Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Reodor57
Webmaster

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

I følge den tabellen. Dvs formelen jeg fant på nett skulle det være tilstrekkelig med 6 kvadrat ved 6 volt og 100 ampere med den korte avstanden. Mulig formelen er feil, men sjekket ihvertfall to steder på Internett da jeg ikke kan skryte på meg å være elektriker selv om jeg lagde min første lampe alene til min bestefar som 5 åring. Den var til bruk under bilen og hadde stikkotakt I tillegg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

En lykkens dag, hvor vi får nyheten om at FRP/regjeringen vil se på DAB og FM og vil å beholde FM! - (Fremskrittspartiets landsmøte ber stortingsgruppen arbeide for å beholde FM-nettet, konkluderes det).
http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2 ... FM-radioen
Datoen er allerede markert i kalenderen!

Bra å få vurdert NRK-svindelen, hvor NRK via Radio.no har forsøkt å tilegne seg monopol på radiosendinger i et uttdatert system. Noe som vil kreve og allerede har krevd milliarder av kroner av våre penger til sin ufine virksomhet.
Dette på bekostning av lokalradioer som trolig må legge ned, og som ikke får statsstøtte som NRK. Samt at NRK kan dra inn annonsekroner i sin monopolvirksomhet. Med statens midler og annonseinntekter så ville regnestykket trolig gått i pluss?

Dette har "nyfrelste" kulturministre tidligere sagt ja til uten mot-argumenter og gitt millionstøtte opptil flere ganger.
Ikke lett å komme med motargumenter for ministrene som ikke har kunnskap om slike system, annet enn det som blir tilført fra en kilde.
Har myndighetene spurt folket og satt seg ned for å vurdere før? Nei! Det har bare latt monopolet eller mafian råde....
Svenskene vurderte dette på politisk nivå, og det ble fort skrinlagt når de så på kostnader og nytteverdi.

Jeg kjenner ingen forbrukere som ønsker DAB velkommen, og tester jeg har gjort viser at de ikke virker i tuneller og ikke inn mot svenskegrensen fra Halden bla.
Jeg har sluttet å bruke mitt DAB-adapter, da det er så mange dropp at jeg ikke vil miste setninger og få hakkete musikk, som allerede er av dårlig kvalitet selv om de er deking (som et dårlig digitalbilde til sammenlikning).

Så dette var gledelig, og jeg håper det beste vil skje! Og at sannehtene kommer fram i lyset!
Og ikke minst vi slipper forhåpentligvis å sette på trafikkfarlige adaptere og få mangelfull dekning med et døsdømt og avlegs system.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Halleluja, amen.
Hadde en opptelling her om dagen og kom til minst 10 FM mottagere. Siden vi er to blir det 5 på hver. Inkl bilen. Så om vi sier at alle i Norge har like mange FM duppeditter hver må det erstattes rundt 25 millioner mottagere. Salget er vel oppe i ca 4-5 mill. Vi har 4 hvorav to virker. Om det er status vil det si at ca 1/4 av Norges befolkning har en mer eller mindre dårlig mottager i heimen. Har også lurt litt på dekningen for trafikkradio på DAB. Det blir ikke rare greiene..
Der er vi helt udiskutabelt på linje :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg har vel også i nærheten av ti radioer, og tar jeg med alle veteranradione blir det enda flere. Tør ikke si hvor mange jeg har... men de har stor sjarm, så jeg vil helst ikke selge...

Vi får krysse fingrene.... og håpe at sannheter kommer fram og at vi slipper å bli trangsstyrt til et dårligere system.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Vet om noen som priser DAB som det eneste saliggjørende, men de har opplevet dette i Europa og ikke i kuperte Norge. Der er det ofte helt på trynet dårlig om en ikke står HELT stille.
Før hadde en klistremerker med Nei og Ja til EF/EU. Hva med klistremerker med NEI til DAB? Kan utformes som et forbudsskilt med DAB skrevet inni? Fint å ha på bakruta i Duetten :-). Noen som vet om det finnes?
Torbo2

Post by Torbo2 »

God ide! Fram med tegnebrettet og multimedia-/designerutstyret. Jeg kjøper!

Tilsvarende mafaiavirksomhet fra NRK passer best i middelhavslandene!
- NRK-gribber som bruker ufine og falske metoder i egen interesse, med våre fellespenger bevilget av myndighetene, mens lokalradioer må gi opp dat det krever store investeringer!
På toppen av det hele drar de inn annonsekkroner i egen kasse som vi har sponset på forhånd!
Ang. krav til dekning, så forholder de seg til DAB-dekning på digitale plattformer, som PVC mobil o.a. og ikke reelt DAB-dekning.
Signalene til PC Mobiltelefon o.a. får tilført radiosignaler fra FM og ikke DAB-sendere, vet noen av oss, men kanskje ikke myndighetene?
Får håpe det blir avslørt på alle måter.

Har forresten DAB-adapter til salgs til loppispris. 10 kroner inkludert mva. og antenne. Den skjemmer i vinduet også, nok med navigasjon der.
Så slipper jeg å levere den til en miljøstasjon!
Min virker ikke i tunneller og ikke sør eller øst for Halden. Og overgangene i lyden er av og på, så man mister nyheter og får store "hakk i plata" når man hører på musikk!
Dessuten er displaiet omtrent uleselig, så hvis jeg prøver å stille på noe under kjøring så er jeg trafikkfare for andre traffikanter. Ikke bra om jeg selv havner i grøfta helller...
Skrekkens greier!
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Kanskje jeg skulle kjøpe det for å ha på 6 voltsanlegget i Duetten? Har Aux inngang på Blaupunktradioen så kan spille fra MP3spiller eller andre ting jeg måtte finne på å ha i hanskerommet. Har en antenne jeg ikke har montert ennå, da det har vært andre ting jeg måtte få orden på først. Men når FMen kanskje varer litt lengre er det på tide å få den på. Men, igjen dersom du bestemmer deg så er det fint å ha 12 volt ting som ikke virker i en "6 volter" bare for test.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Må sjekke ut ting først, er ikke sikker på hvor det er? Må lete det fram, i en av garasjene.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Men i dag ble det både PV og Fabia. Da jeg skulle koble på vakumet til fordeleren, i håp om at det virker på denne fordeleren, oppdaget jeg, etter å ha sugd og blåst i røret, at noe ikke stemte.
Tok av vakumrøret og sjekket hver millimeter i lengden og der var det en merklig feil. Røret bar tegn av gnissing, trolig mot motorblokka, og der var det et avlangt "musehull"? Så da var det bare å kutte den dårlige biten av rører og sette på en lengre slange.
Merket ikke noen forskjell under kjøring, men testet ikke inngående.
Men jeg merket en liten svetting fra toppdekslet, så ble det litt finjustering der også.

Mye rart med gamle biler, de er ikke ferdig reparert før dem er helt ferdig reparert og justert. Og de enkleste tingen kan noen ganger trenge mer omsorg enn man skulel tro!
Nå er i alle fall motorgangen bra på alle turtall. Skulle jeg gjort mer, måtte jeg montert inn lambdasensor og målt ut ting.
Nå får jeg håpe bilen gå pent hjem på onsdag...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tillater meg å legge ut litt om Fabianen også:
På min Fabia 1,4 lyser nærlysene sammen med fjernlys. Er ikke helt fortrolig med det, så det er mulig jeg lar nærlysene slukke når fjernlys kommer på?
Det gir godt lys ganske langt fram, men på grunn av egenblending fra nærlysene vil fjernlysene forholdsvis mindre effekt svært langt fram. Også på grunn av at pupillene i øyet kniper litt igjen, (en til to blendere) hvis det er for mye lys rett foran bilen. Det er ikke det området jeg er opptatt av .
Noen her inne som har koblet vekk nærlysene der de originalt er samkoblet med nærlysene?
- Det var jo forresten sånn før i tiden, for noen ennå, tror jeg..

Har det samme på bobilen, (sammenkobling) men det er sommerbil, så jeg har ikke anstrengt meg for å gjøre noe på den.
Jeg kjører mye i Sverige, og jeg har etter hvert skjønt hvorfor så mange svensker har mange ekstra lykter. Det må være for å elg og annet vilt?
I Värmland og mer sør-vest har jeg neste møtt utrolig mange elg, hare og rådyr. Og sett en elg som var høyere enn bilen, bare en meter fra bilen før jeg så den. Den bare streifet bilen, og jeg var litt utafor etterpå når jeg tenkte på hva som kunne ha skedd.

Så jeg vil se bedre, og ikke minst langt fram. Det 20 - 30 meterne foran bilen er jeg ikke så opptatt, da jeg ikke vil klare å stoppe uansett om noe skulle dukke opp så nært. Dessuten vil objekter foran treffe synsfeltet av strålene som lyser langt fram uansett.
Bilen har veldig godt lys, men jeg kommer nok til å sette på lysforsterker - releer som gir ekstra god spennings til lyktene? Må sjekke spenningsfall først.

Men det morsomme jeg gjorde i dag var å koble de nedre ytre parklysene som tilleggs-fjernlys. Er ikke glad i tåkelys i utgangspunktet, men tenkte å småroske litt.
Måtte justere dem 2-3 grader over nærlysene, som jeg trolig skal kutte ut.
Måtte stille justeringsskruen helt inn, samt motere inn en skive på baksiden av den ene festeskruen for å løfte lyset tilstrekeklig over nærlyset.
De skal ikke virke sammen med nærlyset, de er forresten ikke lovlig heller.

Justerte mot garasjeveggen og sammenliknet høyde på det forskjejllige lyktene, og med alle tre lyktene tent for fjernlys syntes jeg "lysorgelet" ga hvitt og godt lys lang fram. Men kanskje luítt for mye lys rett foran bilen fra nærlysene.
De høytstilte tåkelyktene har god og skarp "lys-/mørkesone, så de ga minimalt med strølys foran bilen og derved liten egenblending.
Skal teste ut mer, men jeg er spent på hvordan det går uten nærlysene tent sammen med fjernlyset, og tåke lykter stilt opp til fjernlysinnstilling.
Tror det blir bedre...

Har ikke full klarhet i hvordan lysene fungerer på den svenske "prærien" med de lange mørke slettene, veldig lang fram, men time will show...
har noen andre på lur, men det var så fristende å prøve ut dette, da dette er diskrete originallykter.

Dette er vel utenfor normalen, men har andre erfaringer rundt dette?

Det er vel lovlig, regner jeg med?
(selv om de i utfangspunktet er tenkt til tåkebruk:
Skal sjekke mer med ´Kjøretøyforskriftene for sikker hets skyld. Men det spør om det er tvetydege regler her, da det over ikke er helt varlig.
445

Post by 445 »

Jeg har montert ekstralys på nesten alle mine biler, og har vært svært fornøyd med det.
Setter på de aller største lyktene jeg får plass til (Bosch eller Hella 225), og dytter inn 100W pærer. Lyser bra.
Vi kjører også ganske mange mil i Sverige hvert år og ser mye vilt.
Tror at nærlysene alltid lyser sammen med fjernlysene på de bilene jeg har hatt.
Jeg vil tro det er en fordel at nærlyset er tent, slik at øynene er vant til lyset rett foran bilen. Det blir mørkt nok når man skrur av fjernlys + tusenmetere, så da er det greit om øynene ikke må stille seg om for å kunne se like foran bilen igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Min teori, også basert på erfainger og et utall målinger av lys, er at det er særdeles viktig å få godt lys lang fram for å unngå egenblending fra et altfor mye lys rett foran bilen. Pupillene i øyet kniper inn et par blendere, forå si det på fotospråket, og man ser enda mindre lang fram.
Lysstrålene som lyser langt fram vil også oppfatte objekter nærmere bilen enn man skulle tro, da strålene vil treffe eventuelle objekter. La oss si at pupillene er bortimot maks åpne, så vil man faktisk se bedre når man svitsjer over til nærlys som er "skumrelys" i forhold.
Normalt juste rte tåkelykter gir altfor mye egenbleding med kort rekkevidde, og egner seg dårlig om man velger det som alternativ til nærlys. Obs, mange tror det, side de er så sterke. De har som regel også for myk lys- mørkesone slik at de ikke kan stilles til å lyse langt fram uten å blende.
Derfor er jeg opptatt av å få mest mulig ut av de originale nærlysene, og få fjernlyse og evt. ekstralys til å lyse langt fram og mindre rett foran bilen.
Det jeg skal se nærmere på er om den originale tåkelyktene gir godt lys 500 meter fram nå de er stilt opp. Etter litt testkjøring i går var det effektivt på noen mørke skogsveier jeg kjørte på, og helt klart (ikke som dagen) godt lys langt fram og ut mot grøftekantene for å se vilt lang fram.

Med nærlys og fjernlys koblet sammen vil lyset bli begrenset lang fram, slik øyet oppfatter det, selv om det ser veldig effektifvt ut! Trolig bra opp til en viss lengde, men jeg vi se godt langt fram opptil 500 meter, 1000 klarer jeg ikke uansett.

Skal gjøre noen tester med lysmåler. Jeg klarer med med "500-metere" med god spredning for å se vilt. Testet også to 1000 metere i går og de lyser punktvis lengre og hadde kanskje egnet seg bedre enda lengre fram, men mitt eksperiment er baret på å optimalisere orginallyktene. Og de tåkelykter har jeg ikke bruk for mer enn to ganger i året, dessuten så er moderne nærlys svært effektive, og ikke minst på denne bilen, som også har store effektive reflektorer. Samt at lys- mørkesomen er skarp og kan derved justers kant fram uten å blende møtende.
Mine teorier er ikke "tatt ut av lufta". Jeg har jobbet med lystesting i mange år i forbindelese med biltesting. Samt samarbeidet med ViBiägare som tester lys på alle nye biler, FDM og Phillips-fabrikken som har eget lyslaboratorium.
Er ikke kjøpt og betalt av noen, men har tall på at 50 0g 100+ pærer faktisk har god effekt, til og med på eldre H4-pærer.
Dette har jeg målt med lysmåler kombinert med justeringsutstyr.
God spenning til lyspærene via rele vil også gi 50+ effekt elelr mer, avhengig av utgangspunktet.
Enkle lysforsterere, f.eks. fra Biltema, kan være noe å tenke på. Har det på VW camperen, og kommer nok til å montere på Fabiaen også, selv om det er bra lys fra før. Skal bare måle og regne litt på det først.
Dessverre har 50+ og 100 + pærene kortere levetid enn standardpærer, men det er kanskje greit for noen av oss med halve levetiden, så lenge man kjærer sikrere mens de lyser? Det er ikke dyre Xenonpærer man snakker om.
Det må være et valg man selv må ta.

Litt ufin og morsom nyhet i det sistet og i dag ang et nytt fuskemerke som jeg gjerne vil si noe om. Testet en ny og gammel Mitsubishi Colt med ti års alderforkjell. På den nye var skrytetallene 0,2 liter mindre per mil! Dette hadde jeg liten tro på og kjørte en testløype og så brukte de akkurat det samme! Det var jo litt amatørmessig i forhold til de inngåene testene fabruíkken kunne lagge fram, men igjen ga det grunnlag for å ikke ha tillit til skrytetallene som fabrikkene oppgir.
Min påstand er at man med moderne elektronikk og styringssystemer, som har eksistert i 30 år, ikke har fått særlig mer ut av hver eneste bensindråpe i de senere år. Men nå skal jeg ikke si mer, da jeg kan bli arrestert.
Vil heller si det slik: Man har en dråpe bensin eller diesel til rådighet, med en viss energimengde, og da det er i hovedsak den mengden som bestemmer hvor langt man kan komme på x antall dråper og liter drivstoff.
Bare nevner at kruttet er allerede funnet opp!
At bilfabrikker må ty til fuskemetoder for å få eventyrlige forbrukstall, er vel også en bekreftelse på at det ikke har skjedd noe revolusjonerende de siste årene!
Kan ikke premiere "dopingmetoder" o.a.!
Så når f.eks. et stjernemerke oppgir eventyrlige forbrukstall så sider det mer om troverdighet enn faktum! Til og med Kilder VG har brukt mener det samme.
Beklager avsporingen.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Målte spenningstap: (vilt volt tap)
0,9 volt på nærlys og 1,2 volt på fjernlys.
Over det dobbelte av tillatt!
Det tredobbelte etter min vurdering.
Med relepakka blir det trolig bare 0,1 - 0,2 etter tidlgere målinger av denen "lyspakka".

Da snakker vi om borti ca 15 prosent effekttap, og ca 30 % lystap, ut fra tidligere målinger. Så da blir det en tur til Biltema og investere i lysforsterker.
Må også ha tak i et rele med 87A kontakt for å koble ut nærlyset når fjernlys tennes.

Så var det å få lagt opp dette ryddig og oversiktlig. Det er allerede en leding sikring over batteriet, bare til å koble på.
Nå er det sikkert en/noen som mener noe helt annet, eller påstår at dette er helt feil, ut fra en annen synsvinkel, men jeg jeg gjør det likevel.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Vet ikke om dette passer, men kan kanskje interessant likevel?
Tok meg en tur i nattens "mulm og mørke" med bilen i går. Da med frakoblet nærlys, og som jeg hadde anelse om, så jeg bedre langt fram, og effekten av tåkelysene som "500-metere", justert godt over over nærlysstreken, var forbløffende.
Stoppet et sted for å vekselvis skygge for "500-meterne" og de viste godt lys fram og til sidene. Trolig ikke like langt som 1000-metere, men det ligger i navnet at min løsning ikke er for de kravstore.
Skal jo heller ikke kjøre rally!

Bare det ikke blir overkoblinger, grønne overledninger og "fustasjeopphengsforkoblinger"?!
Må jo ikke miste oversikten oppi der....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Nå er jeg blitt helt nedringt angående enveisventiler til bensinsystemet. Flere enn meg som er lei av å suge fram bensin hvert år etter vintersesongen tydeligvis.. Så nå har jeg bestillt opp noen - 6 og 8 mm.
Tror prisen kommer til å ende på 66,66 kroner? Og med to prosent fortjeneste blir det: 67,99 kroner.
Med frakt: 99,99 kroner, bare for å ha et rundt tall å forholde meg til.
Skal bestille "stand" på landstreffet for å selge disse ventilene. :D

Om jeg må ned mot de nedrabbaterte prisene som PV-klubben bruker, slik de reger ut priser, må jeg nedjustere til 49,99 kroner. Med da ryker den 2-prosenten! Have a lucky day anyway! :roll:
Post Reply