Får ikke start -Duett-62 m B18

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
445

Re: Får ikke start -Duett-62 m B18

Post by 445 »

ElinF wrote:Men: er det slik at siden bilen kjørtepå startmotor, så innebærer det at startmotor/coil fungerer,
Slik jeg ser det så innebærer dette at startmotor fungerer. Coilen vet du foreløpig ikke noe om.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

ElinF wrote:Hei folkens
Den har nektet å starte kun en gang før - for et par uker siden, men gått bra etter det.
Hvordan artet det seg da den ikke ville starte forrige gang?
Hvordan løste dere problemet da?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg glemte vist å svare på tennplugger. Jeg har brukt Biltemaplugger, de som går til B20 Volvo 140 i katalogen, Equem eller hva det heter. Det går, men kan ikke måle seg med NGK BP 6 S - Torshov Rekvisita har slike.
TA med de gamle fo å sjekke at gjengelengden stemmer..
Mer om NGK for de som vil vite mer enn nødvendig: http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=127
Bosch:
http://rb-aa.bosch.com/boaa-se/Product. ... lication=1
Bosch har jo også litt å fare med, men de kom på etterskudd i varmeverdi for noen år siden, og har hatt problemer med å komme på banen igjen. De har nok klart å får det til, men for seint, noe som medførte at NGK, Champion, Beru o.a. ble mer attraktivt.
Spes. på eldre båtmotorer ble det tragisk, ved at de ga blaffen i varmeverdien, og båtene stoppet midtfjords. Men med Champion kom fiskere og privatpersoner vel fram.. (gamle erfaringer fra Vestlandet)...
Men nå man har fått et dårlig rykte, er det ikke lett å rette opp.. Selv med platinium og andre fansy greier...
Samme tendenser hadde man til dels på biler på 70-tallet. Fiater gikk eksempelvis ikke på Bosch-plugger, noe bedre på MagnetoMarelli med best på NGK og Champion.
Beklager, men det var litt gammel frustrasjon over de plagsomme forholdene som gjorde seg gjeldene fra midten av 60-tallet til midten av 80-tallet.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Bare et lite innspill. Denso-U eller NipponDenso-U som de het før var/er(?) standard på alle Toyota. Har brukt dette på mange biler med hell i stedenfor NGK, som jeg har opplevd har litt problemer med kvaliteten på porselenet. Motorsagplugger kaster jeg og erstatter med Champion da NGK ofte ryker i porselenet. Dvs de deler seg og kan skli ned over gnistgapet. Har noen tilfeller av det. De leverer også bare R plugger som er noe dritt om en ikke har elektronisk høyspentcoil, helst en coil direkte montert på hver plugg.
Har nå kjørt med Denso plugger uten innebygget motstand i 2 sessonger med PVn, og de fungerer helt utmerket tross kranglete forgasser. De selger de på bilextra. Dette er de korteste som passer til B16. Ellers er vel min erfaring at Champion passer best på lavkomprimerte motorer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
ElinF

Post by ElinF »

Hei igjen. Nå har "svigerfar" - flymekanikeren - sett på Duetten. Ikke gnist på pluggene, fordelen ser nesten ny ut - kanskje litt fuktig, men sprayet med fuktfjerner. Teorien nå er at coilen er dau, som Tor er inne på.
Og snille Anders Torp tilbyr seg nå å hente Duetten med en av hans veteranbiler! Utrolig grei!

Han hadde for øvrig vært et perfekt mål for en utflukt - hvis han hadde vært villig. Han har en Duesenberger der , pusser opp Buick-limousinen til keiser Hirohito (sa han), og en kremgul 30-tallsbil som lignet på Il Tempo gigante - med siseleringer på vinduene :-)
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
ElinF

Post by ElinF »

Og tusen takk for tips om plugger! fikk ikke kjøpt på Biltema. To unge gutter der som ikke kunne forholde seg til en bil m kun en bokstav i registreringsnummeet. "Næh - fins det? Aldri hørt om. Var det så lite biler i Norge at man kun trengte en bokstav??" Så da ble det ikke plugger, for å si det sånn..

Fikk også nyttig lærdom her fra "svigerfar". Har ikke forstått at startmotor var såpass adskilt fra tenningssystem :-) Så skjønt nå at startmotor har dradd motoren rundt hele tiden...

Men som sagt dødt på tenningssiden, og coilen ser ut til å være tilnærmet original, mens resten ser langt nyere ut..
Så får tauet den på vinterlager, og noen til å assistere med coilskift til våren.

Siden jeg har tid på meg - burde jeg skaffe " originalcoil" til Duetten. Hva er det beste valget?
---
Lykkelig fersking på veteranbilfronten med 1962-Duetten "Caruso", engasjement og forbløffende lite bilkunnskap. :-)
ElinF

Post by ElinF »

ah - ny problemstilling! Torp klarer ikke ta både bil pluss henger, så må taue Duetten..

Og siste spørsmål : hvor fester man tau for tauing på en Duett?
---
Torbo2

Post by Torbo2 »

Med forsiktighet skal det gå å feste i de nedre bærebruene, der hvor fjærene sitter.. Men det er litt kronglete å tre tau igjennom, men man trenger ikke knytte der, men tre igjennom begge to og lage en stor løkke. Men det går i en også, bare unngå for mye nøkking i tauet...
Om du filer litt på bremsene er ikke det noen problem fo å holde tauet stramt i svinge og ved retardasjon.

Du har vel kanksje allerede tauet, men hvordan gikk det?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

I instruksjonsboken til min 1957 duett står det at man tauer i støtfanger festene. Dvs at man trer tauet fra undersiden på utsiden av det første for så å tre ned på utsiden av det andré og så frem i en hanefot. Dvs at tauet danner enlikebenet trekant før det går videre til f. Eks tilhengerfestet på den bilen som tauer. Tips her er å tre tauet gjennom en hageslange der det passerer støtfangeren slik at tauet ikke kappes av denne. En kan her bruke strips for å holde slangen på plass. Fungerte fint for meg i sommer da jeg ufrivillig måtte taue duetten opp fra kjelleren. Lykke til med tauingen :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:I instruksjonsboken til min 1957 duett står det at man tauer i støtfanger festene. Dvs at man trer tauet fra undersiden på utsiden av det første for så å tre ned på utsiden av det andré og så frem i en hanefot.
Jeg har forsøkt denne varianten, og anbefaler den ikke. Grunnen er at jeg synes det ble mye belastning på støtfangerfestene og ikke minst støtfangerne.
Funker greit som en nødløsning for å taue i gang en bil eller flytte den kort strekning i lav fart, men ikke for å taue langt langs en riksvei.
Siden jeg sitter på litt tilleggsinfo etter en telefonsamtale, så var strekningen her relativt lang, dvs ikke bare noen få kilometer.
Jeg hadde nok leid en henger - hvis jeg hadde mulighet.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Da trenger en også en bil som har lov til å trekke.. Kan vel være en mulighet for noe hjelp om en er NAF medlem. Uansett bør en være det om en kan lite om bil og har en så gammel bil... Nyttig når en står helt fast. Det å få tenningen til å virke på denne slik at den kan gå for egen maskin bør ikke være store jobben om en kjøper en billigcoil på biltema. Koble pluss fra f. Eks lyset, og minus fra fordeleren, og så flytte over høyspentledningen. Bare å binde fast coilen ett eller annet sted. Bare å stoppe bilen ved å skru av lyset. Dette vil fungere dersom fordeleren er i orden.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er flere forhold når man tauer e bil, dessuten kan det bli harde rykk, bilens vekt x antall x kg.
Så derfor anbefaler jeg ikek å taue i støtfangerfestene. Det er ikke sterkere enn at man kan bøye dem for hånd. Så har jeg sagt det.
Dessuten har jaeg sett noen bulkete støtfangere fra slepetau, så er i alle fall risikoen nevnt...
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Da trenger en også en bil som har lov til å trekke.. Kan vel være en mulighet for noe hjelp om en er NAF medlem. Uansett bør en være det om en kan lite om bil og har en så gammel bil... Nyttig når en står helt fast.
Både ha bil som kan trekke, og lov til å kjøre så tung tilhenger.
Helt enig i at det er veldig bra å være NAF-medlem når man eier gammel bil.
ElinF

Post by ElinF »

igjen takk for masse lærerike svar. Vi har vel mest tro på en løsning med henger, og har fått tips om en kar fra Vestfold-klubben - så håper han snart tar telefonen :-)
---
ElinF

Post by ElinF »

Og til sist er bilen i vinteropplag, hvertfall. Så får våren vise om det avr fukt i systemet eller coil etc.
---
Post Reply