Zenith 34 VN "flyter over"
Re: Zenith 34 VN "flyter over"
Og her er en tråd til:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=1&t=6330
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=1&t=6330
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Jørgenrud hadde ikke løse dyser til forgassere
, så da får vi forske litt videre... skulle gjerne forsøkt litt mer honing for å finne "riktigere" blanding ved normalfart.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Har du kontaktet disse?Reodor57 wrote:Jørgenrud hadde ikke løse dyser til forgassere, så da får vi forske litt videre...
http://www.forgasser-service.no/
Etter hva jeg vet er det firmaet til salgs, og mail har de aldri svart på. Ringte of bestilte deler en gang, men det ble en dyr fornøyelse. Var bedre da de lå i Oslo og en kunne stikke innom. Nå må en til Drøbak.. Langt å kjøre for noen skarve dyser...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Da får du kjøpe firmaet og sette opp en nettbutikk 
Du kan komme innom meg i sekstiden i kveld, da er jeg hjemme. Så kan du få åpnet litt til på hoveddysa. Jeg kommer til å mekke litt bremser utenfor, og utstyret har jeg bilen. Ring helst først.Reodor57 wrote:Jørgenrud hadde ikke løse dyser til forgassere, så da får vi forske litt videre... skulle gjerne forsøkt litt mer honing for å finne "riktigere" blanding ved normalfart.
Tenkte jeg skulle teste noe annet også i dag, så da får vi se hvordan det ble når det slutter å regne.. Nei da, tenkte jeg skulle forsøke å se hvordan det blir med colortune både før og etter justering av dyser, og hva egentlig størrelsen ble sist. Det gikk litt fort på slutten så kan være greit å sjekke status før en går videre. Har vært innom Biltema i dag og lagt igjen noen kr på måleutstyr. Bilen gikk litt bedre i dag som det ikke var så varmt, men den skal jo takle varmt vær også.. Fant også et sted som hadde metallbor i "riktig" størrelse, men det er litt mer skummelt å bruke bor enn brotsj da de lett går litt mer skjevt, og en borer ikke dyser for hånd. Det går ihvertfall skeis. Så jeg skal rigge meg til i løpet av kvelden med litt bedre verktøy og så kommer jeg tilbake
. Spennende dette gitt. Hehe 
Sånn da er det testet og målt med mikrometer og Colortune. Begge dyser er nå på 110. Dvs 1,1mm noe som ser ut til å være ideellt. Tok hoveddysa litt til, men det ga ikke noe utslag på hverken forbrenningsfarge eller kjøreopplevelse, så der ble den gamle som var boret til 1,1 satt i igjen. Håndboring kan her være løsningen om en ikke har et stativ til saktegående drill og feste for bor. En bør føre dysa inn på boret som i en dreiebenk. En "elimenerer" da problemet med et bor med evt kast. Bilen går nå lett også på litt høyere turtall
. det var bare en kort kjøretur etter måling etc, men den var lovende 
Da blir det vel "burning" oppover bakkene på Haslum!
Bra å få greie på hvor grensene går. Jeg er alltid redd for å gi for mye om gangen, da det ikke er noen vei tilbake om dysene blir for store. Dessuten er det ikek bra at du har mer kraft i B16-motoren enn oss andre!
Så da har du vel en Lambda på rundt 1, tenker jeg?
Bra å få greie på hvor grensene går. Jeg er alltid redd for å gi for mye om gangen, da det ikke er noen vei tilbake om dysene blir for store. Dessuten er det ikek bra at du har mer kraft i B16-motoren enn oss andre!
Så da har du vel en Lambda på rundt 1, tenker jeg?
Re: Zenith 34 VN "flyter over"-riktige dyser?
Lambda på 1? Sikkert hehe. God blåfarge på forbrenningen ihvertfall, og det er der den skal ligge i følge måleverktøyet. Lambda måler har jeg ikke. Har bare en gammel ustabil CO måler kjøpt på slutten av 70 tallet en gang fra Teknologisk forlag! Hadde Opel med Solex forgasser. Dårlig kombinasjon hehe.
Bilen soter ihvertfall ikke. Lå etter Blåmann med en annen bil opp bakkene på Haslum, og det luktet ikke uforbrent og røyk ikke av eksosen på noen måte, så da er jeg fornøyd til neste omgang.. Er ikke trygg for at de endrer bensinen igjen.. Standard dyser på 97 blir ihvertfall feil på den bilen.
Bilen soter ihvertfall ikke. Lå etter Blåmann med en annen bil opp bakkene på Haslum, og det luktet ikke uforbrent og røyk ikke av eksosen på noen måte, så da er jeg fornøyd til neste omgang.. Er ikke trygg for at de endrer bensinen igjen.. Standard dyser på 97 blir ihvertfall feil på den bilen.
Bra jobba! Nå er vel både bilen og eieren fornøyd?
Jeg har fortsatt 97-dyse på Eiriks PV, men av en eller annen grunn går den bra og er uproblematisk, faktisk sprek, så her tror jeg at bilene våre er individuelle? Men litt mer mer optimalisert blanding kunne nok vært en fordel?
Så er den gullende ren innvendig og har null oljeforbruk.
Man opplever i alle fall rariteter og egenartede ting!
Jeg har fortsatt 97-dyse på Eiriks PV, men av en eller annen grunn går den bra og er uproblematisk, faktisk sprek, så her tror jeg at bilene våre er individuelle? Men litt mer mer optimalisert blanding kunne nok vært en fordel?
Så er den gullende ren innvendig og har null oljeforbruk.
Man opplever i alle fall rariteter og egenartede ting!
Dette har vært interessant lesing!
Du Reodor kjenner vel mer til hvilke dyser jeg har i min forgasser enn det jeg gjør selv, men jeg tror at det er helt standard dyser som sitter i.
Selv synes jeg at jeg har bra drag i bilen, men man blir jo "hemmablind" som de sier i våre bilers hjemland.
Vi burde kanskje byttelåne bil noen kilometer?
Du Reodor kjenner vel mer til hvilke dyser jeg har i min forgasser enn det jeg gjør selv, men jeg tror at det er helt standard dyser som sitter i.
Selv synes jeg at jeg har bra drag i bilen, men man blir jo "hemmablind" som de sier i våre bilers hjemland.
Vi burde kanskje byttelåne bil noen kilometer?
Sjekket opp linken du ga på svenske amazon klubben. Tydelig at de har andre dyser i Sverigeenn det som er standard. Vet de var tidlig ute med struping av avgasser. De bruker tydeligvis 70 på kompensasjonsdysen mens standard på B18 et 115. Hoveddysen er på 117. Det er på Zenith 36VN. Spørsmålet er om de dysene vil passe rett på og gi riktig resultat på en 34VN.. Kan bli noe i overkant store.
Re: Zenith 34 VN "flyter over"- feil dyser?
Endelig slapp regnet i går kveld så jeg fikk kjørt litt mer enn bare et par km. Motoren går kaldere, helt nydelig på lave og "høye" turtall, men så var det det vanskelige mellomregisteret da.. Der er det fortsatt litt lugging/småfusk rundt 50-60. Den dysa har jeg ikke rørt ennå, men den må nok til pers skal dette bli helt 100. Tenkte da å bore den opp til 60 størrelse i første omgang. Den er forøvrig 70 på 36VN. Denne dysa sitter da under den blanke en ser når en tar av flotørhuset. I første omgang gjør jeg da ikke noe med den øvre som er en luftkorreksjons dyse. Jo større denne er jo magrere blir blandingen, og det er jo problemet her. Ut og forske videre
.
Du kunne jo prøvd å gitt lit mer på akselerasjonsumpa, og sjekket om den i det hele tatt virker? Det hender at den tetter seg. Gir du litt kjapp gass mens bilen/motoren står i ro, kan du sjekke spruten nedi venturien (uten luftfilter)?
Men det har du vel allerede gjort?
Men det har du vel allerede gjort?