Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Fin by! De selger vel mye klær der, siden de har så mange maskiner?
445

Torbo2s Duett

Post by 445 »

Utrolig mye fint langs sydkysten av England. I dag har vi opplevd Hastings og Eastbourne i full storm, 26 m/s. Heldigvis oppholdsvær. Et mobilbilde fra Beachy Head Fyr.
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016032 ... 69b423.jpg[/img]

Bortsett fra noen 240'er så er det ingen gamle Volvoer å skue.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det høres bra ut! Ha det fint!
Torbo2

Post by Torbo2 »

I dag ble det sesongens første kjøretur med Duetten. Ting fungerte, og jeg fikk en behagelig langtur med lave turtall.
Trekkrafen er overraskende god fra 1500 o/min, og draget er veldig jevnt oppover.
Litt stor forsjell på tomgangsturtallet med kald og varm motor. Må vel se om jeg finner ut av det?
Merker at kjøreegenskapene ikke er som på en moderne bil, selv om jeg har gjort alt mulig for å få dem bra. 5.5 tomemrs felger gjor ikke sakn bedre, men nå er de jo der, så jeg må vel leve med litt myk styring og understell.
Noen monterer tannstangstyring på amerikanske biler for å bedre styre-stabiliteten.
Vurderer også å sette inn en sterkere styringsstøtdemper. Nå er det bare en "stakkarslig" VW-demper, beregnet på Boble. En bil som har en tredjedel av vekten framme. Det hjelp litt med den, men slår meg ikke til ro med saken...

På turen kjørte jeg forbi en loppis i Mellerud. og hva hadde de der? Jo, dreiestål.
Flere for få penger!
Så dobbelt vellykket tur...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Sjekket reisterreima på camperen i går. Etter 30 000 km og fire år så den slik ut. "Pent brukt - en eier"...

Image
Den bør vel gå litt til, men det var det med tiden da...
Bør vel skifte, da jeg skal selge bilen...?
445

Post by 445 »

Hva er skiftintervallet? På mine biler er det stort sett 5 år/100000 km.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tror det er tre år på denne. Men fabrikantens opplysninger fra tidligere er å skifte etter inspeksjon. Det var heller ikke satt antall km, men importør/forhandlere her i landet anbefaler skift etter 120 000 eller tre år.
5 år og lite kjørt bør vel gå bra, men jeg har jo reim, men tid er noe annet?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Midt oppi alt kom det på et tilhengeferste og ny radiator på Skodaen.
Kjekt å ha siden jeg skal kjøpe henger. En i klubben har en som jeg tenker å kjøpe.
Liten, men grei til småting.
Har feste på Duetten og VW Camperen, men camperen skal jeg selge.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg og en til er i diskusjon om hvilken vel oljedekselet skal stå?
Delekatalogen sier at den leppa på baksiden skal være forskjøvet nedover, men jeg lurer på om den skal snu opp - plassert høyest, da blikket bak er svakt bøyd nedover om de vendes opp. Da vil oljen på innsiden renne mot blokka og ikke mot lokket og lufterøret.
Motsatt vil olja renne mot lokket, og det er ikke bra, tror jeg..

Uansett skal jeg lage/dreie en flens for å unngå eller begrense oljesig ut i røret.

Er det noen som nettop har åpnet en "uåpnet" B16 som kan si hvordan det lokket skal stå?

Ved to til tre tilfeller har jeg registrert drypp fra disse utluftnings rørene.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Monterte samme vei som før, men borret et lite hull rett bak utsløpet slik at evt. olje som samler seg der siger ned bak og ikke ut. Har en følelse av det det kan være bra.
Så får vi se. Tørt foreløpig etter litt bruk.
Det pågår litt foskning på veivhusventilasjon fortiden, så kommer dette med.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Den originale "rett-ut-løsningen" er ikke bra. Noen har et filter i røret og noen ikke.
Hvis dette ikke blir bra nå, skal jeg lage en bue på røret slik olje dampen går opp og ned, og ikke bare ned. Derved vil den trolig ikke ta med seg olje ut.
Har sett at det fins på senere B18-motorer.
Jeg bøyde en liten vinkel på plata, nedover, bak lokket slik at oljen siger innover og ikke ut mot utluftingshullet.
Går ikke dette må jeg lage en "oljedumper" - utluftingsenhet med oljesamler.
445

Post by 445 »

Jeg kunne ha lyst til å ta en slange rett fra dekselet og opp i luftfilteret. Da renner olje tilbake til motor, og dampen brennes opp. Noe å tenke på?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hvordan grise til forgasseren sier nå jeg. Ser kanskje nødvendigheten av å brenne opp gassen fra veivhusventilasjonen, men den er ganske feit uten ei felle vil jeg tro. Bør ha en form for "kondensator" hvor oljedampen kan få kjølt seg ned og rent tilbake til motoren før en kjører resten opp i luftfilteret. Biltema hadde en såkalt catch-tank før men den er blitt borte. Tror også jeg hadde latt den gå rett i innsugsmanifolden via en struping som Torbo2 har vært inne på før. Slipper da å grise til stemplet i SU forgasseren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Litt korttenkt av meg. Selvfølgelig bedre med catchtank eller rett på manifolden.
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Jeg kunne ha lyst til å ta en slange rett fra dekselet og opp i luftfilteret. Da renner olje tilbake til motor, og dampen brennes opp. Noe å tenke på?
Rett i innsuget ja. Slik er det også på moderne biler, og ofte med god sirkulasjon. Ren luft til veihusventilasjonen blir tatt fra luftfilteret på moderne motorer. Så der er gangen i det. Kan vi si likestrøm! Ofte brukes en PCV-ventil forå begrense vakumet som kan oppstå, men får ha vært smarte nok til å strupe på tilførselssiden. DA kan man få et smart lite vakum som holder olja på plass i motoren. Selv gamle simmeringer blir tette! :)

På litt eldre kan luftinngangen gå via oljepåfyllingslokket, og da må man strupe mengden til manifolden. Da blir det også et smart lite vakum i veivhuset som sikrer mot oljelekkasjer både i sylindre og diverse pakninger og simmeringer. :)

På den lille økonomimotoren på Skoda, strupet jeg såpass at jeg fikk 0,15 bar i vakum. Det er ut til å hjelpe på oljeforbruket, som nå er nede o 0,25 l/100 mil.
Tro det kommer ned til 0,2 når motoren er innkjørt.
Hjelper ikke det er det to ting til som må til. Men en ting om gangen, ellers blir det rot i "forkningsprogrammet" mitt..
Den motoren er født med oljeforbruk, og Skodaforhandlere leverer blene med 1 liter olje blant utstyret som følger med.
De skylder på lange serviceintervaller, men saken er nok helt annerledes. "light-motorer".
Jeg drikker ikke Cola Light! - Vet det er lureri. Så sier jeg ikke mer....
Post Reply