Roger sin PV Sport!
Re: Roger sin PV Sport!
Hyggelig gjort av forrige eier.
Bilen på bildet må forøvrig tilhøre vår lokalavdeling!
Den har jo registreringsnummer OA.....
Bilen på bildet må forøvrig tilhøre vår lokalavdeling!
Den har jo registreringsnummer OA.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Prøvde å søke opp nummeret på www.vegvesen.no men fikk dessverre ingen treff der.Bilen på bildet må forøvrig tilhøre vår lokalavdeling!
Den har jo registreringsnummer OA.....
Re: Roger sin PV Sport!
Dette er et gammelt svensk registreringsskilt, så neppe noe å finne å vegvesen.no.PV-Sport wrote:Prøvde å søke opp nummeret på http://www.vegvesen.no men fikk dessverre ingen treff der.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Roger sin PV Sport!
Da er endelig sesongen igang. Hentet PV'n ut fra vinterlagring i går. Heldigvis fungerte alt utmerket etter vinteren. Bortsett fra det vanlige problemet med at clutchen ikke frier ut på våren når jeg skal hente den. Men med litt dyttehjelp og rugging att og ram, så løsnet den.
Dag to ble brukt til et besøk hos han jeg kjøpte bilen av. Det endte opp med en Pajero full av Volvodeler på hjemturen:
Lasset inneholder blant annet girkassen og motoren som sto i PV'n min orginalt (kjører i dag med overhalt B18D fra forsvaret).
Hvis noen trenger grill, så er det bare å si ifra!
Dag to ble brukt til et besøk hos han jeg kjøpte bilen av. Det endte opp med en Pajero full av Volvodeler på hjemturen:
Lasset inneholder blant annet girkassen og motoren som sto i PV'n min orginalt (kjører i dag med overhalt B18D fra forsvaret).
Hvis noen trenger grill, så er det bare å si ifra!
Re: Roger sin PV Sport!
Du verden for et innholdsrikt lass!
Skulle likt å vite delenummer på girkassene. Ser at det er en del ulike kombinasjoner av motorer, cluchhus og girkasser som går om hverandre, og andre kombinasjoner som ikke fungerer.
Skulle likt å vite delenummer på girkassene. Ser at det er en del ulike kombinasjoner av motorer, cluchhus og girkasser som går om hverandre, og andre kombinasjoner som ikke fungerer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Vet du hvor delenr står på disse?
Det er nok den til høyre på bildet som er den orginale M40 fra min 64 modell.
Den til venstre er en forsterket M40 sak fra Volvo feltvogn. Det er en slik jeg har PV'n nå.
Det er nok den til høyre på bildet som er den orginale M40 fra min 64 modell.
Den til venstre er en forsterket M40 sak fra Volvo feltvogn. Det er en slik jeg har PV'n nå.
Re: Roger sin PV Sport!
Det står ofte på et metallskilt på undersiden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
På kassen til høyre på bildet står det Part nr 254250, og på den til venstre står det 208000. Litt vanskelig å se skiltet pga festet som er skrudd på i bakkant. Mulig det er et ett-tall først i delenummeret... i såfall er det 1208000. Men det kan være ei ripe i skiltet.
Last edited by PV-Sport on Sat 02 May 2015 22:35, edited 2 times in total.
Re: Roger sin PV Sport!
Skal sjekke når jeg kommer hjem i morgen kveld
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Den med nr 20800 er nok fra ei bandvogn (BV 202), og har alt for lav utveksling til bruk i bil. Så den blir levert tilbake.
Re: Roger sin PV Sport!
Jeg kan sjekke utveklingene i dag om jeg får tid?
Har manual for BV 202 et sted.
Jeg fant....
BV 202
1. gir 2,46:1
2. gir 1,82:1
3. gir 1,30:1
4. gir 1:1
M40 girkasse
1. gir 3,13:1
2. gir 1,99:1
3. gir 1,36:1
4. 1:1
Det var ikke helt som jeg trodde, men den største reduksjonen ligger jo i fordelingsgirkassen på 202...
202 kassen er altså litt høyrere på gir 1. 2. og 3. (mindre utveksling). Sikkert ingen problem med lite last i bilen og original utveksling bak.
Men høyere utveksling i bakaklsingen, kan girene opptil 4. bli noe høye og tunge... - litt avhengig av hva man foretrekker.
Noen liker det men andre ikke...
Har manual for BV 202 et sted.
Jeg fant....
BV 202
1. gir 2,46:1
2. gir 1,82:1
3. gir 1,30:1
4. gir 1:1
M40 girkasse
1. gir 3,13:1
2. gir 1,99:1
3. gir 1,36:1
4. 1:1
Det var ikke helt som jeg trodde, men den største reduksjonen ligger jo i fordelingsgirkassen på 202...
202 kassen er altså litt høyrere på gir 1. 2. og 3. (mindre utveksling). Sikkert ingen problem med lite last i bilen og original utveksling bak.
Men høyere utveksling i bakaklsingen, kan girene opptil 4. bli noe høye og tunge... - litt avhengig av hva man foretrekker.
Noen liker det men andre ikke...
Re: Roger sin PV Sport!
Er ikke det det en kaller for tettsteget kasse? Dvs kortere avstand mellom girene slik at en kan holde turtallet oppe. Fint for de som bla kjører rally. De har jo ofte også mye lavere utveksling i bakakselen 4,88:1 og 5,36:1 om jeg ikke husker feil av hva som brukes på PVn. På bandvognen er det jo stor rulle motstand så gjelder å holde tempoet oppe på motoren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Det kan nok stemme. Jeg hadde en 202 utlevert i militæret, og der kunne man ikke bomgire. Da var det bare å starte på nytt.
De vognene ruller nesten ikke av seg selv...
Det jeg stusset litt på var at 1.giret var så høyt (lav utveksling), da topphastigheten er 40 km/t og marsjfart vel 30 km/t?
Men det er jo et redusjonsgir til....
Uansett er det jo bra deler man kan bruke fra denne kassen, som f.eks. girkasselokk. De sporene fra girstanga nederst er jo utsatt. Og lagre, synkringer osv er jo lite kjørt på disse vognene. Men noen ble vel kjørt litt hardt?
Litt verdi er det jo i slike kasser også sku jeg tro...
De vognene ruller nesten ikke av seg selv...
Det jeg stusset litt på var at 1.giret var så høyt (lav utveksling), da topphastigheten er 40 km/t og marsjfart vel 30 km/t?
Men det er jo et redusjonsgir til....
Uansett er det jo bra deler man kan bruke fra denne kassen, som f.eks. girkasselokk. De sporene fra girstanga nederst er jo utsatt. Og lagre, synkringer osv er jo lite kjørt på disse vognene. Men noen ble vel kjørt litt hardt?
Litt verdi er det jo i slike kasser også sku jeg tro...
Re: Roger sin PV Sport!
Hei Roger
Går du inn på forumet og retter mailadressen din. Fått flere feilmeldinger i det siste....
Hilsen Webmaster
Går du inn på forumet og retter mailadressen din. Fått flere feilmeldinger i det siste....
Hilsen Webmaster
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Da har jeg oppdatert mailadressen... takk for at du sa i fra!
Det er en del år siden den adressen der var aktiv....
Det er en del år siden den adressen der var aktiv....