Olje på B18
Olje på B18
Hva slags olje bruker folket på sine B18-motorer?
Bruker Castrol
Heisann.
Jeg har brukt CASTROL GTX 15W-40 HIGH MILEAGE på min 444 med B16, ettersom tilsvarende ble anbefalt av han jeg kjøpte bilen av. Selges på Mekonomen og Torshov Bilrekvisita.
Info på Castrol Norge sin hjemmeside: http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7028392
Jeg har brukt CASTROL GTX 15W-40 HIGH MILEAGE på min 444 med B16, ettersom tilsvarende ble anbefalt av han jeg kjøpte bilen av. Selges på Mekonomen og Torshov Bilrekvisita.
Info på Castrol Norge sin hjemmeside: http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7028392
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
B18-motoren min ser ut til å trives bra med olja fra Felleskjøpet, som vel egentlig er et Statoil-produkt. Motoren summer fint uten ulyder, lekkasjer eller oljeforbruk av noe slag. Men så er den ny også... bare såvidt innkjørt etter overhalingen hos forsvaret.
Er den "High mileage-olja" vanlig mineralsk eller syntetisk olje?
Hmm... over 430 som har vært innom denne tråden... er vi virkelig bare to stykker som bytter olje på PV'en vår?
Er den "High mileage-olja" vanlig mineralsk eller syntetisk olje?
Hmm... over 430 som har vært innom denne tråden... er vi virkelig bare to stykker som bytter olje på PV'en vår?
Castrol-oljen - og et spørsmål om oljetrykk
Oljen er mineralsk. Har hørt at gamle og godt brukte motorer (min har et ukjent antall kilometer, men ble overhalt for fire-fem år siden - og kilometertelleren på bilen har stoppet på 136000 kilometer...) ikke nødvendigvis har godt av syntetiske oljer. Mulig det er et rykte, men jeg har ingen grunn til å klage over Castrol-oljen.

Og apropos: Ser at oljetrykket i følge måleren gjerne legger ligger på "nederste fjerdedel" ved vanlig kjøring. Er dette greit? Eller har jeg muligens litt lavt oljetrykk (se bilde)?

Og apropos: Ser at oljetrykket i følge måleren gjerne legger ligger på "nederste fjerdedel" ved vanlig kjøring. Er dette greit? Eller har jeg muligens litt lavt oljetrykk (se bilde)?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Ved siste oljeskift brukte jeg vanlig mineralsk 10-40 olje.
Kjørte ikke lenge før jeg måtte etterfylle 1 liter.
Har ikke opplevd oljeforbruk av betydning tidligere.
Etterfylte med denne oljen, og har ikke merket noe forbruk siste 30 mil.

Vet ikke om det er heldig å blande oljene, men det ble i alle fall gjort.
Har tenkt å bruke denne oljen også ved neste skift.
Kjørte ikke lenge før jeg måtte etterfylle 1 liter.
Har ikke opplevd oljeforbruk av betydning tidligere.
Etterfylte med denne oljen, og har ikke merket noe forbruk siste 30 mil.

Vet ikke om det er heldig å blande oljene, men det ble i alle fall gjort.
Har tenkt å bruke denne oljen også ved neste skift.
Oljetrykk: instruksjonsboken
"Oljetrycksmätaren anger trycket på oljan i motorns smörjsystem. Den visar däremot ej den mängd olja, som finns i vevhuset. Visaren skall vid normal körning hålla sig inom de gröna fälten på instrumenttavlan."
Og det gjør den jo...
Og det gjør den jo...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Hei
Litt generellt her siden det har blitt mange forskjellige problemstillinger i denne tråden. Jeg kjører syntetisk 10-40 på PV'n (B16), men noen sverger til mineralsk olje. Dette har to sider. Syntetisk flyter lettere, og kan i noen tilfeller gjøre at motoren i starten bruker litt mer olje enn vanlig. Dette vil normalt skje hver gang en bytter oljetype. Om bilen står mye ville jeg nok brukt mineralolje da denne har en større evne til å forbli i lagerne enn syntetisk. De fleste som driver med båter og motorer i opplag/lagring bruker mineralsk olje til konservering. Den oljen jeg bruker heter Royal Purple, og har på de bilene jeg har brukt den på oppført seg som mineralolje ved lagring og senket oljeforbruket/svetting. 0-W40 oljer bør en holde seg unna. Dette i likhet med oljer med de aller nyeste spesifikasjonene, da disse er tilpasset miljøet og ikke motorene de skal brukes i (Slitasjeinhibitorer er bla fjernet). Ikke noe feil med Felleskjøpet eller Biltemaoljer da disse produseres av Statoil. Valvoline er også gode oljer med sterk oljefilm (Durablend er det vel den ene heter)
Oljetrykket bør ligge på ca 3,5 kg for de som har måler når en kjører. Dvs øvre halvdel av skalaen. Det første en bør gjøre er å sjekke at giveren ikke er tett. Ta den ut og sjekk at hullet ikke er tettet igjen. Dersom motoren har gått på Shell olje før, kan dette ofte være problemet er min erfaring. Beklager at jeg ikke har svart på dette før, men ferie og div. prosjekter har holdt meg borte fra pc'n en stund.
Litt generellt her siden det har blitt mange forskjellige problemstillinger i denne tråden. Jeg kjører syntetisk 10-40 på PV'n (B16), men noen sverger til mineralsk olje. Dette har to sider. Syntetisk flyter lettere, og kan i noen tilfeller gjøre at motoren i starten bruker litt mer olje enn vanlig. Dette vil normalt skje hver gang en bytter oljetype. Om bilen står mye ville jeg nok brukt mineralolje da denne har en større evne til å forbli i lagerne enn syntetisk. De fleste som driver med båter og motorer i opplag/lagring bruker mineralsk olje til konservering. Den oljen jeg bruker heter Royal Purple, og har på de bilene jeg har brukt den på oppført seg som mineralolje ved lagring og senket oljeforbruket/svetting. 0-W40 oljer bør en holde seg unna. Dette i likhet med oljer med de aller nyeste spesifikasjonene, da disse er tilpasset miljøet og ikke motorene de skal brukes i (Slitasjeinhibitorer er bla fjernet). Ikke noe feil med Felleskjøpet eller Biltemaoljer da disse produseres av Statoil. Valvoline er også gode oljer med sterk oljefilm (Durablend er det vel den ene heter)
Oljetrykket bør ligge på ca 3,5 kg for de som har måler når en kjører. Dvs øvre halvdel av skalaen. Det første en bør gjøre er å sjekke at giveren ikke er tett. Ta den ut og sjekk at hullet ikke er tettet igjen. Dersom motoren har gått på Shell olje før, kan dette ofte være problemet er min erfaring. Beklager at jeg ikke har svart på dette før, men ferie og div. prosjekter har holdt meg borte fra pc'n en stund.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").