Girkassa har jeg jo skrudd på. Så jeg lurte på om jeg skulle skru av motorfestene og sette motoren ned på traversen uten motorfester. Også skru fast girkassa så motoren blir rett i traversen. Og så bårre hull da. Også løsne girkassa igjen etterpå og sette på motorfestene og skru fast hele dritten etterpå.
For det første er det ikke så lett å borre hull fra festene, da de er vinklet utover.
Av samme grunn vil ikke festehullene stemme om du skulle klare det.
Så det er nok bare å måle, helst med en selvlaget passer av et par lister.
Dette virker jo rart, du har jo utvidet ganske mye?
Om det fortsatt er håpløst, må du kanskje vurdere å bygge om B16-fester?
Last edited by Torbo2 on Sun 26 Aug 2012 21:20, edited 1 time in total.
En ting som slår meg her. Har ikke lest alle innleggene men... Har du målt avstanden mellom hullene i traversen i 58 vs 57 modellen? Siden det satt en B18 i 57modellen vil den kanskje ha en B18 travers også?. Da er det jo bare å bytte om siden du skal ha en B16 i 57 modellen. Må innrømme at jeg ikke så forskejll på vår 57 modell med B16 og nabobilen (57 modell med B20) på utstillingen på landstreffet.. Den hadde forøvrig fortsatt B16 frontstykke og radiator og det fungerte fint med god plass til kjølevifte også for reimbytte (Så det var et argument tidligere i tråden) .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Jeg tenkte jeg skulle skifte hjullager og montere nye bremser med pumper og alt i dag på venstre framhjul. Men da dukka det opp masse greier. De som har gjort noe med denne bilen før har ikke gjort skikkelig arbeid. På bremskjoldet og noen andre steder har de nbare lakkert over rusta. Fant jeg ut når jeg tok av trommelen. Så har de bare skiftet noen foringer i forstillinga ikke alle. Men det er nødvendig fant jeg ut. Og fjærene sto feil vei fant jeg ut. Så da må jeg til Jørgenrud i morgen og kjøpe foringer til forstillinga. Så kan det hende jeg må av med traversen og pusse den ned og lakke. Så må jeg begynne forfra på denne bilen også noe jeg trodde jeg skulle slippe fordi jeg trodde det var gjort. Så må jeg bytte de gummiene på toppen av traversen og de to andre.
Da har jeg skrudd av hjulet på høyre side også. Tatt av trommelen og gjort samme greien der. Så da er det fra høyre siden satt inn med ferrobet og det fra venstre side lakkert med bengalakk med owatrololje i. Så da kan jeg vel begynne og montere på venstre side i morgen tenker jeg. Den flate delen av spiralfjæra skal opp i traversen den? Det er det som er riktig er det ikke det da? Jeg ble plutselig veldig usikker på det. Jeg bytter alle foringene i forstillinga siden de fulgte med for da vet jeg at de er nye og ikke behøver og tenke på de på mange år. Da er det bare staga i forstillinga igjen men de er relativt dyre så de må jeg vente litt med.
"Den flate delen av spiralfjæra skal opp i traversen den? Det er det som er riktig er det ikke det da?"
Husker ikke at det er noen forskjell på opp/ned på fjærene, kanskje andre kan huske det? Det har i alle fall ingen betytdning. De jeg har sett, utenom noen senkefjærer, er like oppe og nede men noen er kanskje annerledes?
Da har jeg vært på biltema og kjøpt flere bukker. For det ble så vinglete med bare en bukk midt på foran. Men nå har jeg kjøpt 2 stk på 1,5 tonn pr stk.
Da blir det og prøve og få satt sammen hele forstillinga i morgen. Og hvis jeg rekker det kan jeg jo like godt montere de nye hjullagrene og tromlene med bremsesko,
Så er det gjort også.