var det bare å forsyne seg til grisepriser. Blant delene som fikk være med i bagasjerommet på langførr'n var det en m40-girkasse. Mener å ha hørt noe om at min '62 544 har m30-kasse og at disse skal gå om hverandre så lenge jeg bruker det originale kløtsj-huset? Hvordan er det med hastighetsmåler osv? Noen sier at jeg må bytte mellomaksel også, men jeg har vært under bilen og målt, og kassene er akkurat like lange fra kløtsj-hus til mellomaksel... Noen som kan slå fast om det er bolt-on eller ikke, en gang for alle??? 8)
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Reodor57 »

Bare raskt. M40 passer på B18. Det er B16 som ikke passer til den kassa og derfor må ha en M4. M30 og 40 skal etter hva jeg vet ha samme mål.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

M30 og M40 har samme mål, det er bare innmaten og merket utvendig som er forskjellig. Altså kan samme mellomaksling brukes.
En del av delene inni M30 kassen passer i M40 og omvendt. Lokket fra en M30 kasse kan lett bygges om til M40 om f.eks. sporene for girstanga er utslitt... Jeg har klargjort et slikt lokk for framtidig bruk. Et som var som nytt fra M30... mitt originale er halvslitt, men det er mulig at jeg setter sammen en god M40 kasse til reserve? Det er bare en tidsprioritering...
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Etter en liten pause pga jobb og oppussing er det på tide med en liten oppdatering. Tanken var å holde progresjonen i prosjektet slik at bilen var klar for veien når det ble vår. Med det været vi har på østlandet om dagen vil jeg tro det er flere enn meg som har blitt litt stressa...
Siden siste oppdatering har vi hatt nattåpent i bua. Fikk hjelp av en meget bilkyndig kompis til å bytte kammen, og få på plass toppen. På forhånd hadde jeg handlet inn slipesett til topp og bunn, samt D-kam med løftere.
085 (Custom).JPG
085 (Custom).JPG (47.5 KiB) Viewed 8139 times
Å bytte kammen var forsåvidt en ganske grei sak. Reimhjulet på veiva sitter ganske godt, men med litt hjelp av muttertrekkeren kom den ganske lett. Det tidligere omtalte bakelittdrevet (herrene 445 & hlyshaug som gjør ting de (visstnok) ikke kan) som sitter på kammen var imidlertid litt verre. Verktøykassa mi inneholder ikke pipe i str 37mm, og heller ingen passende avdrager. Løsningen ble derfor å utvide en 36mm fastnøkkel litt med vinkelsliper, og forsøke å låse drevet forsiktig gjennom hullene i blokka. Etter litt fomling, og lett nervøs stemning, fikk vi løsnet mutteren. For å få løsnet drevet fra kammen brukte vi et jevnt press på øvre og nedre del på baksiden av drevet, samtidig som vi banket lett på enden av kammen. Drevet løsnet overraskende lett, og resten av jobben var veldig grei.
088 (Custom).JPG
088 (Custom).JPG (27.88 KiB) Viewed 8139 times
Da vi fikk ut kammen og sammenlignet den med den nye viste det seg at den bakerste "tanna" nesten var slitt helt ned. Egentlig litt rart at den kunne være så sliten, og at motoren fortsatt kunne gå helt fint. Det hører med til historien at jeg ikke har hatt bilen så lenge at jeg har kunnet merke at den følte effekten evt har blitt gradvis borte, og det blir derfor morro å se om det blir noen forskjell når jeg fyrer den opp om ikke altfor lenge.
090 (Custom).JPG
090 (Custom).JPG (47.05 KiB) Viewed 8139 times
Resten av kvelden, og en god del av natta, gikk med til å sette i sammen igjen kammen og registeret. Jeg må si at i forhold til mye annet jeg har vært borti, må registeret på b18 være det enkleste å synkronisere. Så lenge man er to, slik at man kan flytte litt på veiva mens man forsiktig banker kamdrevet inn på kammen, er det ikke noe problem. Det er imidlertid viktig å huske på at tennene er skråstilte på drevet slik at drevet roterer når det sklir inn på veiva. Lurt her å tenke seg om to ganger slik at man slipper å ta det av igjen for å flytte det èn eller to tenner...
Siden vi var så godt i siget, og klokka ikke var mer enn såvidt halv to, fant vi ut at vi skulle montere toppen også.
Det var spennende å se hvordan vippearmgeometrien hadde endret seg som følge av at toppen er 1,5mm lavere, samt at jeg har montert en litt hissigere kam. Man kan tydelig se at ventilfjærene presses litt mer sammen enn tidligere.
Det er lett å se at mannen på Mekonomen ikke visste helt hva volvo-rød var da han solgte meg Corrostabil-lakken. Blokka er malt med motorlakk fra Jørgenrud. Jeg synes imidlertid den andre rødfargen er vel så fin å se på, samtidig som den virker litt hardere. At den i tillegg er litt blankere gjør at den er lettere å holde ren. Blir spennende å se de to mot hverandre over tid.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

To stk svært skitne Su HS6 klare for demontering, vasking og overhaling. Rep.kit er bestilt fra Jørgenrud og ventes inn en av de nærmeste dagene.
Han jeg kjøpte dem av sa at han hadde hatt dem på bil, og at de virket helt fint helt til han tok dem av, men det er interessant å se hva som skjer med bensin når den tørker ut. Det så ut som om noen hadde hatt masse salt i flottørhuset :shock:
Å sette dem på bil uten å gjøre noe med dem, for så å prøve å få synkronisert/justert dem hadde antagligvis vært bortkastet. De skal plukkes helt ned, ultralydvaskes og monteres med nye aksler, spjeld, nåler og pakninger slik at de blir så tett opptil nye som mulig.
001 (Custom).JPG
001 (Custom).JPG (39.68 KiB) Viewed 8134 times
005 (Custom).JPG
005 (Custom).JPG (38.74 KiB) Viewed 8134 times
010 (Custom).JPG
010 (Custom).JPG (37.35 KiB) Viewed 8134 times
014 (Custom).JPG
014 (Custom).JPG (45.23 KiB) Viewed 8134 times
Har stor tro på at ultralydvaskeren vil gjøre underverker med dem. Morro å sette sammen når det er rent og pent. "Bedre enn brukt, dårligere enn nytt!!!!" :!:
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Julekveld på Mogreina!!!
Jeg har fått igjen varmeapparthuset og viftemotoren fra lakkering, og jeg må si jeg er imponert. Han som lakkerer for meg synes det er så morro med et avbrekk fra bulka moderne plastbiler at han virkelig har lagt seg i selen. Han har rettet opp noen småbulker, lagt epoxygrunning, slipt ned, lagt filler, slipt ned, og til slutt noen strøk med rallymatt. Viftemotoren har fått seg noen strøk med klarlakk for å sørge for at den beholder "alu-looken" over tid. Det var en fæl jobb å pusse den blank og fin. Mye stålull og zalo...
Den gamle NIKE-jekken fikk seg også en runde. Den ble så bra at nå må jeg spørre sjefen pent om hun kan sy et trekk til den, kan ikke ha smykker slengende rundt i bagasjerommet...
020 (Custom).JPG
020 (Custom).JPG (27.94 KiB) Viewed 8111 times
018 (Custom).JPG
018 (Custom).JPG (26.74 KiB) Viewed 8111 times
016 (Custom).JPG
016 (Custom).JPG (24.5 KiB) Viewed 8111 times
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Da jeg demonterte varmeapparatet så jeg at det var limt på skumgummi på innsiden av huset, kanskje for å unngå skrangling???
Noen som vet om det er originalt? Har fått tak i gummiplugger til de små hullene. De har ganske store hoder som registeret ligger på. Holder det, eller bør jeg lime på litt skumgummi for å holde registeret på plass??? :?:
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Du verden! Dette blir flott! Skumgummien inni er vel også for å unngå luftlekkeasje rundt selve varmeelementet, slik at all luft går inn i bilen og heller ikke kommer ut ved rørtilkoblingene. I tillegg vil det jo hindre skrangling, som du er inne på.
Alternativt kan man bruke karosserikitt på rull (Hagmans) her og litt ekstra rundt området hvor rørene går inn. Det tørker ikke og er fleksibelt... Men skumgummi er jo også å få tak i.
User avatar
445
Posts: 6102
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:Julekveld på Mogreina!!!
Dette var utrolig vakkert!
Her har lakkereren gjort en bra jobb.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6102
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Røber'n wrote:Da jeg demonterte varmeapparatet så jeg at det var limt på skumgummi på innsiden av huset, kanskje for å unngå skrangling???
Noen som vet om det er originalt?
Her er en detaljtegning fra CVI.
Kan i farten ikke se noe skumgummi her.
Skjermbilde6.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Mener å huske at det er sveivet en runde med skumgummi inni der.... Det skader i alle fall ikke...
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Tusen takk for tipsene. Jeg kommer nok til å sette inn gummiproppene, og supplere med litt skumgummi. Hvis det både motvirker skrangling og sørger for bedre luftstrøm gjennom registeret, er det verdt litt ekstra fomling. Legger ved et bilde av det nyoverhalte varmeapparatregisteret. Har fått byttet begge registrene, bytttet tappekran, sandblåst og loddet. Han lovet meg mye mer fart i varmeapparatet nå, suppa som kom ut var visst på kanten til ufin.

Image

I helgen har jeg brukt go'været til å stå ute og slipe ned bunnen av batteribrønnen og røret til rattstammen. Deilig å slippe alt støvet inne i garasjen. Batteriet hadde gnagd godt på malingen, og sånt blir det garantert rust av over tid. Nå blir det noen lag med maling, og så legger jeg på en gummimatte som batteriet kan stå på. Tror jeg skal gå til det særdeles uoriginale steget det er å sette vingemuttere på festebraketten til batteriet slik at det blir lett å ta ut for tørking når jeg har vasket bilen. Når jeg er ferdig med malingen tenkte jeg å vaske litt i motorrommet, og så er det bare montering igjen. Utrolig gøy å sette på plass ting som er nye eller overhalte og se at det blir fint igjen.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Post Reply