Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)
Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)
Hei, jeg har i det siste prøvd å finne ut av hvorfor jeg må kjøre med choke. Uten choke blir det ujamn gange. Leste på det svenske forumet at det kunne skyldes luft som trekkes inn via bensintilførselen. Jeg har AC bensinpumpe med glasskuppel. Skal det være luftboble i denne kuppelen under kjøring?
Last edited by Ansgar445 on Mon 08 Oct 2012 07:46, edited 1 time in total.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Luft i bensinpumpe til B16
Jeg har også registrert at det kan være en luftboble i glasset på pumpa, samme med bensinfltre som settes inn. Men det skal ikke ha noen betydning. Hvis det derimot kan virke som det "koker" i filterglasset, kan det være luftlekkasje i røret som går inn i tanken, eller framover. Men da blir det ofte bensinlukt.
Det kan nok være på sin plass å få sjekke røret fra tanken i det minste, uansett. I et område er det skjult, og for å få sett der bak girkassen, må røret av. Jeg har bare hørt om slike problemer, men ikke sett det selv på PV. På Amazonen måtte jeg bytte hele røret på grun av rust. Da ble det kobberrør.
Så kan man jo legge røret i gjennomsikitg plastslange for å hindre et rustpotensiale mot omgivelsene, om man vil gjøre ting 110 prosent.
Ser du ingen lekkasje eller kjenner bensinlukt, går mistanken i retning av forgasseren. Røket økonomimembran kan være årsaken til at bilen ikke går som den skal. Det kan jo hende den kan ha godt av en litt større hoveddyse også?
Det kan nok være på sin plass å få sjekke røret fra tanken i det minste, uansett. I et område er det skjult, og for å få sett der bak girkassen, må røret av. Jeg har bare hørt om slike problemer, men ikke sett det selv på PV. På Amazonen måtte jeg bytte hele røret på grun av rust. Da ble det kobberrør.
Så kan man jo legge røret i gjennomsikitg plastslange for å hindre et rustpotensiale mot omgivelsene, om man vil gjøre ting 110 prosent.
Ser du ingen lekkasje eller kjenner bensinlukt, går mistanken i retning av forgasseren. Røket økonomimembran kan være årsaken til at bilen ikke går som den skal. Det kan jo hende den kan ha godt av en litt større hoveddyse også?
Takk for svar, jeg skal se etter "koking" som du sier. Jeg ser du nevner hoveddyse og har lest Reodor sin tråd på dette emnet. Jeg vil gjerne teste ut dette også, men skjønner at man trenger spesialværktøy. Brotsj?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Jeg ville sjekket det lille membramet først.. Der kan det går falsk luft.
Er det defekt orker ikke motoren så mye...
Er det defekt orker ikke motoren så mye...
Hei, sitter økonomimembranen bak dekselet med tre skruer (i senter av bildet)?
Sjekka forresten bensinpumpa og det er ingen "koking".

Volvo 445 Skåpvagn 1957
Det beste er nok å bytte dette membranet under lokket der med tre skruer uansett. Det leveres separat. Er det hull, er feilen åpenbar, men jeg tror det kan fungere feil likevel om membranet er tørket ut og er blitt stivt?
Enkelt å sjekke her, men legg helst en stor klut under for sikkerhets skyld, så ikke skruer, fjær o.a. kan falle nedover og bli borte ved demontering..
Hei igjen, her er et bilde av økonomimembranen, den er hel men den virket veldig stiv.. Den var bevegelig, men bare så vidt. Den lille fjæra som satt der var ihvertfall for liten til å flytte noe på membranen, dersom det var meningen. Jørgenrud hadde membranen på lager, og den er underveis

Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Luft i bensinpumpe B16 (Økonomimembran)
Det kan så godt hende at membranet er så stivt at ventilen ikke stenger. Den lille fjæren er inni der klarer kanskje ikke å stenge ventilen på grunn av at membranet har "satt seg" i åpen stilling og så får motoren luftoverskudd hele tiden.
Ventilen skal jo være åpen ved liten belastning og stenge ved pådrag/belastning.
Det er altså en luftkompensator som skal magre blandingen ved pen kjøring.
I et nødsfall kan man sette inne en litt kraftigere fjær, f.eks. fra en kulepenn og klippe den i riktig lengde, men det beste er jo nye deler....
Membran først og fremst.
Når dette er tatt hånd om, kan man tenke på å øke dysestørrelsen, om du ikke blir fornøyd.
Sjekk også at det ikke mangler filterelement i luftfiltret, om det av en eller annen grunn blitt for åpent, kan motoren bli "dau"...
Det er kun moderne motorer med beninsprøytning som går bedre med mer åpent filter, men da kompenseres bensinmengden automatisk.
Her med B16, kan man gjør noe trim manuelt, men det krever litt mer tid og tålmodighet. Større dyser kan gi mer glede med dagens bensin...
Opp til 1,1 mm (110) kan gå fint på disse motorene. Andre kan mene enda større, men det kan jeg ikke si mer om...
Diameteren på hullet av dysa øker med kvadratet av diameteren:
Eks: økning fra 100 til 110 gir 21 prosent ekstra bensinflyt.
Øker man fra 0,97 til 1,05 får man en øket beninflyt på ca. 17 prosent.
fra 0,97 til 1,1 mm gir en øket beninflyt på ca. 29 prosent.
Se tabell:
Det er flere muligheter her om man vil forske, men det som er nevnt nå bør gå helt fint....
Ventilen skal jo være åpen ved liten belastning og stenge ved pådrag/belastning.
Det er altså en luftkompensator som skal magre blandingen ved pen kjøring.
I et nødsfall kan man sette inne en litt kraftigere fjær, f.eks. fra en kulepenn og klippe den i riktig lengde, men det beste er jo nye deler....
Membran først og fremst.
Når dette er tatt hånd om, kan man tenke på å øke dysestørrelsen, om du ikke blir fornøyd.
Sjekk også at det ikke mangler filterelement i luftfiltret, om det av en eller annen grunn blitt for åpent, kan motoren bli "dau"...
Det er kun moderne motorer med beninsprøytning som går bedre med mer åpent filter, men da kompenseres bensinmengden automatisk.
Her med B16, kan man gjør noe trim manuelt, men det krever litt mer tid og tålmodighet. Større dyser kan gi mer glede med dagens bensin...
Opp til 1,1 mm (110) kan gå fint på disse motorene. Andre kan mene enda større, men det kan jeg ikke si mer om...
Diameteren på hullet av dysa øker med kvadratet av diameteren:
Eks: økning fra 100 til 110 gir 21 prosent ekstra bensinflyt.
Øker man fra 0,97 til 1,05 får man en øket beninflyt på ca. 17 prosent.
fra 0,97 til 1,1 mm gir en øket beninflyt på ca. 29 prosent.
Se tabell:
Det er flere muligheter her om man vil forske, men det som er nevnt nå bør gå helt fint....
Jeg har også en luftlomme på toppen, ca 1 cm øverst.Ansgar445 wrote:Skal det være luftboble i denne kuppelen under kjøring?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Jeg hadde bensinlekkasje for noen år siden. Da var det kløtsjpedalen som hadde gnisset hull i bensinrøret. Det luktet klart og tydelig bensin.Torbo2 wrote:Hvis det derimot kan virke som det "koker" i filterglasset, kan det være luftlekkasje i røret som går inn i tanken, eller framover. Men da blir det ofte bensinlukt.
Hva kostet denne membranen? Tror min også kan ha godt av å bli byttet.Ansgar445 wrote:Jørgenrud hadde membranen på lager, og den er underveis
Når jeg tenker meg om trenger jeg også en til min reserve-Zenith...
Ser for meg at det kan bl noe upresist å modifisere membranenheten, men som eksperimet, kan det vel være tillatt. Eller for å sjekke om det er det som er feil?
Ser for meg at det kan bl noe upresist å modifisere membranenheten, men som eksperimet, kan det vel være tillatt. Eller for å sjekke om det er det som er feil?
Last edited by Torbo2 on Mon 08 Oct 2012 22:08, edited 2 times in total.
Hei Ansgar445!
Hvis bilen din er klar for en langtur på lørdag, så er du hjertelig velkommen til Oslo & Akershusavdelingens smøretreff på Fornebu.
Hadde vært morsomt å treffe deg og få ta en kikk på bilen din.
Hvis bilen din er klar for en langtur på lørdag, så er du hjertelig velkommen til Oslo & Akershusavdelingens smøretreff på Fornebu.
Det hadde vært artig det, men må bli kvitt "lugginga" først før jeg legger ut på langtur. Et annet problem er hvordan man skal komme seg til Oslo uten å kjøre over 70.. ?445 wrote:Hei Ansgar445!
Dersom det er mulig, hadde det uansett vært morsomt å blitt med (uten Duetten) for å se og lære.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Du er selvfølgelig hjertelig velkommen både med og uten Duett.Ansgar445 wrote:Et annet problem er hvordan man skal komme seg til Oslo uten å kjøre over 70.. ?
Dersom det er mulig, hadde det uansett vært morsomt å blitt med (uten Duetten) for å se og lære.
Har vært på div langturer med Duetten i sommer, og da gikk bilen bra også over 70.
Men, regner med at du som jeg trives best under 70. I så fall kjører du gamle E18 hele veien fra Barkåker til Kopstad, deretter forbi Holmestrand til Drammen, gamle Lierbakkene til Liertoppen og bakveiene inn til Ikea. Derfra går det greit å ligge i 70 på E18 det siste stykket inn til Fornebu.
Det er en riktig koselig tur. Har kjørt den selv med Duetten i sommer.