På den nyeste PV- og Duetter er det styrestag uten smørenipler. Overført fra tidligere knirkelyder på moderne biler, kan jeg foreslå å smøre styrekulene med en dråpe girolje en gang i året.
En sprøyte på apoteket med 1 mm spiss og litt lunken girolje, helst m. EP-tilsetning, og ved å stikke spissen inn i bakant av gummibelge kan den dråpen være nok til å øke levetiden... (Obs: ikke EP på girkassen)....
Girolje har jo ekstremt god smøreevne...
Det fungerer på en mer moderne bil jeg har.... På Duetten har jeg ikke gjort det ennå, men det er rett og slett en forglemmelse. Hadde jeg gjort det for fem år siden hadde jeg nok sluppet å skifte nå i sommer.
Men Jørgenrud &CO skal jo ha litt til maten de også....
Forlenge levetiden på opphengskuler
Re: Forlenge levetiden på opphengskuler
Hmmm.
Kan man risikofritt benytte denne metoden på nyere biler også?
Tenker på drivakselknutene som sitter bak gummibelger på for- og firehjulsdrevne biler.
Kanskje stikke denne sprøytespissen inn gjennom gummibelgen?
Kan man risikofritt benytte denne metoden på nyere biler også?
Tenker på drivakselknutene som sitter bak gummibelger på for- og firehjulsdrevne biler.
Kanskje stikke denne sprøytespissen inn gjennom gummibelgen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Forlenge levetiden på opphengskuler
Her er vel hele belgen fylt opp med fett så problemet er ikke det samme. Moderne styrekuler er bare moderat smurt opp. Hadde en amerikaner en gang og der var lagringen kun en nylonforing. Lite fett å spore. Ble ofte satt inn en fettnippel for å forlenge levetiden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Forlenge levetiden på opphengskuler
Jeg snakket med en kar i en Offroadklubb om en Jeep. Han fortalte at styre- og opphengskuler aldri ble utslitt! Det samme har vi jo på PV/Duett, men ikke på styrekulene på nyere PV/duett - desverre. Så fett er godt...
På VWbuss-forumet er det noen som har satt inn fettnipler på kulene og har nesten ubegrenset levetid. Selv holder ejg meg til spøyta, og det har vært vellykket hittil. Om de skulle bli få litt fettfukt har det ingen betydning, så lenge de er tighte....
Hvert tredje til femte år er trolig nok på biler som går lite. me nsom sagt det gjelder bare senere modeller uten smørenipler.
På VWbuss-forumet er det noen som har satt inn fettnipler på kulene og har nesten ubegrenset levetid. Selv holder ejg meg til spøyta, og det har vært vellykket hittil. Om de skulle bli få litt fettfukt har det ingen betydning, så lenge de er tighte....
Hvert tredje til femte år er trolig nok på biler som går lite. me nsom sagt det gjelder bare senere modeller uten smørenipler.