Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

God ide! Og finner jeg bare en kost, så blir det bare grønt.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Full fart i Stockholm i dag. Gatene fulle av EuroVision-bannere og folk i dag. Men ved bobilparkeringen på Langholmen var det rolig med masse fine båter og tjærelukt fortsatt, etter diverse sjøsettinger av klassiske båter som "smugglere" og mange andre "møbler"! Jeg falt for denne slanke saken - den slankeste motorbåten jeg har sett. Hurtiggående kano... Image Og ved siden av var det en ångbåt som jeg også ha sansen for.
Torbo2

Post by Torbo2 »

How do you sleep these days?
- "Yes wery well"!
Så fikk jeg liv i en gammen stor slipemaskin med 300 mm skive. Den hadde brent motor ,men jeg ville ikke kaste den.
Så jeg plukket ut innmaten av feltet og kuttet akslingen til en lengde som stempte mot en "påhengsmotor". Mistet derfor den venstra skiva, men jeg trenger ikke to store.
Image
Dreide en hylse og justerte inn aklingen med måleur i alle retninger. Sammenføyningen er skjult ved at jeg borret et hull i "felthuset" (motorhuset) nedenfra slik at jeg fikk inn en umbrakonøkkel for å feste skjøtehylsa.
Det elektriske ble også skjult via bryter og egen ledning mellom bryter og motor - trefas.
"Fyrte opp" motoren og så gikk den neesten vibrasjonsfritt. Ved ytterligere justering av festene med shims ble den stille som mus.
Gikk litt videre ved å sette den mindre sliperen med 150 mm skiver oppå ved hjelp av et par trestykker og to festebrikker. Så fikk jeg en egen slipe-avdeling, og frigitt litt av arbeidsbenken. Store og små slipinger.
Image
445

Post by 445 »

Den trefas-sliperen så sulten ut!
Husk å ta av slipset før du sliper :wink:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Den spiser godt stål o.a., ja. Og slipstvang er det ikke i min garasje. Må nok være forsiktig nå jeg bruker den på flere måter.
Vurderer å lage metallfester til den øverste sliperen?
Så legge en metallplate i mellom festene og maskinen, så kan jeg legge fra meg ting der (ikke rote altså), men jeg ser for meg at det kan være nyttig? Eller er det å overdrive?
Image
Og litt penere enn trebiter? Den er satt litt til venstre med hensikt, om noen lurer på det?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Gratulerer til Duetten! Ti år siden jeg hentet den i Sverige. Da het den Gro (på skiltet). Slulle vel gitt den nytt navn?
- Men kjært barn har jo mange navn, så da har jeg litt problemer.
Image
På de ti årene er den forbedret på mange måter, så "lenge leve"! "ja, må han leve"!
Så var det presang da? hm....
445

Post by 445 »

Gratulerer med dagen. Presang? Hva med et tanklokk? Altså luka i karosseriet.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det var det ja.... takk for tips!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Stakkars Duetten! Den har fortsatt ikke fått presang! Jeg har lett etter det lokket, som jeg vet jeg har, men "Den gang ei", som Tordenskjold sa...
Den fikk seg i alle fall en kjøretur i går, og gikk helt upåklagelig.
Tror jeg skal vaske den i dag, da det er kommet støv og spor av kattelabber på panser og tak. Det er takken for å ha en nysjerrig katt. Skippy, som den heter, sitter på taket og følger med på hva jeg holder på med i garasjen. Han syns vel jeg er sprø? Det gjør nok andre også. Men jeg får gjort det jeg ikke fikk gjort tidligere i mitt liv.
I går ble de montert lysforsterker på Skodaen. 0,9 - 1,2 volt i gevinst (nær- og fjernlys) til lyspærene og ca 25 - 30 prosent mer lyseffekt. Det er da litt....
For litt siden koblet jeg om tåkelyktene slik at de fungerer som 500-metere, ikke 1000-metere, da de ikke lyser så langt. Jeg ser ikke 1000 meter langt fram uansett....
Tåkelys er som navnet tlsider, "helt i tåka" - de lyser bare mye rett foran bilen og sørger for at jeg ser mindre langt fram, i motsetning til vanlige nærlys.
Jeg justerte dem godt over lys/mørkesonen og koblet dem direkte til og sammen med fjernlyset.
Det ga himmelvid forskjell på fjernlyset - godt lys langt fram og til sidene. Så nå blir jeg en mindre fare for elg, rådyr og hare.
Jeg ble nesten overrasket selv, og NAF-folka klødde seg i hodet ved EU-kontrollen forrige uke, men jeg hadde studert lovverket på forhånd slik at alt var innenfor lovens rammer, og de kunne ikke protestere.
Men det skal bli enda bedre. Originalt er fjernlysene koblet sammen med nærlysene som lyser hele tiden.
Det er ikke smart, etter min mening. Rett foran bilen trenger jeg ikke mye lys, da det gir egenblending og begrenser sikten langt fram. Det ser bare ut som man har godt lys.
Ergo skal jeg sette inn et rele som kutter nærlyset når fjernlys og ekstra fjernlys kommer på.
Da vil pupillene i øynene åpnes mer og med godt lys langt fram, vil jeg se ytterligere hva som skjer der jeg vil se, for å være forberedt. Jeg trenger ikke seks lyskastere til fjernlys, hvor nærlyset kun lyser opp ekstra 50 meter framover. Det som evt. skulle dukke opp nærmere bilen vil jo se uansett, da evt. objekter vil bli fanget opp av fjernlysstrålene.
Så da har jeg funnet frm et rele med 87a-kontakt som bryter strommen til nærlyset når fjernlyset kommer på. Da skal det komme på i dag, hvis ikke ryggen protestere helt.
Fikk nemlig et kink her om dagen, og det har ikke gitt seg. Det kjennes ikke bra å stå med bøyd rygg å jobbe. :roll:
- Men kanske "det går opp et lys" for meg?
(på tide, vil noen si, for å komme dem i forkjøpet).
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ellers ble det er ekstra god overraskelse i helgen, da jeg forsket mer på vakum i veivhuset.
Veihusventlasjonen har stor betydning for oljeforbruk, har jeg funnet ut.
På Fabianen med 1,2 liters motor (optimalisert), fikk jeg i førrste omgang ned oljeforbruket fra ca 1 liter per 100 mil til 0,3 liter per mil. Her gjorde jeg flere inngrep, som å bytte stempelfjærer og ventilstyringer med tetninger. Samt at jeg økte vakumet i veivhuset til 0,15 bar. Men var jeg fornøyd me det? Nei, ikke helt.
Så i helgen økte jeg vakumet til det dobbelte, 0,25 - 0,30 bar (avhengig av belastning på motoren) ved å sette inn en ekstra sterkere fjær i PCV-ventilen. I tillegg til å strupe lufta fra luftfilter til toppdekselet til 2,3 mm, samt en liten mengdestruping på sugelufra til manifolden på 8 mm. Den siste er kun en sikkerhet for å unngå forbruk ved lekksje i påfyllingslokket.
Etter 35 mils kjøring i helgen var det ikke antydning til forbruk på peilepinnen! :D
- Ytterligere en halvering, så nå kan jeg selge bilen trygt!
Teoriene bak disse eksperimentene skal jeg ta en gang senere om noen orker å høre mer om dette?
- Kort fortalt vil noe av forbrenningstrykket komme i veivhuset og skape pulserende overtrykk i utakt med innsugningstaktene for hver sylinder. Derved vil olje trykkes opp i sylindrene fra veihuset samtidig med at det er undertrykk i sylindrene i innsugningstakten. Og olja havner der og blir forbrent i stedet for å smøre i motoren som tilsiktet.
Jeg tror at dette problemet er større på en 3-sylindre motor, men kan ikke dokumentere det, da jeg ikke har målt pulsene.
Men jeg har konstatert at firesylindrede motorer ikke er like utsatt for oljeforbruk.
Men moderne motorer med oljesprut mot stemplene i underkant - oljekanaler i råder og stempler med åpninger mot oljefjærene og manglende drenering inn bak oljefjærene osv. vil kunne ha problemer uansett, tror jeg.
Har hørt snart 100 eksempler på det....
Bilverdenen er ikke kommet så langt videre for å si det mildt...
La meg slippe å fortelle hvor mange timer jeg har brukt for å finne ut av dette!
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote: Skippy, som den heter, sitter på taket og følger med på hva jeg holder på med i garasjen. Han syns vel jeg er sprø? Det gjør nok andre også. Men jeg får gjort det jeg ikke fikk gjort tidligere i mitt liv.
Torbo2 wrote:Men moderne motorer med oljesprut mot stemplene i underkant - oljekanaler i råder og stempler med åpninger mot oljefjærene og manglende drenering inn bak oljefjærene osv. vil kunne ha problemer uansett, tror jeg.
.......
La meg slippe å fortelle hvor mange timer jeg har brukt for å finne ut av dette!
Disse to sitatene kan vel leses i sammenheng og tolkes som at du nå har det ganske bra!
Du gjør ting du ikke har fått gjort tidligere i livet, og bruker alle de timene du har lyst til å bruke på akkurat dette.
Tror det heter livskvalitet!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja, nå har jeg både i pose og sekk og får eksperimentert litt.
@Yes - livskvalitet, bortsett fra et kink i ryggen, men med litt pusling uten å bøye på ryggen, så går det vel over.
Best å stå og gå.. Ligge også, men det gjør nok vondt verre...
Skulle vel sittet i solen med en god bok? Men det kan vente til jeg bli aldrende..

Skippy er forresten 4 år i dag! Så han har fått ekstra goodis... Og han virker fornøyd han også... Grattis til ham...!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da var 3-D-effekten på plass! Ved fersk prøvekjøring på mørklagte veier fant jeg at lysene fungerte 100 - og etter forentningene. Høyere spenning ga høyere lyseffket, ekstra fjernlys (før tåkelys) ga fylldigere lys langt fram med mer spredning, og vekk med nærlyset som ga egenblending. Pupillene i øynene åpnet seg derved til nesten full "blenderåpning", som man sier på fotospråket. Jeg så langt bedre langt fram, der jeg ville se. Og jeg kunne ha sett ville dyr kunne langt bedre om dem hadde kommet mot eller i veien.
Så meg ikke i speilet, men jeg tenkte om politiet hadde stoppet meg, så ville de nok vært betenkt ved å se meg inn i øynene og trolig tatt blåsetest?
Himmelvid forskjell i alle fall! Så skal jeg ta en finjustering med tid og stunder. Glemte å spørre på testestasjonen, da jeg hadde EU-kontroll. De ble jo godkjent, men om det er bra nok for mine krav er et annet spørsmål?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sjekk veterantreff i Rønneby i Syd-Sverige....
Last edited by Torbo2 on Sat 18 Jun 2016 14:48, edited 1 time in total.
445

Post by 445 »

Stemme avgitt!
Post Reply